plovni put

Rat u Crvenom moru se razbuktao, ali pazite koliko brodova još plovi tuda. Neki su puni nafte

12.01.2024 u 13:26

Bionic
Reading

Unatoč noćašnjem žestokom udaru koalicijskih snaga, predvođenih SAD-om i Velikom Britanijom, na položaje Hutija u Jemenu, broj brodova koji trenutno plove Crvenim morem, prema podacima MarineTraffica, veći je od dvjesto. To pokazuje da mnogi još nisu odustali od korištenja najkraće plovne rute od Azije prema Europi

Naime, prema podacima sustava za praćenje brodova Kpler, prosječni dnevni broj onih koji su plovili ovom rutom u prosincu 2023. bio je 236, nešto više nego u studenom, kada ih je bilo 230. Od spomenutih 236 brodova, njih 76 su bili tankeri s naftom iako ih je u periodu između 18. i 22. prosinca, kada su Hutiji intenzivirali napade, u prosjeku bilo 66. Za prosjek u siječnju trebat će pričekati kraj mjeseca.

S druge pak strane, promet kontejnerskih brodova u tom području naglo je pao, za 28 posto, u prosincu u odnosu na studeni, sa strmim padom u drugoj polovici mjeseca, kako su se napadi povećavali, prema MariTraceu.

Nekoliko velikih naftnih kompanija, rafinerija i prijevoznika ipak je nastavilo koristiti rutu preko Crvenog mora, pokazala je analiza podataka LSEG-a. Razlog za to leži u činjenici - pojasnio je za Reuters Calvin Froedge, osnivač Marhelma, tvrtke za analitiku prijevoza brodovima - da pošiljatelji i njihovi klijenti žele izbjeći poremećaj isporuke robe i stoga još uvijek preuzimaju rizik. Ali je napomenuo da mnogi naftni tankeri koji prolaze Crvenim morem prevoze rusku sirovu naftu u Indiju pa ih Hutiji nemaju interesa napadati.

Među onima koji su zaustavili tranzit ovim plovnim putem nalaze se dva naftna diva, BP i Equinor. Poput njih, veliki brodari, uključujući Hapag Lloyd, MSC, Maersk i Frontline, odlučili su izbjegavati put preko Crvenog mora te ići oko Rta dobre nade u Južnoj Africi, što povećava broj dana putovanja prema Europi, ali i cijenu prijevoza.

Od početka prosinca cijene najma tankera otprilike su se udvostručile, pokazuju podaci Marhelma. Prijevoz nafte tankerima Suezmax, koji mogu nositi milijun barela, stoji 85.000 dolara dnevno, a brodovi Aframax, koji mogu prevesti 750.000 barela, koštaju 75.000 dolara dnevno.

Prijevoz, primjerice, od Singapura do Rotterdama (oko 8500 nautičkih milja) kroz Sueski kanal traje 26 dana dok je oko Rta dobre nade taj put deset dana duži i iznosi 11.800 nautičkih milja.

Egiptu pao prihod od prolaska kroz Sueski kanal

Osama Rabie, šef uprave Sueskog kanala, rekao je sinoć kako je dolarski prihod Sueskog kanala pao od početka godine za 40 posto u odnosu na isto razdoblje 2023.

''Od 1. do 11. siječnja brodski promet smanjio se za 30 posto u odnosu na isto prošlogodišnje razdoblje, rekao je egipatski dužnosnik u kasnonoćnom talk showu.

''Od početka godine kanalom su prošla 544 broda, u odnosu na 777 u istom razdoblju 2023., naveo je Rabie.

Rutu oko Rta dobre nade izabrali su po njegovim riječima samo oni brodovi koji su morali odmah nastaviti putovanje dok ostali čekaju da se situacija stabilizira.

Sueski kanal ključni je izvor deviznih prihoda za Egipat i vlasti su ga proteklih godina nastojale povećati, proširivši ga u 2015. Radovi na proširenju još nisu završeni.

Napadi Hutija započeli su nakon početka sukoba između Izraela i Hamasa 7. listopada. Hutiji su izjavili da podržavaju Hamas i rekli da će gađati svaki brod koji putuje prema Izraelu, a gotovo 15 posto globalne pomorske trgovine prolazi kroz Crveno more.