MARKETING U GAMINGU

Prodaj mi priču - prodaj mi igru

18.03.2013 u 13:47

Bionic
Reading

Ovog tjedna Gamereport ponovno donosi pomalo histeričnu perspektivu na modernu gaming industriju i način na koji nam ona nastoji prodati svoje proizvode

Produkcija video igara ponekad podsjeća na neku vrstu nadmetanja. Konkretno, vrlo često imamo priliku svjedočiti različitim prezentacijama u kojima autori na jedan ili drugi način prezentiraju svoje nadolazeće naslove kao svojevrsne mesije modernog gaminga. Prije to nije bilo baš toliko izraženo, no danas je situacija zbog cijene samih projekata osjetno različita.

 

Dobra stara vremena netaktičnog reklamiranja. :)

 

Kako bi se igra prodala, iza nje ne treba samo stajati dobar engine. O ne, tu moraju biti vanzemaljski dobra dizajnerska rješenja. Tu treba postojati replay value koji je toliko masivan da će dvije generacije nakon vaše moći igrati igru i ponovno pronaći nešto novo. Na posljetku, tu mora biti takva fenomenalna igrivost, da će na kutiju morati staviti upozorenje da pretjerano igranje može uzrokovati spontano zapostavljanje primarnih bioloških potreba (disanje uključeno). A svi jako dobro znamo da to nije istina. Čak i ti isti developeri.

 

Međutim, šou ide dalje. U sav gore navedeni čušpajz treba nagurati uvjerljivi argument da je upravo ova igra zbog jednog ili drugog razloga bolja od svojeg ljutog konkurenta. Ma znate kako to ide. Imate prezentaciju novog nadolazećeg Call of Dutya ili Battlefielda, bog im pomogo, i na njima se sve dešava iza pozornice. Dakle, konkretno, odgleda se prezentacija u kojoj autori iz petnjih žila nastoje prodati igru čim širem spektru gamera. Zaklinje se u svoju mrtvu majku da će igra imati najbolja oružja i najbolja vozila ikad stvorena, kako će grafika bit nenormalna i na kraju svega predstavi monyshot prezentacije: Sneak preview reveal trailer.

 

Poprilično smo sigurni kako će kroz godinu ili dvije ovakve stvari postojati...

 

Nakon toga slijede milijarde bijesnih forumskih postova u kojima se fanboysi dva tabora psuju na pasja kola, gdje jedni tvrde kako će igra biti govno, a drugi ne, pa se onda javi neki „znalac“ koji krene spominjati tehničke karakteristike shadera dima AK47 kada puca u zrak a ne po vojnicima, pa se onda javi onaj drugi itd.

 

I upravo taj fanboy rat dio je koji je planiran. Firme koje proizvode igre nikada se ne zalažu za solidarnost gamera. Dapače, čim više prašine dignu sa floskulama o tome kak' im nova igra koristi stari engine, to više njima na ruku ide publicitet. Jer ajdmo bit realni, i loš publicitet je na kraju dana i dalje publicitet.

 

I onda nakon što gore spomenuta prezentacija završi, kreću komentari konkurentskih developera gdje jedan CEO iz EA kaže kak' je novi CoD bezveze i kak' bi se mogli odmorit' i tak'. Ista stvar dešava se nakon prezentacije novog Battlefielda, jer budimo realni, nema šanse da jedni drugima ostanemo dužni, zar ne? Onda kreće onaj dugo iščekivani komentar kako Battlefield nikada nije imao priču i kako je svaki pokušaj iste banalan i jeftin.

 

Ono što mene iskreno zanima je kada će se na samoj prezentaciji autori igara, s oproštenjem, pošteno ispičkarat dok još stoje na stageu. Kada će, realno gledano, posred prezentacije autori toliko zažestiti da će prestati hvalisati svojeg konja za utrku, te bez nekih pretjeranih rezervi skinuti košulju i u siledžici početi uperivati prstom prema zadnjim sjedalima i prozivati one CEO-e iz konkurentske firme da „k*rca ne znaju“. Kada će se umjesto prezentacije igre održavati MMA meč u kojemu se dva plaćena borca bore na smrt dok se u pozadini vrte konkurentski traileri? Koji borac pobjedi, dobije pivo kao nagradu, dok se pobjednički foršpan konačno ne protegne preko čitavog panoa, te se njegova glazbena pozadina pojača do te razine da polovica publike sa eventa izađe sa teškim oštećenjem sluha.

 

Ili još bolje, zamislite na trenutak da sve te silne prezentacije nadolazećih pucačina budu iskrene. Da za vrijeme Activisionove jedan od voditelja jednostavno kaže kako im svi nastavci liče jedni na druge i kako su se, realno gledano, prestali truditi kada su shvatili da će se igra prodavati bez obzira što oni s njom radili. I kako sljedeći nastavak čak niti neće imati priču, nego par izmjenjenih oružja i jedne te iste mape. Ono, da vide hoće li ekipa reagirati na to. Cijena od 450 kn za PC verziju? Pa, da vam budemo iskreni, skužili smo da ste spremni iskeširati ekstra novac za naslov koji ni pod koju cijenu ne potvrđuje svoju tržišnu vrijednost, pa za iduću godinu planiramo poskupiti isti za deset dolara da vidimo hoćete li i dalje kupovati igru.

 

Koji je ovo nastavak, kažeš?

 

EA? Prezentator će u ovom scenariju doslovce kasniti na demonstraciju oko pola sata koji će biti ispunjeni tech demoima novog enginea, nakon čega će poslije trailera doslovce sjesti na stejđ raskopčane košulje i sa bocom Jack Danielsa u ruci. Reći će, pa gledajte...mi smo mislili nešto novo ubaciti u Battlefield 4, ali su nam šefovi rekli da bolje da ne pokušavamo jer smo očito pogodili zlatnu žilu sa prošlim nastavkom. Što je sa pričom u četvorci? Navodno smo uposlili  dva lika da nam ju napišu u roku od tri dana, al' iskreno nemam ideje zbog čega se uopće trudimo. Da mene pitate, igra je mogla izaći kao stand alone multiplayer, jer realno gledano – nikog ne boli k***c za Battlefield 4 single player. Cijena? Pa, da vam budem iskren – slijedimo Activision. Ako oni svoj proizvod naplaćuju otprilike 10 dolara iznad tržišne cijene, ne vidimo zašto ne bismo ni mi. DLC-ovi? Pa, i o tome smo razmišljali. Planiramo, naime, napraviti da igru ne možete niti pokrenuti ako ne kupite prvi DLC. Planirali smo ga nazvati „izbornik na startu igre“.

 

U sljedećem nastavku ćete ubacivati žetone u motor ako ga mislite voziti...

 

Ovakava priča se, ironije radi, najlakše aplicira na najpopularnije FPS-ove na licu zemlje, iako se, sasvim realno, mogu preslikati na sve AAA naslove. Naša predikcija igara kroz nekoliko godina biti će na razini moderne auto industrije: sve igre istog žanra će raditi apsolutno iste stvari, ali će pojedini naslovi vašu pažnju odvući isključivo zbog toga jer vam se više dopadaju neki estetski detalji. Kreativnost će biti zamijenjena pucanjem na čim širu publiku, sve u igri će se naplaćivati, s time da ćete osnovni paket dobiti „besplatno“. EA je ovu blasfemičnu reformu Free to Playa već implementirao u svoje mobilne nasalove, te je samo pitanje vremena kada će to napraviti sa visokobudžetnima. Samo je pitanje hoće li im se to isplatiti.

 

Nismo jedini...

 

A što se reklamiranja igara tiče, ako se gaming industrija nastavi razvijati u ovom smijeru, budžeti će se eksponencijalno povećavati, a njihove prezentacije biti će sve eksplicitnije i sve banalnije. Konkretno, u sjeni nedavno „reveala“ Playstationa 4, samo čekamo prvu prezentaciju igre za vrijeme koje sama igra neće biti niti predstavljena. Zovite nas ludima, ali mislimo da dani hypea i marketinškog prenapuhavanja tek dolaze. Pitanje je hoćemo li imati živce pratiti ih i vjerovati im sve što nam kažu.