MIJENJA SE ODNOS SNAGA

Pakistan kupuje 40 nevidljivih kineskih lovaca: Što će sad Indija?

14.06.2025 u 21:01

Bionic
Reading

Pakistan je potvrdio da od Kine nabavlja 40 primjeraka lovaca pete generacije J-35A, čime planira značajno unaprijediti svoje zračne snage. Kupnjom četiri eskadrile najnovijih kineskih stealth aviona Islamabad će steći operativnu prednost nad Indijom, što bi se moglo pretvoriti i u strateške prednosti, uključujući pojačano odvraćanje i taktičku nadmoć u potencijalnim dubokim udarima unutar indijskog teritorija

Pakistanska vlada potvrdila je na društvenoj mreži X da od Kine nabavlja 40 aviona J-35A, kao i zrakoplove za rano upozoravanje i nadzor tipa KJ-500, o kojima je tportal već pisao, te proturaketne obrambene sustave HQ-19, a koji djeluju kao svojevrsni protubalistički presretači. Prije službene potvrde, kupnju je za Janes najavio neimenovani visoki dužnosnik pakistanske vlade. Isti izvor kazao je da će novi avioni početi pristizati za nekoliko mjeseci, dodajući da se njihove posade već nalaze na letačkim obukama u Kini.

Strateška prekretnica nakon najveće zračne bitke u regiji

Ova kupnja dolazi mjesec dana nakon što su se nuklearne sile Pakistan i Indija sukobile u najvećoj zračnoj bitki od Drugog svjetskog rata po broju uključenih zrakoplova. Indijski i pakistanski avioni borili su se u zraku naime više od sat vremena. Pakistan je tvrdio da su pritom oborena tri indijska Rafalea te po jedan MiG-29 i Su-30MKI, kao i dron Heron izraelske proizvodnje. Indija je priznala da je nakon tog sraza bila prisiljena promijeniti svoju taktiku, ali nije potvrdila ni opovrgnula broj svojih srušenih aviona.

Pakistanska nabava J-35A ima značajne taktičke i strateške implikacije za regiju, posebno u odnosima s Indijom. Stealth sposobnosti i napredni senzori integrirani u njega potencijalno će promijeniti ravnotežu u zraku, dajući Islamabadu taktičku prednost u potencijalnim sukobima. Strateški gledano, nabava kineskih dvomotornih višenamjenskih lovaca jača pakistanske obrambene sposobnosti i poboljšava odvraćanje suparnika, a istovremeno potiče Indiju da ubrza vlastite napore u nabavi borbenih aviona pete generacije.

Izvor: tportal.hr

Pritom valja ukazati na to da New Delhi najvjerojatnije odustaje od ranije najavljene nabave američkih F-35 jer se ne želi riješiti ruskog protuzračnog sustava S-400, pa Indijcima trenutno na raspolaganju stoji daljnji razvitak vlastitog lovca pete generacije pod nazivom 'Napredni srednji borbeni avion' (AMCA) ili kupnja ruskih lovaca najnovije generacije tipa Su-57.

Značajke J-35A: Niska uočljivost, precizno naoružanje i napredni senzori

J-35A je borbeni avion niske uočljivosti te kombinira stealth oblik s aerodinamičkom učinkovitošću. Ima kombiniranu konfiguraciju krila i trupa s nagnutim dvostrukim vertikalnim stabilizatorima i trapezoidnim krilima postavljenim u sredini. Trup je dizajniran za unutarnji prijevoz naoružanja da bi se smanjila radarska vidljivost, a njegova struktura uključuje materijalne koji apsorbiraju radar na ključnim površinama. Uz to, usisnici bez preusmjerivača (DSI) dodatno smanjuju radarski presjek, a istovremeno optimiziraju protok zraka u motore.

Prema dostupnim podacima, J-35A je dug oko 17,3 metra, s rasponom krila od oko 11,5 metara. Visina mu je približno 4,8 metara, što omogućuje kompatibilnost sa standardom infrastrukturom hangara i skloništa. Ove mjere smještaju ga između zapadnih ekvivalenata poput F-35 i starijih aviona četvrte generacije, pružajući ravnotežu između manevarske sposobnosti i nosivosti. Avion je usavršen za agilnost i nisku uočljivost, s nazubljenim rubovima panela i unutarnjim prostorima za oružje koji podržavaju fleksibilnost borbenih misija. Podvozje u obliku tricikla je pak robusno dizajnirano za operacije na kopnu i uključuje nosni kotač opremljen senzorima za poboljšanu situacijsku svjesnost tijekom taksiranja te polijetanja i slijetanja.

Maksimalna brzina 1,8 maha, borbeni radijus od gotovo 1200 kilometara

Što se tiče oružja, J-35A podržava niz navođenih bombi poput satelitski navođenih raketa iz serije FT i klizne bombe LS-6 za visokoprecizne napade. Također je kompatibilan s laserski navođenim bombama iz serije LT, a ima i integriran automatski top kalibra 30 milimetara za blisku zračnu podršku i borbu u zraku. Interno, avion ima dva prostora za oružje, postavljena duž središnje linije trupa, a u njih stanu četiri rakete zrak-zrak dugog dometa PL-15E, vođene aktivnim radarskim tragačima. Na šest vanjskih nosača mogu se postaviti rakete kratkog dometa s infracrvenim navođenjem tipa PL-10, krstareće rakete zrak-zemlja KD-88 i protubrodske rakete YJ-83 za misije pomorskih udara.

J-35A pokreću dva turboventilatorska motora WS-19 domaće proizvodnje s naknadnim izgaranjem. Procjenjuje se da svaki motor proizvodi oko tisuću kilograma potiska s naknadnim izgaranjem, što je dovoljno za maksimalnu brzinu od 1,8 maha i nesmetano brzo penjanje te ubrzanje. Motor također ima smanjene karakteristike termalnog potpisa i dizajn mlaznica koji smanjuje infracrvenu vidljivost aviona.

Uz to, konstruiran je za visoku izdržljivost i smanjene cikluse održavanja, što J-35A čini prikladnim za dugotrajne letove i operacije na prvoj crti. Poboljšanja učinkovitosti goriva podržavaju borbeni radijus od gotovo 1200 kilometara, a mogućnosti dopunjavanja njime tijekom leta omogućuju produžene misije daleko izvan pakistanskog zračnog prostora.

Digitalna nadmoć: Podatkovne veze i senzorika nove generacije

Avionički paket J-35A uključuje visokoučinkoviti radar s aktivnim elektronički skeniranim nizom (AESA) za pronalaženje i praćenje ciljeva na velikim udaljenostima, čak i protiv neprimjetnih protivnika. Uparen je s elektrooptičkim sustavom za ciljanje (EOTS), postavljenim ispod nosa, te infracrvenim senzorom za pretraživanje i praćenje (IRST), smještenim ispred poklopca kabine, što omogućuje pasivno djelovanje i praćenje toplinskih karakteristika.

Također ima potpuno digitalni kokpit s panoramskim zaslonom, širokopojasnim head-up zaslonom (HUD) i zaslonom montiranim na kacigu (HMD), a on omogućuje angažiranje raketa izvan ciljnika. Sustavi fuzije senzora integriraju radarske, optičke i podatkovne veze da bi pilotu pružili koherentan i poboljšan situacijski pregled. Obrambeni sustavi pak uključuju prijemnike radarskog upozorenja (RWR), sustave upozorenja na približavanje rakete (MAWS) i napredne protumjere elektroničkog ratovanja (EW).

Datalink sustavi zrakoplova podržavaju besprijekornu integraciju u veće borbene mreže, omogućujući kooperativno angažiranje i dijeljenje informacija u stvarnom vremenu s drugim platformama. Valja napomenuti da J-35A stiže u paketu s taktičkom podatkovnom vezom (TDL), a ona omogućuje komunikaciju u stvarnom vremenu između borbenih zrakoplova, aviona za zračno upozoravanje i upravljanje te drugih potpornih sustava. Ove podatkovne veze poboljšavaju borbenu učinkovitost omogućujući koordinirane zračne operacije, dijeljenje podataka o ciljevima i navođenje projektila.

U kontekstu borbe zrak-zrak, podatkovna veza je komunikacijska okosnica s različitim elementima u paketu misije, poput glasovnih i podatkovnih poruka iz drugih borbenih zrakoplova, zemaljskih i zračnih radara te poruka između zrakoplova dugog dometa koji daju informacije za stvaranje taktičke slike. Što su ove podatkovne veze interoperabilnije i umreženije, to su brži i fleksibilniji otkrivanje, nadzor, dodjeljivanje ciljeva, navođenje projektila i ishodi udara. Prema nekim izvorima, J-35A koristi taktičku širokopojasnu podatkovnu vezu velike brzine tipa XS-3, a ona je konfigurirana za lovce, bombardere i dronove te podržava prijenos informacija velikog kapaciteta.