Kineski borbeni zrakoplov Chengdu J-10C, poznat i pod nadimkom Vigorous Dragon (Siloviti zmaj), našao se u središtu pozornosti nakon što je sudjelovao u nedavnom oružanom sukobu Indije i Pakistana
Ovaj jednomotorni višenamjenski borbeni zrakoplov, kojim upravljaju pakistanske zračne snage, navodno je sudjelovao u obaranju nekoliko indijskih borbenih aviona ranije ovog tjedna, izjavio je pakistanski ministar vanjskih poslova u srijedu.
Prema izvješću pakistanske državne novinske agencije, među pogođenim indijskim zrakoplovima našli su se i lovci Rafale francuske proizvodnje.
Američki predsjednik Donald Trump izjavio je u subotu kako su se Indija i Pakistan dogovorili o 'potpunom i trenutnom prekidu vatre', uz posredovanje SAD-a.
Sustavno i neumoljivo usavršen avion
Oko 80 posto pakistanske vojne opreme dolazi iz Kine. Zemlja je svoju prvu seriju zrakoplova J-10C, unaprijeđenih verzija originalnog J-10, primila 2022. godine. Ti avioni sposobni su nositi bombe, projektile zrak-zrak i razne vođene rakete.
Od svog debija početkom 2000-ih, J-10 je sustavno i neumoljivo usavršavan te danas predstavlja kineski odgovor na zapadne lake borbene zrakoplove poput američkog F-16 i švedskog Saab Gripena.
Dizajniran i proizveden u Kini, J-10C ima potencijal značajno utjecati na globalno tržište vojne avijacije, postavši avion što mijenja igru za mnoge zemlje koje traže isplative, ali sposobne borbene sustave.
Kao F-16, uz dodatne značajke
David Jordan, viši predavač obrambenih studija na King's Collegeu u Londonu, izjavio je za Business Insider: 'Razmislite o J-10C kao o modelu koji se po sposobnostima može usporediti s kasnijim verzijama F-16, no uz dodatne značajke, poput paketa projektila dugog dometa, koje bi mu mogle dati prednost u određenim borbenim situacijama.'
J-10 je bio prvi ozbiljan pokušaj Kine da sama razvije moderni borbeni zrakoplov. U operativnu je upotrebu ušao 2004. kao J-10A, jednomotorni višenamjenski lovac s konfiguracijom krila kanard-delta. Taj je aerodinamički dizajn favorizirao agilnost nad stabilnošću, čime je zrakoplov stekao izuzetne manevarske sposobnosti u borbi.
Dizajniran za visoku fleksibilnost, J-10 je jednako učinkovit u misijama zrak-zrak, kao i u napadima na ciljeve na tlu. Može nositi raznovrsno oružje, uključujući precizno navođene bombe te protubrodske i projektile srednjeg dometa zrak-zrak.
Iako se radi o kineskom projektu, u njegovu razvoju uočljivi su i strani utjecaji - od izraelskih dizajnerskih rješenja do tehničke pomoći ruskih stručnjaka za motore.
J-10B smanjuje radarsku uočljivost
Do 2008. godine uveden je J-10B, unaprijeđena verzija s preoblikovanim usisnikom zraka, koji je smanjio radarsku uočljivost, pasivnim infracrvenim senzorom za traženje i praćenje ciljeva, digitalnim radarima za rano upozorenje te moderniziranim kokpitom, a on uključuje višenamjenske zaslone u boji i širokokutni heads-up zaslon.
Model J-10C, koji se počeo proizvoditi oko 2015., označava još jedan značajan tehnološki iskorak. Opremljen AESA radarom, ključnim sustavom koji znatno povećava domet detekcije, preciznost navođenja i otpornost na elektroničke smetnje, ovaj model donosi niz tehnoloških unapređenja.
Tako je opremljen sustavima za prijenos podataka, satelitskom komunikacijom, senzorima za upozorenje o nadolazećim projektilima i unaprijeđenim dizajnerskim rješenjima koja dodatno smanjuju radarski potpis. Iako još uvijek koristi ruski motor AL-31F, koji se često smatra tehničkim ograničenjem, najnovije verzije navodno se testiraju s kineskim motorom WS-10.
Pakistansko-indijski sukob jedan je od prvih slučajeva borbene primjene ovog zrakoplova.
Dionice tvrtke skočile za više od 30 posto
Dionice Chengdu Aircraft Company, proizvođača J-10, skočile su ovog tjedna za više od 30 posto na burzi u Shenzhenu, što ukazuje na snažno povjerenje investitora u tržišni potencijal ovog zrakoplova.
Jordan je komentirao: 'Mogli bismo svjedočiti pojavi vrlo ozbiljnog konkurenta zapadnim borbenim platformama, a on će se nadmetati na međunarodnim natječajima za nabavu novih vojnih zrakoplova.' To bi, dodao je, moglo predstavljati ozbiljan izazov za zapadne proizvođače obrambene tehnologije.
Iako J-10C nije najnapredniji kineski borbeni zrakoplov - tu titulu ipak nosi stealth lovac pete generacije J-20 - mogao bi se pokazati kao komercijalno najisplativiji. Njegova kombinacija cijene, sposobnosti i izvoznog potencijala čini ga idealnim izborom za zemlje koje žele modernizirati svoju zračnu flotu bez golemih troškova.