PROCVAT

Otkrivamo: Kako je Split postao turistička metropola

11.08.2014 u 16:04

Bionic
Reading

Ako je vjerovati statistikama, kakve god one bila, ovogodišnja turistička sezona u gradu Splitu srušit će sve rekorde. Ne samo u posljednjih dvadesetak godina, nego i inače: po broju gostiju i noćenja premašit će se rekordna 1987. godina, kada je kroz dalmatinsku metropolu navodno prošpartalo točno 345.124 turista

Riječ 'navodno' korištena je jer se podaci otprije 27 godina s današnjima ne mogu uspoređivati budući da su se u sastavu tadašnje splitske općine nalazili i okolni gradovi i mjesta poput Kaštela, Solina ili Podstrane, kao i otok Šolta. Ono što je sigurno jest to da će u 2014. grad Split ostvariti zacrtani plan od milijun turističkih noćenja, godinu ranije nego što je zacrtano prije devet godina. Broj samih turista vjerojatno će se kretati oko 370 do 380 tisuća

Kurioziteta radi, treba naglasiti da ovaj grad već nekoliko godina bilježi rast prometa po stopi od 15 do 20 posto premda zapravo raspolaže mizernim kapacitetima: broj hotelskih postelja u Splitu iznosi nešto manje od dvije i pol tisuće i na razini je davnih dvadesetih godina prošlog stoljeća! Istina, one su nešto bolje raspoređene u desecima manjih 'boutique' hotela u gradskoj jezgri i oko nje, dok kapitalci poput Kerumova hotela Marjan, Centrala njegove bivše supruge Ankice ili Ambasadora obitelji pokojnog Tomislava Ivića još uvijek čekaju dovršetak obnove i otvaranje vrata gostima.

Teret splitskog turizma iznijeli su privatni iznajmljivači - od ukupno 16.389 ležaja na području grada čak 11 tisuća odnosi se na ovu vrstu smještaja. Na poluotoku Čiovu ih je nešto više od dvije tisuće, a preostali su razasuti na splitskom poluotoku. Statistika je u ovom slučaju vrlo precizna: u sezoni 2014., u optjecaju je 9.040 kreveta. Lanjska brojka od 5.804 skočila je za 50 posto!

To je, međutim, i razlog padu cijena smještaja pa se privatni apartmani koji su se prošle godine iznajmljivali za 50 do 60 eura dnevno ove sezone mogu pronaći već za tridesetak eura.

'Još uvijek smo destinacija privatnog smještaja, ali vrlo visoke kvalitete. Dobar dio građana ozbiljno se bavi turizmom, ali dio ih preko ljeta iznajmljuje i vlastite sobe ili stanove. I nema u tome ničeg lošeg: zahvaljujući ovom trendu, velik dio grada je dodatno uređen i sada je vrlo teško pronaći neurednu ili zapuštenu uličicu, pogotovo u centru', objašnjava nova predsjednica Turističke zajednice Splita Alijana Vukšić. Na dužnost je stupila tek prošlog mjeseca zamijenivši dugogodišnjeg šefa TZ-a Vedrana Matošića - a on je, zlu ne trebalo, i u mirovini angažiran kao savjetnik s mjesečnim honorarom od oko 7.500 kuna.

Splitski turistički preporod ogleda se i u navikama gostiju, koji su od srpnja ove godine prvi put u gradu počeli ostajati dulje od tri noći u prosjeku, čime je konačno stavljena van snage sintagma o 'tranzitnom gradu'; istina, velik dio njih i dalje koristi Split kao polazno odredište prema otocima, no primjetno je da ih sve manje zanimaju plaže i tipični ljetni turizam, a sve više urbani sadržaji, muzeji, galerije i koncerti - pa čak i Hajdukove utakmice, koje tradicionalno predstavljaju atrakciju u kolovozu.

'Prosjek godina gostiju sve je niži, a stvari koje ih zanimaju sve bliže stvarnom i svakodnevnom životu Splićana. Iako, jasno, i plaže još uvijek igraju veliku ulogu', nastavlja Alijana Vukšić. Grad Split se, usput, može pohvaliti s čak dvadesetak kilometara obale, od čega se velik dio odnosi na uređena kupališta ili divlje plaže oko park-šume Marjan.


Za razliku od ostalih mjesta u Splitsko-dalmatinskoj županiji, struktura splitskih gostiju također je nešto drugačija: prvo mjesto drže Amerikanci, a slijede ih Britanci, Nijemci, Australci i Francuzi. Ove godine zabilježen je nevjerojatan porast broja turista iz Koreje (čak pet puta više nego lani, devet tisuća u prvih sedam mjeseci), što se pripisuje dobroj promociji na društvenim mrežama i velikom efektu dokumentarnih filmova koji su se prikazivali na tamošnjim televizijama.

'Nevidljivi' gosti u splitskim statistikama su oni s kruzera na kružnim putovanjima Mediteranom: ove godine u gradsku luku će uploviti oko 250 takvih brodova koji će na desetosatni boravak u grad dovesti približno 250 tisuća posjetitelja. Ne spavaju, ali troše: računa se da ih se najmanje polovica doista iskrca u grad i ondje ostavi po četrdesetak eura.

Upravo grad Split našao se među 22 hrvatske destinacije prijavljene za projekt PPS, kojim Ministarstvo turizma već ove jeseni namjerava poticati produljenje sezone na listopad i studeni. Projekt je službeno nazvan 'Splitska rivijera' i kroz dodatnu ciljanu promociju trebao bi dovući nove goste izvan špice sezone. Bit će to prva naznaka sustavnog djelovanja države - istina, mizerna u odnosu na obećanu pomoć kod izgradnje kongresnog centra. A ona se čeka već skoro devet godina...

Dotad, ali i dok se ne izgrade ili dovrše hoteli Marjan, Central i Ambasador, kao i dva nova hotela na Bačvicama i jedan na Trsteniku, teret buma splitskog turizma snosit će obični građani i privatni iznajmljivači. Što, istina, njima vjerojatno i ne pada teško.