PO CIJENI ESKADRILE RAFALEA

Od Amerikanaca kupuju šest helikoptera za paprenih 1,3 milijarde dolara. Imamo detalje

21.05.2025 u 10:58

Bionic
Reading

Američki State Department odobrio je ovih dana Boeingu da Ujedinjenim Arapskim Emiratima (UAE) proda šest helikoptera CH-47F Chinook po cijeni od 1,32 milijarde dolara. Iako je astronomska cijena nabave uvjetovana izvoznom prirodom ugovora, kao i velikim paketom povezane opreme i usluga, valja primijetiti da je američko Zapovjedništvo specijalnih snaga prije samo dvije godine nabavilo isti broj tih helikoptera po peterostruko manjoj cijeni

Američka agencija za obrambenu sigurnosnu suradnju (DSCA) objavila je prošlog tjedna moguću prodaju šest teških transportnih helikoptera Chinook Ujedinjenim Arapskim Emiratima, kao i kompleta dodatne opreme. Ako vlada UAE-a potpiše ugovor, oružane snage te arapske zemlje konačno će popuniti potrebu za novim transportnim helikopterima, stvorenu nakon otkazivanja ugovora za nabavu letjelica H225 Caracal u svibnju 2023. godine.

DSCA je precizirala da potencijalni ugovor, pored sondi za punjenje gorivom u zraku i većih spremnika goriva, uključuje četiri rezervna Honeywellova motora T-55-GA-714A. Riječ je o najnovijoj inačici motora koji Chinooku nudi 25 posto bolju pouzdanost, 22 posto veći korisni teret i poboljšanje učinkovitosti goriva za osam posto u odnosu na ranije modele. Uz dodatne motore dolaze svi potrebni rezervni dijelovi.

Pored efikasnijih motora, ugovor uključuje isporuku sustava za upozorenje na rakete tipa AN/AAR-57, radiostanice AN/ARC-231A i 20 komada strojnica M240 kalibra 7,62 milimetra. Također, Boeing bi trebao isporučiti radarske sustave za upozorenje AN/APR-39A, laserske detektore AN/AVR-2B te visokofrekventne radijske uređaje tipa AN/ARX-220. Isporučitelj helikoptera trebao bi osigurati i Wescamove optičke/infracrvene nadzorne sustave MX-15HDi, radiovisinomjere AN/APN-209, sustave za identifikaciju AN/APX-123A te sustave za brzo spuštanje i evakuaciju (FRIES).

Posao, s obukom osoblja i ugovorima za tehničku, inženjersku i logističku podršku, vrijedi nevjerojatnih 1,32 milijarde dolara. Za usporedbu, američko Zapovjedništvo specijalnih operacija (USSOCOM) potpisalo je prije dvije godine ugovor s Boeingom o isporuci šest dodatnih helikoptera MH-47G Chinook, vrijednih 271 milijun dolara. Međutim vrijedi napomenuti da ovo nije početno raspoređivanje nove vrste opreme u UAE-u, što obično podrazumijeva velike troškove infrastrukture i održavanja. UAE, naime, već posjeduje flotu od osam CH-47D, kojima upravljaju postrojbe za specijalne operacije.

Popularan i u civilnoj inačici

Boeingov Chinook je višenamjenski helikopter s dvostrukim motorom i tandemskim rotorima za prijevoz teških tereta, a podržava i niz borbenih uloga. Primarna mu je uloga prijevoz vojnih postrojbi, premještanje topničkog oružja te opskrba bojišta. Njegove sekundarne misije uključuju medicinsku evakuaciju, potragu i spašavanje, padobranske desante, pomoć u katastrofama i spašavanje zrakoplova.

Sa stražnje strane trupa helikoptera nalazi se velika rampa za ukrcaj i iskrcaj tereta, a ispod konstrukcije smještene su tri vanjske tegljačke kuke. Izvorno korišten u Vijetnamskom ratu, CH-47 je prošao kroz niz nadogradnji da bi mu se povećali uzgon i letljivost u borbenim okruženjima. Dizajniran za prijevoz oko 36 putnika, jedan Chinook navodno je prevezao 147 izbjeglica u jednom podizanju u posljednjim danima Vijetnamskog rata. Prema specifikacijama, on može podići 22 tone tereta na 1200 metara visine, a sposoban je balansirati na svoja dva stražnja kotača, primjerice na rubu litice, dok još uvijek lebdi u manevru koji se naziva slijetanje na vrh.

Helikopter, koji je dobio naziv po indijanskom narodu Chinook s američke pacifičke obale, pokreću dva turboosovinska motora smještena na oba kraja letjelice i spojena s rotorom preko pogonske osovine. Suprotno rotirajući rotori eliminiraju potrebu za vertikalnim rotorom, koji služi za svladavanje obrtnog momenta, te time omogućavaju da se sva snaga usmjeri na podizanje i potisak. Ako otkaže jedan motor, drugi može pokretati oba rotora.

Postoji i komercijalna inačica Chinooka, a naziva se Model 234 i koristi se širom svijeta za razne zadaće, poput sječe šuma, gašenja šumskih požara te podrške operacijama vađenja nafte, kao i u građevinarstvu. Chinook je također proizvodila po licenci talijanska tvrtka Elicotteri Meridionali za potrebe njihove vojske i Irana, dok je ta država bila pod vlašću šaha Reze Pahlavija. Osim toga, licencno se proizvodio u japanskom Kawasakiju. U vojnim inačicama CH-47 se nalazi u vojskama 22 države širom svijeta, a najveći korisnici su Sjedinjene Države i Ujedinjeno Kraljevstvo.

Sustavi za elektroničko ratovanje i tri strojnice

CH-47F je poboljšana i snažnija verzija CH-47 te se smatra najbržim vojnim helikopterom na svijetu zbog maksimalne brzine od 315 kilometara na sat te dometa od 609 kilometara. Već spomenuta najnovija inačica Honeywellovog motora tipa T-55-714 generira 6000 konjskih snaga na osovini na razini mora, a izvorni model T-55 osigurava ih samo 2050. Valja reći i to da je Chinook jedan od samo dva vojna zrakoplova koja su razvijena 1960-ih, a još su uvijek u proizvodnji i upotrebi. Drugi je Lockheedov transportni avion tipa C-130 Hercules.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Frontline

Chinook u inačici F, kakvu namjerava nabaviti UAE, poletio je prvi put 2001. godine, a njegova proizvodnja započela je pet godina kasnije. Inače, riječ je o nadograđenom modelu D, koji je ušao u službu još 1982. godine. Modele F otprije imaju američka, kanadska, nizozemska, britanska i australska vojska, a svi su zamijenili ranije inačice D.

Dizajn inačice F sadrži preinake na strukturi trupa da bi se smanjili učinci vibracija, ali i druga strukturna poboljšanja kokpita, kabine, krmenog dijela, pilona i rampe. Kabina pruža 42 prostorna metra teretnog prostora i 21 četvorni metar površine teretnog dijela poda te može primiti dva Humveeja ili jedno takvo visokomobilno višenamjensko vozilo, kao i haubicu kalibra 1055 milimetara. Glavna kabina može primiti do 50 potpuno opremljenih vojnika, a za medicinsku evakuaciju postoji prostor za 24 nosila.

CH-47F je opremljen avionikom za elektroničko ratovanje, uključujući Rockwellov sustav zajedničke zrakoplovne arhitekture (CAAS) s poboljšanim elektroničkim, avioničkim i komunikacijskim sustavima. Radi se o pet višenamjenskih zaslona, prikazom pokretne karte i digitalnim modemom, a tu je i BAE Systemsov napredni digitalni sustav za upravljanje letom (DAFCS) te sustav za prijenos podataka koji pohranjuje podatke o misiji. Treba reći i to da se Chinook može naoružati s tri strojnice, s time da su dvije smještene u vratima posade na desnoj strani, a jedna je postavljena na prozoru na lijevoj strani trupa.