prometni detalji

Lijevo je semafor u Italiji, desno u Hrvatskoj. Primjećujete li razliku i trebamo li to i mi uvesti?

26.10.2025 u 08:00

Bionic
Reading

Prošećete li se talijanskim gradovima, primijetit ćete da tamo pješaci na zebri čekaju zeleno na semaforu koji ima tri svjetla, kao za automobile. Docent s Fakulteta prometnih znanosti Miroslav Vujić kaže nam da su se takvi semafori počeli pojavljivati sredinom devedesetih. Stoga nas je zanimalo trebamo li ih uvesti u Hrvatsku?

Fantastična gastronomija, zanimljiva povijest, fascinantna i bogata kultura te prekrasan pjevni jezik iz kojeg pršte emocije. Kad se sve zbroji, nije ni čudo da je Italija jedna od najpoznatijih zemalja svijeta te se nalazi na popisu brojnih zaljubljenika u putovanje. Prema podacima Eurostata za 2024. godinu, zabilježila je 458 milijuna turista, čime je među državama EU-a te godine zauzela drugo mjesto, nakon Španjolske.

Ova zemlja u okrilju zeleno-bijele-crvene zastave jednako vješto može privući zaljubljenike u Rimsko Carstvo, ljubitelje brzih automobila, pa čak i obožavatelje klasične književnosti. Naposljetku, najpoznatija ljubavna priča, ona o Romeu i Juliji, smještena je u Veroni, svjetski poznatom gradu na sjeveroistoku Italije, u kojemu smo se i sami zatekli u travnju ove godine.

Ipak, šećući se ulicama na kojima su turisti spremni čekati razgledavanje neke od brojnih atrakcija vezanih uz tragediju Williama Shakespearea te upijajući prizore poput amfiteatra ili tornja Lamberti, za oko nam je zapeo neobičan detalj dok smo prelazili cestu uz rimske zidine. Primijetili smo ga prvo tamo, a onda na svakom pješačkom prijelazu s prometnom signalizacijom.

Ove europske zemlje najbolje su za život u mirovini Izvor: EPA / Autor: EPA/Pixsell/Neven Bučević

Žuto za pješake: Ima ih i u Francuskoj i u Švicarskoj

Naime, naiđete li bilo gdje u Italiji na pješački prijelaz sa semaforom, moglo bi vas iznenaditi to da pješaci, kao i automobili, imaju semafore s tri svjetla. Sitna je to, ali zanimljiva i neobična razlika dostojna kulturnog šoka za sve koji su se u Hrvatskoj navikli na klasične semafore za pješake. Tri svjetla imaju smisla za aute koji koriste žuto svjetlo da se pokrenu ili krenu zaustavljati, ovisno slijedi li im zeleno ili crveno svjetlo. No što će žuto svjetlo pješacima? Kao da se pripremaju za sprint u utrci pa trebaju tri svjetla za 'pripremu, pozor, sad kreni'?

Miroslav Vujić, docent na zagrebačkom Fakultetu prometnih znanosti, između ostalog je šef Katedre za transportnu telematiku i voditelj Laboratorija za inteligentne transportne sustave. Punih 20 godina bavi se pitanjima upravljanja prometom i arhitekturom inteligentnih transportnih sustava te studentima drži kolegij 'Cestovna telematika', na kojem obrađuje 'problematiku naprednih sustava upravljanja prometom u gradovima', što uključuje semaforizirana raskrižja. Uz Italiju, istaknuo je da se pješački semafori s tri svjetla mogu naći u Švicarskoj i Francuskoj.

'Prema mojim saznanjima, uvođenje žutog signalnog pojma za pješačke semafore započelo je sredinom devedesetih godina prošlog stoljeća kao dodatno upozorenje pješacima da je trajanje sigurnog prelaska prometnice pri kraju te da se oni pješaci koji su se zatekli na prijelazu požure u toj akciji, a i da oni koji se približavaju pješačkom prijelazu ni ne započinju prijelaz', rekao je Vujić za tportal.

Dodao je i da su se u pojedinim državama Europske unije semafori s tri svjetla počeli implementirati kroz pilot-projekte. No u Hrvatskoj se oni ne koriste niti su propisani zakonom, čime ostajemo u društvu većine europskih država koje su pješacima odlučile dozvoliti prelazak ceste koristeći samo crveni i zeleni signal.

'I dalje prevladavaju klasični pješački semafori s dva signalna pojma i siluetom pješaka, na kojima svjetla ne smiju svijetliti istovremeno. Kako su u začecima semaforske lanterne bile mehaničke, postojala su dva stanja: 'kreni' i 'stani' te je tako i preuzeta signalizacija crveno – zeleno. Žuti signalni pojam (i/ili trepćuće zeleno svjetlo) uveden je kao dodatni moment upozorenja vozačima na završetak trajanja zelenog svjetla, odnosno za njegov početak', objasnio nam je Vujić kako su se razvijala tri svjetla na semaforu za vozače.

Hrvatica u Veroni o razlici između naših i talijanskih semafora: 'Jednostavno, naviknite se'

Italija možda nije Irska ili Njemačka, ali svejedno je privukla brojne ljude iz Hrvatske koji su se preselili u tu zemlju u potrazi za poslom i boljim životom. Preko grupe na društvenim mrežama koja okuplja sve Hrvate koji žive ili se planiraju preseliti u Italiju upoznali smo Gordanu, a ona nam je otkrila da je rodom iz Drniša te da u okolici Verone živi već 30 godina. Općenito, kaže nam, život u Veroni nije ni bolji ni gori od onog u ostatku Italije.

No nakon toliko vremena kaže nam da je zaboravila na semafore s dva svjetla. S jedne strane smatra da je to ista stvar, neovisno o tome imaju li pješaci dva ili tri svjetla. No na pitanje misli li da tri svjetla imaju utjecaja na pretrčavanje ceste, kaže da vjerojatno imaju. Barem iz njezinog iskustva.

'Primjerice, ne pada mi na pamet pretrčavati. Znam da poslije žutog ide zeleno, a znam i to da poslije zelenog imam još koju sekundu i nema trčanja. Jednostavno, naviknete se', kratko nam je rekla Gordana, dodajući da se osobno osjeća sigurno dok prelazi ceste u Italiji.

Talijanka iz Rima semafor s dva svjetla vidjela u Španjolskoj: 'Tri su bolja za one koji prelaze ulicu zamišljeni'

A 29-godišnja Consuelo Ciarlantini itekako je navikla prelaziti cestu uz semafore s tri svjetla jer je rođena i cijeli svoj život živi u Rimu. Stoga nam je rekla da nije razmišljala o tome da druge države, poput Hrvatske, imaju samo dva svjetla za pješake. Prisjetila se da je takve semafore vidjela u Pamploni tijekom razmjene preko Erasmusa 2019. godine, no dodaje da na to nije obraćala previše pažnje.

'Uvijek sam to tumačila kao upozorenje u stilu: hej, imaš još 10 sekundi da prijeđeš cestu, onda ćeš morati stati', objasnila je, navodeći da žuto svjetlo jednostavno upozorava ljude da se požure.

No dodala je da je primijetila da žuto svjetlo traje dulje ili kraće u različitim gradovima Italije. Iako, poput Gordane, nije previše razmišljala o razlikama između pješačkih semafora s dva ili tri svjetla, ipak jednima daje prednost po pitanju sigurnosti.

'Mislim da su tri svjetla na semaforu za pješake razboritija, pogotovo za one koji su možda zamišljeni dok prelaze ulicu. Općenito, mislim da trebamo više semafora u Rimu', ustvrdila je Consuelo, navodeći i to da neki semafori u glavnom gradu Italije imaju zvučne signale za prelazak/stajanje ili čak tajmer za upaljena svjetla, a oni nisu nepoznati ni u nekim dijelovima Hrvatske.

Prometni stručnjak o uvođenju pješačkih semafora s tri svjetla u Hrvatskoj: 'Nemamo istraživanja o tome koja su bolja za sigurnost pješaka'

Upitan zbog čega su točno zemlje kao što je Italija odlučile uvesti žuto svjetlo za pješake, Vujić navodi da to ne može sa sigurnošću tvrditi. Ipak, smatra da motiv nije bilo poboljšanje sigurnosti.

'Pretpostavljam da je u Italiji uvedeno žuto pješačko svjetlo više zbog usklađivanja vizualnog jezika s vozilima, a ne stradavanja, jer je uvedeno kao upozorenje pješacima da uskoro prestaje zeleno svjetlo, odnosno slobodan prijelaz prometnice, kao i da oni koji se već nalaze na njoj u što kraćem vremenu izvrše prijelaz, a da oni koji su namjeravali odustanu od prijelaza u tom signalnom ciklusu', rekao nam je Vujić.

Dok Consuelo smatra da su tri svjetla za pješake ipak sigurnija, Vujić dodaje da prometna znanost ne može tvrditi tako nešto na temelju aktualnih znanstvenih podataka.

'Po pitanju smanjenja stradavanja pješaka upotrebom dodatnog žutog signalnog pojma, za sada ne postoji javno dostupno i verificirano istraživanje koje bi takav pristup dovelo u direktnu vezu s povećanjem sigurnosti pješaka. Po mom mišljenju, u Hrvatskoj trenutačno nema potrebe za implementacijom pješačkog semafora s tri signalna pojma. Tim više dok se ne pokažu jasne sigurnosne koristi u našim uvjetima. Veći fokus trenutno bi trebao biti na dobroj geometriji i osvijetljenosti pješačkih prijelaza, adekvatno izračunatom trajanju zelenog svjetlosnog pojma, eventualnoj upotrebi odbrojavanja istoga te akustici. Općenito gledajući, pješaci bi i dalje trebali pratiti opće savjete sigurnog kretanja u prometu: prelaziti isključivo na pješačkim prijelazima, kada je aktiviran zeleni svjetlosni pojam i obavezno uz vizualnu provjeru prije samog kretanja na prometnicu', zaključio je Vujić.