VAŽNO OTKRIĆE

Koliko su za uspjeh važni geni, a koliko odgoj i obrazovanje?

12.12.2013 u 15:39

Bionic
Reading

Uspjeh na srednjoškolskim testovima značajno više ovisi o genima nego o odgoju i obrazovanju, pokazala je nova studija provedena na blizancima

U britanskom istraživanju sudjelovalo je 11.000 identičnih odnosno jednojajčanih i neidentičnih, odnosno dvojajčanih blizanaca u dobi od 16 godina. Rezultati do kojih je došao tim s King's Collegea u Londonu pokazali su da su u prosjeku geni zaslužni za oko 58 posto razlike u uspjehu mladih na testovima znanja u različitim predmetima kao što je primjerice matematika ili materinji jezik. Drugi čimbenici, povezani s vanjskim uvjetima kao što su škole ili obitelji, odgovorni su za 36 posto uspjeha.

Ostatak od šest posto može se objasniti različitim utjecajima okoline koji su jedinstveni za svaku osobu.

Voditelj studije Nicholas Shakeshaft s Instituta za psihijatriju King's Collegea kaže da njihovi rezultati otkrivaju da je za razlike u uspjehu učenika više zaslužna priroda nego odgoj.

Ipak nije sve određeno!

No autori ističu da ovi odnosi nisu fiksni.

'Budući da smo istraživali cjelokupne populacije, ovi rezultati ne znače da genetika objašnjava 60 posto uspjeha određene osobe, već da je ona zaslužna za 60 posto razlike među pojedincima u populaciji kakva trenutno postoji', rekao je Shakeshaft.

'To znači da nasljednost nije fiksna – kada bi se utjecaji okoliša promijenili, mogli bi se promijeniti i utjecaji genetike na uspjeh u obrazovanju', objasnio je.

U nastojanju da razluče utjecaje prirode od utjecaja odgoja i obrazovanja, znanstvenici su analizirali dvije vrste parova blizanaca – jednojajčane i dvojajčane. Pri tome su se vodili sljedećom idejom: ako analize pokažu da su uspjesi kod identičnih blizanaca ujednačeniji nego kod dvojajčanih to bi trebalo značiti da genetika ima veću ulogu od istovjetnog okoliša – pohađanja iste škole i utjecaja obitelji.

Profesor Robert Plomin, direktor Twin Early Development Study, također iz Instituta za psihijatriju, kaže da je vrlo važno prepoznati ključnu ulogu gena u obrazovnim ostvarenjima.

'To znači da obrazovni sustavi koji su osjetljivi na sposobnosti i potrebe pojedinaca, koje dijelom proizlaze iz genetskih predispozicija, mogu poboljšati uspjeh u obrazovanju', rekao je Plomin.

Stručnjaci naglašavaju kako činjenica da su geni odgovorni za malo više od 50 posto uspjeha ostavlja dosta prostora za unapređenje uvjeta u okolini kao što je kvaliteta škola i roditeljskog odgoja.