nazivi iz naftalina

Hasanbegović voli termine iz komunizma; znate li što znači agitprop?

17.08.2017 u 13:01

Bionic
Reading

Zlatko Hasanbegović u svojim javnim nastupima često koristi terminologiju koja se upotrebljavala u Jugoslaviji i ostalim komunističkim državama. Službene kritike SAD-a na svoj račun – izrečene u kontekstu relativizacije zločinačke NDH - bivši ministar kulture nazvao je neutemeljenim besmislicama koje su jednako nerelevantne kao i pseudoljevičarski agitprop. Znate li što to znači agitprop?

Agitprop je kratica koja je nastala spajanjem riječi agitacija i propaganda. Izraz je nastao u SSSR-u kao skraćenica imena državnog Odjela za agitacije i propagande. Svrha tog odjela bio je širenje komunističkih ideja, veličanje sovjetskog režima, ali i čuvanje režima od javne kritike.

I Titov jugoslavenski režim imao je Agitprop, koji je bivši ministar kulture Zlatko Hasanbegović spomenuo komentirajući redovito godišnje izvješće američkog State Departmenta o vjerskim slobodama u svijetu za 2016. godinu.

Državni odjel za agitaciju i propagandu djelovao je kao ruka Komunističke partije koja se brinula za širenje socijalističkih ideja, ali i za održavanje Titova režima. Taj je odjel bio posebno zainteresiran za kulturu: film, kazalište, izdavaštvo, glazbu…

Agitprop je imao zadatak čuvati socijalistički kod u kulturi i umjetnosti. Osim aktivnog i agresivnog širenja svojih ideja i veličanja režima, agitprop je provodio čvrstu cenzuru. U tom smislu bio je najagresivniji u prvih deset godina Titova režima.

Prema Hrvatskoj enciklopediji Leksikografskog zavoda Miroslav Krleža, agitprop je naziv za 'odjel za agitaciju i propagandu u socijalističkim zemljama i njegovu djelatnost. U prenesenom značenju, agresivna politička promidžba'.

Dok agitacija znači 'poticanje, nagovaranje; usmjerenu, prodornu djelatnost (govorom ili tiskom) radi pridobivanja pojedinaca ili skupina za stanovitu ideju, pogled na svijet ili politiku' (Hrvatski leksikon), propaganda znači 'planski organizirano širenje političkih, gospodarskih, vjerskih i drugih ideja radi pridobivanja javnog mišljenja (javnim nastupima, masovnim medijima i slično)'.