podjela prihoda

Europski mediji traže arbitražu u sporovima s digitalnim platformama

  • Autor: V. B./Hina
  • Zadnja izmjena 23.02.2021 11:56
  • Objavljeno 23.02.2021 u 11:56
tportal

Izvor: Profimedia / Autor: Michaela Dusíková / Česká ilustrační fotografie / Profimedia

Europske medijske udruge pozvale regulatore Europske unije da digitalnim platformama propišu arbitražu kako bi se zajamčila pravedna podjela prihoda od objave medijskog sadržaja, ukazujući na model koji je predložila australska vlada

Propisi EU-a o autorskim pravima iz 2019. obavezuju Google i druge internetske platforme da s glazbenicima, autorima i izdavačima vijesti potpišu ugovore o korištenju njihovih djela.

To nije dovoljno, upozorili su u pismu Bruxellesu u ponedjeljak Europsko udruženje izdavača časopisa, Europsko udruženje novinskih izdavača, Europsko vijeće izdavača, News Media Europe i Microsoft.

"Rješenje bi digitalnim platformama trebalo propisati plaćanje za upotrebu sadržaja izdavača i trebalo bi uključivati odredbe o arbitraži koja bi jamčila da će pregovori rezultirati pravednim sporazumom", stoji u pismu.

Nekoliko zastupnika Europskog parlamenta već je predložilo da se mehanizam arbitraže uključi u regulativu, što je po potpisnicima pisma nužno kako bi se spriječilo potkopavanje prava izdavača i zajamčila pravna sigurnost.

U protivnom izdavači neće imati dovoljno ekonomske snage da pregovorima s tehnološkim tvrtkama ishode pravedan i uravnoteženi sporazum, ističu udruge.

EU bi pri kreiranju odredbi trebao razmotriti australski model, prema kojem bi pravednu cijenu trebalo utvrditi arbitražno tijelo na temelju procjene troškova proizvodnje sadržaja i zarade na njihovoj objavi na platformama, sugeriraju.

„Iskustva u Francuskoj i Australiji pokazala su nam da postoji stvarna potreba za obvezujućim instrumentom rješavanja inherentnih neravnoteža u pregovaračkoj moći", naglašava u priopćenju predsjednik News Media Europea Fernando de Yarza.

Udruge su najavile da će s Microsoftom surađivati na "rješenju" problema plaćanja za objavljeni medijski sadržaj.

"U listopadu 2020. pokrenuli smo novu inicijativu ulaganja i potpore lokalnim medijima i kroz Microsoft News dijelimo značajan dio prihoda s medijskim izdavačima. Ova je inicijativa logičan sljedeći korak", ističe potpredsjednik Microsofta Casper Klynge.

Predloženi australski model izazvao je otpor tehnoloških tvrtki, pa je Google zaprijetio povlačenjem tražilice, a Facebook je prošlog vikenda blokirao dijeljenje medijskih sadržaja u Australiji.

Canberra je u međuvremenu najavila izmjene planiranog zakona.   

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!