podjela prihoda
Europski mediji traže arbitražu u sporovima s digitalnim platformama

Izvor: Profimedia / Autor: Michaela Dusíková / Česká ilustrační fotografie / Profimedia
Propisi EU-a o autorskim pravima iz 2019. obavezuju Google i druge internetske platforme da s glazbenicima, autorima i izdavačima vijesti potpišu ugovore o korištenju njihovih djela.
To nije dovoljno, upozorili su u pismu Bruxellesu u ponedjeljak Europsko udruženje izdavača časopisa, Europsko udruženje novinskih izdavača, Europsko vijeće izdavača, News Media Europe i Microsoft.
"Rješenje bi digitalnim platformama trebalo propisati plaćanje za upotrebu sadržaja izdavača i trebalo bi uključivati odredbe o arbitraži koja bi jamčila da će pregovori rezultirati pravednim sporazumom", stoji u pismu.
Nekoliko zastupnika Europskog parlamenta već je predložilo da se mehanizam arbitraže uključi u regulativu, što je po potpisnicima pisma nužno kako bi se spriječilo potkopavanje prava izdavača i zajamčila pravna sigurnost.
U protivnom izdavači neće imati dovoljno ekonomske snage da pregovorima s tehnološkim tvrtkama ishode pravedan i uravnoteženi sporazum, ističu udruge.
EU bi pri kreiranju odredbi trebao razmotriti australski model, prema kojem bi pravednu cijenu trebalo utvrditi arbitražno tijelo na temelju procjene troškova proizvodnje sadržaja i zarade na njihovoj objavi na platformama, sugeriraju.
„Iskustva u Francuskoj i Australiji pokazala su nam da postoji stvarna potreba za obvezujućim instrumentom rješavanja inherentnih neravnoteža u pregovaračkoj moći", naglašava u priopćenju predsjednik News Media Europea Fernando de Yarza.
Udruge su najavile da će s Microsoftom surađivati na "rješenju" problema plaćanja za objavljeni medijski sadržaj.
"U listopadu 2020. pokrenuli smo novu inicijativu ulaganja i potpore lokalnim medijima i kroz Microsoft News dijelimo značajan dio prihoda s medijskim izdavačima. Ova je inicijativa logičan sljedeći korak", ističe potpredsjednik Microsofta Casper Klynge.
Predloženi australski model izazvao je otpor tehnoloških tvrtki, pa je Google zaprijetio povlačenjem tražilice, a Facebook je prošlog vikenda blokirao dijeljenje medijskih sadržaja u Australiji.
Canberra je u međuvremenu najavila izmjene planiranog zakona.