alarmantno istraživanje

Djeca u blizini aerodroma više koriste inhalatore: 'Smrdi, osjeća se okus onečišćenja'

14.06.2024 u 09:42

Bionic
Reading

Dok se nastavljaju javna saslušanja vezana za sjevernu pistu londonske zračne luke Gatwick, istraživači iz Nizozemske otkrili su veću upotrebu inhalatora kod djece koja žive u blizini amsterdamske zračne luke Schiphol

Rezultati pokazuju povećanje simptoma kao što je otežano disanje u prisutnosti čestica povezanih sa zrakoplovstvom.

Stanite blizu velike zračne luke i, ako vjetar puše u pogrešnom smjeru, svaki kubični centimetar zraka koji udišete sadržavat će desetke tisuća ultrafinih čestica (UFP), piše Guardian.

Oprema za mjerenje onečišćenja zraka postavljena je u tri osnovne škole, a svaka je oko kilometar udaljena od ograde zračne luke. Istraživači su tjedno mjerili funkciju pluća 161 djeteta u školama i 19 djece s astmom koja žive u blizini zračne luke. U školama sjeverno i južno od zračne luke djeca su bila izložena UFP-u u različito vrijeme. Također su naučila kako sama mjeriti funkciju pluća kod kuće ujutro i navečer. Upravo su ti zapisi omogućili najznačajnije otkriće studije.

Profesor Gerard Hoek sa Sveučilišta u Utrechtu, koji je vodio studiju, rekao je: 'U danima s visokim UFP-om, povezanim sa zrakoplovstvom, djeca su imala znatno više respiratornih simptoma i koristila su više lijekova za ublažavanje simptoma.'

Simptomi izloženosti ultrafinim česticama

Ti su simptomi uključivali kašalj, hripanje i sluz. Sam smjer vjetra nije bio dobar pokazatelj izloženosti UFP-u pa je malo vjerojatno da će roditelji ili djeca znati koliko ona svakodnevno iznosi. UFP i čađa iz prometa također su bili povezani sa simptomima i promjenama u jutarnjim testovima funkcije pluća.

Godine 2021. Nizozemsko zdravstveno vijeće i Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) istaknuli su sve više dokaza da UFP šteti zdravlju. To je uključivalo 75 studija, ali tehničke razlike između njih značile su da u to vrijeme nije mogao biti postavljen standard.

Godine 2020. studija četiriju europskih prijestolnica otkrila je UFP u središtima gradova, kao posljedicu rada zračnih luka na periferiji. U Ujedinjenom Kraljevstvu se UFP s Heathrowa može mjeriti u središtu Londona, udaljenom gotovo 20 kilometara, te diljem zapadnog dijela tog grada. UFP je također mjeren na putanjama letova iz i do zračnih luka u SAD-u, uključujući međunarodni aerodrom Logan u Bostonu, ali ta mjerenja ne pokazuju kakav je osjećaj živjeti u blizini same zračne luke.

'Tijekom 2018. i 2019. vodio sam tim istraživača koji su mjerili UFP oko Gatwicka, uključujući Horley, gradić od 23.000 ljudi pored te zračne luke. Otkrili smo da je UFP 500 metara niz vjetar od zračne luke bio veći od onog na rubu najprometnijih londonskih cesta', dodao je Hoek.

'Osjeća se okus onečišćenja u zraku'

Victoria Chester, lokalna vijećnica Zelene stranke, opisala je život u blizini Gatwicka: 'Živim vrlo blizu mjesta na kojem će širenje zračne luke najviše utjecati na Horley. Živeći u blizini zračne luke, navikneš se na buku i smrad, ali ponekad je toliko loše da osjetiš okus onečišćenja u zraku, a kad vjetar puše u tvom smjeru, stvarno smrdi.'

Glasnogovornik Gatwicka rekao je: 'Procjena utjecaja na zdravlje projekta sjeverne piste uključuje odgovarajuću procjenu UFP-a. London Gatwick predan je sudjelovanju u nacionalnim studijama tijela zrakoplovne industrije o emisijama UFP-a u zračnim lukama, uključujući one koje razmatraju kako se može provesti praćenje. Predložili smo dobrovoljan doprinos za financiranje rada ako vlada uvede standarde.'