BRENT SADLER ZA TPORTAL

CNN-ov voditelj objasnio Karamarku i Milanoviću čemu zapravo služe sučeljavanja

  • Autor: Ante Srzić
  • Zadnja izmjena 29.02.2016 11:41
  • Objavljeno 29.02.2016 u 11:41
  • +25
  • +22

Izborna TV debata

Izvor: tportal.hr / Autor: Matej Grgić

Nakon prvog velikog predizbornog sučeljavanja u Novinarskom domu u Zagrebu, održanog u ponedjeljak u organizaciji televizije N1 i udruga civilnog društva okupljenih u Platformu 112 te u partnerstvu s tportalom, kratko smo porazgovarali s jednim od voditelja, Brentom Sadlerom, slavnim britanskim novinarom koji je preko 20 godina izvještavao iz svih kriznih zona, o njegovom viđenju dosadašnje predizborne kampanje u Hrvatskoj. Sadler je izvještavao za CNN iz Beograda tokom turbulentnih 90-ih godina prošlog stoljeća, a jedan od njegovih značajnijih medijskih zadataka bila je pozicija šefa dopisništva iz Bejruta za slavnu američku news mrežu CNN

Sadler je rođen 1950. u Manchesteru. Obrazovao se na Royal Masonic School for Boys i Harris Collegeu. Diplomirao je na Sveučilištu središnjeg Lancashirea novinarstvo, medije i komunikacije. Radio je kao izvjestitelj za Harrow Observer, Reading Evening Post, Southern Television i Westward Television. Godine 1981. radio je za ITN, odakle je prešao na CNN. Sada je predsjednik uredničkog kolegija televizije N1.

Gospodine Sadler, kako komentirate to što lider oporbe Tomislav Karamarko nikako ne želi sučeljavanje s aktualnim premijerom Milanovićem?

Za hrvatske birače je bitno da se raspravlja o važnim političkim temama, posebno onima koje najviše utječu na svakodnevni život, poput pitanja što će buduća hrvatska Vlada učiniti s ekonomijom koja se susreće s brojnim problemima. Na debati koju smo upravo imali na N1 bile su zastupljene sve teme: domaće i strane rangirane do najviše razine. Jasno mi je to da se Karamarko nije želio sučeliti s Milanovićem. Volio bih da sam mogao vidjeti oba lidera, licem u lice, u uvjetima koje smo imali ovdje: da odgovaraju na balansirana pitanja, pred publikom, i naravno u prijenosu uživo na televiziji. Mišljenja sam da smo imali dobre analize i komentare svih gostiju koji su danas sudjelovali u sučeljavanju. Da, razočaran sam time što Karamarko i Milanović nisu bili ovdje, ali to je njihova odluka i njihov izbor.

Kako je proteklo sučeljavanje i tko je sve sudjelovao, saznajte na ovoj poveznici.


A kako komentirate to da još uvijek aktualni premijer ne želi sudjelovati ni u kakvim sučeljavanjima u kojima nema lidera oporbe jer mu predsjednici ostalih stranaka, po njegovom sudu, nisu dovoljno visok rang?

U izborno vrijeme je važno osigurati, a to govorim kao novinar i strastveni promatrač, to da odluka nije na uskom krugu ljudi u vodstvu stranaka o tome što oni misle da je najbolje za pobjedu na izborima. Na biračima je da razmisle i donesu odluku o tome tko će voditi ovu zemlju.

Smatrate li da glavne političke stranke, posebno oporbene, mogu naštetiti sebi i izgubiti glasove zato što ne žele sudjelovati u sučeljavanjima?

Kad se određeni član stranke koji je pozvan na debatu odluči ne pojaviti, smatram da je to dio njegove izborne strategije. Nije na meni da to komentiram. Ono što želim reći je to da su debate, bez obzira gdje se održavaju: u SAD-u, Hrvatskoj ili bilo gdje drugdje u Europi, od esencijalne važnosti za život demokracije.

Jesu li, prema vašem mišljenju, važne predizborne debate?

Smatram da su predizborne debate vrlo važne. One omogućavaju biračima da vide kako kandidati reagiraju na pitanja na koja nisu pripremljeni i nisu ih dobili unaprijed, pred publikom uživo u televizijskom prijenosu, ali i voditelje i komentatore, kao i nas danas (op. autora-jučer), koji analiziraju teme i otvaraju važna pitanja te pritom dobivaju trenutne reakcije. Smatram da je to važno za napredak i razvoj demokracije.

Znate li za neki slučaj iz vašeg bogatog novinarskog iskustva u kojem je TV debata uspjela presudno utjecati na rezultat izbora?

Samo pogledajte američke predsjedničke izbore i dobit ćete odgovor. U toj zemlji su sučeljavanja od presudne važnosti za ankete o popularnosti, od nastupa do komunikacijskih vještina. To je fina umjetnost u SAD-u. Ovo što smo vidjeli danas u Zagrebu potpuno je nepripremljena debata u smislu da nije bilo strategije o tome što će pojedini kandidati kazati, koje će biti teme i po pitanju detalja tih tema. Obuhvatili smo ekonomiju, socijalnu politiku, međunarodne poslove i mislim da su svi kandidati koji su sudjelovali u sučeljavanju danas dali sve od sebe.

Kako komentirate sve veći utjecaj PR industrije i medijskih savjetnika na političare te koliko su kandidati koji debatiraju zapravo stvarni, a koliko utrenirane i preparirane lutke?

Nema sumnje u to da je u suvremenom demokratskom političkom svijetu sve viši i viši nivo profesionalizma i komunikacije koji se očekuju od izabranih dužnosnika. Danas kola velika količina informacija, prisutna je globalna komunikacija, a tu su i društvene mreže. Smatram da to političari moraju razumjeti, a i razumiju u nekim dijelovima svijeta, posebno u SAD-u, u kojem su kandidati izbrušeni i pripremljeni za nastupe do detalja. Ali ipak, što birači na kraju žele vidjeti? Žele vidjeti stvarnog kandidata. Nepisanu verziju. Sučeljavanja poput ovoga, u kojima sudjeluju predstavnici nekolicine stranaka, vrlo, vrlo su zanimljiva i dramatična za gledanje te su važan i integralan dio izbornog procesa.

Kako komentirate to da je SDP-ov glavni strateg Alex Braun ostao u sjeni tijekom cijele kampanje?

Ne želim komentirati savjetnike političkih stranaka. Umjetnost politike u izborno vrijeme u suvremenom svijetu znači pokretanje mnogih dijelova procesa koji se vrte u isto vrijeme. Bilo koji stranački vođa koji predstavlja bilo koji politički spektar nastojat će iskoristiti bilo koju prednost u svoju korist kako bi si osigurao izbor.

Ipak, nije li čudno da je, otkad je preuzeo posao u SDP-u, odbijao sve kontakte s medijima?

U politici imate ljude koji žele komunicirati i one koji se ne osjećaju ugodno pri komunikaciji. Naš posao novinara je gurati ih da progovore, ali naposljetku, ako ne žele govoriti, ne možemo ih prisiliti na to.

Pratite nas na društvenim mrežama:

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!