astronomija

[VIDEO] Nedavno otkriveni komet rasuo se u prah tijekom potpune pomrčine Sunca

• Autor: Mladen Smrekar
  • Zadnja izmjena 21.12.2020 09:21
  • Objavljeno 21.12.2020 u 09:21
Komet je u satelitskim podacima prvi uočio tajlandski astronom amater Worachate Boonplod koji je sudjelovao u projektu Sungrazer

Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Total Design, ESA / NASA / SOHO / Andreas Möller

Komet C / 2020 X3 (SOHO) pripada takozvanoj Kreutzovoj skupini kometa. Pretpostavlja se da su ti kometi nastali prije više od tisuću godina raspadom velikog matičnog kometa i otad kruže oko Sunca

Ima tome tjedana dana kako su stanovnici Čilea i Argentine mogli svjedočiti potpunoj pomrčini Sunca 14. prosinca. Velikoj većini promatrača tada je promaknula sićušna mrljica koja je proletjela pored Sunca. Riječ je bila o nedavno otkrivenom kometu.

Taj je komet u satelitskim podacima prvi uočio tajlandski astronom amater Worachate Boonplod koji je sudjelovao u projektu Sungrazer. Riječ je o građanskom znanstvenom projektu projektu pod okriljem NASA-e kojim su razni amateri pozvani da istraže i otkriju nove komete na slikama solarnog i heliosferskog opservatorija SOHO.

Riječ je o letjelici koja istražuje Sunce, Sunčev sastav te njegovo magnetsko polje, kao i Sunčev vjetar i baklje te njegovu unutrašnjost. SOHO je lansiran u jesen 1995. da bi se nakon četveromjesečnog putovanja namjestio u orbitu udaljenu 1,5 milijuna km od Zemlje.

Nedavno otkriveni komet C / 2020 X3 (SOHO) viđen kamerom LASCO C2 opservatorija SOHO

Izvor: Licencirane fotografije / Autor: ESA/NASA/SOHO/Karl Battams

Odatle ovaj svemirski teleskop ima neometani pogled na Sunce tijekom cijele godine i svakodnevno šalje oko 300 slika.

Boonplod je komet otkrio 13. prosinca, dan prije pomrčine. Znao je da pomrčina dolazi i bio je nestrpljiv da vidi hoće li se komete možda pojaviti u vanjskoj atmosferi Sunca, kao mrljica na fotografijama pomrčine.

Kamera opservatorija SOHO prikazuje komet u donjem lijevom kutu (lijevo). Slika potpune pomrčine Sunca 14. prosinca 2020. na temelju 65 kadrova koje je snimio Andreas Möller (desno)

Izvor: Licencirane fotografije / Autor: ESA/NASA/SOHO/Andreas Möller

Komet C / 2020 X3 (SOHO), kako ga je prozvao Minor Planet Center, pripada takozvanoj Kreutzovoj skupini kometa. Pretpostavlja se da su ti kometi nastali prije više od tisuću godina raspadom velikog matičnog kometa i otad kruže oko Sunca.

Kreutzovi kometi najčešći su modeli slika koje šalje SOHO. Zahvaljujući ovom solarnom i heliosferskom opservatoriju dosad je otkriveno 4108 kometa.

U vrijeme kad je snimljena slika pomrčine, komet je putovao brzinom 725.000 kilometara na sat, udaljen oko 4,3 milijuna kilometara od Sunca. Komet je bio promjera oko 15 metara, da bi se zbog intenzivnog Sunčevog zračenja raspao na sitne čestice prašine.