svemirska potraga

Tragajući za izvanzemaljskim životom, astronomi došli do tri nova egzoplaneta

08.01.2019 u 11:23

NASA-in Satelit za nadgledanje egzoplaneta u prolazu TESS potvrdio je postojanje tri egzoplaneta i stotine mogućih egzoplaneta u svemiru. A dugogodišnja misija tek je započela u ljeto prošle godine

Astronomi uključeni u rad NASA-inog Satelita za nadgledanje egzoplaneta u prolazu, TESS, potvrdili su otkriće tri planeta i više od 300 kandidata za egzoplanete. Ovo otkriće objavljeno je na zimskom sastanku Američkog astronomskog društva AAS u Seattleu.

TESS otkrio lokacije tri egzoplaneta Izvor: Društvene mreže / Autor: NASASolarSystem

TESS je u srpnju prošle godine započeo znanstvenu operaciju promatranja neba iz takozvane lunarne rezonantne orbite i dosad je pregledao šest sektora, od kojih je svaki bio praćen po 27 dana. Do završetka misije TESS-ove širokokutne kamere nebom će tragati za egzoplanetima oko 200.000 najbližih i najsjajnijih zvijezda.

Svemir Izvor: Profimedia / Autor: N.N.

Na sastanku AAS-a predstavljeni su rezultati prva tri mjeseca promatranja iz koji se čini da bi TESS mogao otkriti i nekoliko tisuća egzoplaneta. U akciju su uključene stotine astronoma koji bi trebali pratiti, potvrditi i opisati otkrivene planete.

Podaci se, dakle, tek prikupljaju, a dosad je potvrđeno postojanje tri egzoplaneta:

Ovo su tri egzoplaneta

Pi Mensae c dvostruko jeveći od našeg planeta, ima pet puta veću masu od Zemljine, a svoju zvijezdu nalik našem Suncu obiđe za šest dana. Njegov ranije otkriveni brat Pi Mensae b je plinoviti div čija je masa deset puta veća od Jupiterove, a njegova je obrita rastegnuta na šest godina. Znanstvenike muči pitanje kako su dva planeta toliko različitih putanja formirana u istom sustavu.

LHS 3844 b je vreli egzoplanet, malo veći od Zemlje, koji oko svog crvenog patuljka zaokruži za samo 11 sati. Poput Pi Mensae planeta, nastanak LHS 3844 b zasad ostaje misterij. No, kako je sustav udaljen samo 49 svjetlosnih godina, idealan je za daljnja proučavanja.

NASA-in pogled na polarnu svjetlost Izvor: Licencirane fotografije / Autor: NASA

HD 21749 b je triput veći od Zemlje, ali njegova je masa čak 23 puta veća. Astronomi pretpšostavljaju da ima gustu, tešku atmosferu. Njegova je orbita dugačka 36 dana.

Lovac na supernove

Satelit za lov na egzoplanete prati i razne pojave na noćnom nebu, poput supernova. Astronomi su pratili šest supernova Tip Ia, otkrio je Michael Fausnaugh, astronom sa MIT-a. Praćenjem detonacija bijelih patuljaka dok se događaju, astronomi mogu shvatiti što uzrokuje eksplozije.

TESS otkrio lokacije supernova Izvor: Društvene mreže / Autor: NASASolarSystem

Ovo je samo početak. Kao što ističe glavni istraživač George Ricker sa MIT-a, orbita letjelice je stabilna, njezine kamere rade lijepo, ima dovoljno potisnog goriva, a jedini pokretni dijelovi su četiri kotača koji bi trebali trajati desetljećima. Nastavi li i daljeprimati financijsku podršku, TESS će nam slati podatke još najmanje deset godina.