prvi rezultati dzs-a

Statistički dokazano: Hrvati sve više kupuju preko interneta, ali i sve manje koriste online usluge e-uprave

04.12.2019 u 14:53

Bionic
Reading

Opremljenost kućanstava informacijskim i komunikacijskim tehnologijama ostala je na prošlogodišnjoj razini, pokazali su prvi rezultati istraživanja Državnog zavoda za statistiku (DZS). Udio kućanstava s mobilnim pristupom internetu porastao je za četiri posto, a smanjio se kućanstava s fiksnim pristupom

Sva kućanstva koriste se fiksnim širokopojasnim pristupom internetu, a broj kućanstava koja pristupaju internetu putem širokopojasnih mobilnih mreža porastao je sa 66 na 70 posto, uglavnom zahvaljujući sve većoj dostupnosti mobilnih uređaja poput tableta, mobilnih telefona i USB modema koji se koriste 3G/4G tehnologijom.

Od ukupnog broja anketiranih kućanstava, internetski priključak nema njih 19 posto. Najčešći razlozi su nepostojanje potrebe za upotrebom interneta, nedostatno znanje za njegovu upotrebu, ali i previsoke cijene usluga i potrebne opreme.

U upotrebi računala i interneta prednjači najmlađa populacija, a broj korisnika opada proporcionalno njihovoj dobi. Sličan trend primijećen je i u strukturi prema radnom statusu: računala najčešće upotrebljavaju učenici i studenti. Najveći porast zabilježen je u dobnoj skupini između 55 i 64 godine, za osam posto.

Usporedba s lanjskim rezultatima pokazuje da se navike nisu bitnije promijenile. Pojedinci se najčešće koriste internetom za prikupljanje informacija o proizvodima i uslugama (93%), čitanje dnevnih novosti i časopisa (91%), prikupljanje informacija o zdravlju (79%), upotrebu e-pošte (74%), slanje poruka putem telefonskih aplikacija (87%) te sudjelovanje na društvenim mrežama (73%).

No zato je znatno poraslo trgovanje putem interneta. Robu i usluge tako je kupovalo 45% internetskih korisnika, deset posto više nego prethodne godinu. Navike kupaca nisu se bitno promijenile. I dalje prednjači kupnja kućnih potrepština, odjeće i sportske opreme, ulaznica za priredbe, elektroničke opreme te dijelova za računala.

Tri četvrtine kupaca putem interneta trgovalo je jedan do pet puta, a 45 posto transakcija odnosi se na iznose do 750 kuna.

Prvi put istraženo je i zašto 55% korisnika interneta ne kupuje proizvode i usluge putem interneta. Većina korisnika tvrdi kako robu radije osobno kupuje u trgovini jer je prvo želi i osobno vidjeti uživo. Mnogi se boje prijevare ili zlouporabe i brine ih sigurnosni aspekt kupnje putem interneta.

Udio pojedinaca koji su ugovorili uslugu smještaja ili prijevoza putem namjenskih platformi ili putem ostalih internetskih izvora poput društvenih mreža porastao je u odnosu na prethodnu godinu: 24 posto internetskih korisnika služilo se navedenim izvorima kako bi rezervirali smještaj, dok ih je 22 posto dogovorilo uslugu prijevoza kod fizičkih osoba: AirBnB, Homeaway, Taxify, BlaBlaCar...