InSight naćulio uši

Poslušajte kako zvuči 'marsotres', interplanetarni potres kojeg je detektirala NASA-ina sonda

24.04.2019 u 09:02

NASA-ina robotska sonda InSight otkrila je i izmjerila ono što znanstvenici smatraju 'marsotresom'. To je prvi put da je na drugom planetu zabilježen vjerojatan seizmološki potres, izvijestio je Jet Propulsion Laboratory, laboratorij za mlazni pogon iz Kalifornije.

Ovo otkriće zbilo se gotovo pet mjeseci nakon što je InSight, prva svemirska letjelica dizajnirana posebno za proučavanje dubokog unutarnjeg dijela udaljenog svijeta, dotaknula površinu Marsa kako bi započela svoju dvogodišnju seizmološku misiju na Crvenom planetu.

Gibanje, koje su znanstvenici JPL-a opisali kao vjerojatni marsotres, odgovara potresu od 2,5 magnitude i zabilježeno je 6. travnja, odnosno 128. Marsovog dana, takozvanog sola. To je otkrio InSightov francuski seizmometar, instrument osjetljiv na mjerenje seizmičkog vala promjera pola vodikovog atoma.

Poslušajte kako zvuči marsotres, potres zabilježen na Crvenom planetu Izvor: Društvene mreže / Autor: NASA Jet Propulsion Laboratory

'Do sada smo prikupljali pozadinsku buku, ali ovo i službeno pokreće novo područje istraživanja: Marsovu seizmologiju', rekao je Bruce Banerdt, glavni istraživač InSighta.

Podrhtavanje unutar planeta

Znanstvenici još uvijek istražuju podatke kako bi definitivno utvrdili točan uzrok signala, ali čini se da je podrhtavanje nastalo unutar planeta, za razliku od sila koje nastaju iznad površine, poput vjetra.

InSight Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Patrick H. Corkery

'Visoka frekvencija i široki pojas nalikuju zemaljskim potresima pa smo uvjereni da je ovdje riječ o marsotresu', kaže Philippe Lognonné, profesor geofizike i planetarnih znanosti na francuskom sveučilištu Paris Diderot i vodeći istraživač seizmometra InSighta.

Snimljena još tri seizmička signala

Veličina i trajanje marsotresa uklapaju se u profil tisuća potresa, zabilježenih na Mjesecu između 1969. i 1977. seizmometrima koje je tamo instalirala NASA-ina misija Apollo. Površine Mjeseca i Marsa izuzetno su mirne u usporedbi sa Zemljom, gdje su potresi stalna pojava duž podzemnih linija rasjeda, stvorenih pomicanjem tektonskih ploča.

Poslušajte kako zvuči vjetar na Marsu Izvor: Društvene mreže / Autor: NASA Jet Propulsion Laboratory

Takvih tektonskih ploča nema na Marsu i Mjesecu. Njihova seizmička aktivnost potaknuta je procesima hlađenja i skupljanja, dovoljno snažnima da izazovu pucanje kore.

Još tri seizmička signala InSight je zabilježio 14. ožujka, 10. travnja i 11. travnja, ali su bili još slabiji i neodređenog podrijetla, pa su se znanstvenici tada suzdržali komentara o postojanju marsotresa.