SVEMIRSKO OKO HUBBLEA

Pogledajte prve prave filmove burnog rađanja zvijezda

• Autor: NJD
  • Zadnja izmjena 01.09.2011 10:59
  • Objavljeno 01.09.2011 u 10:12
Tportal

Izvor: tportal.hr / Autor: Tportal

Snimke bacaju novo svjetlo na proces u kojem nastaju zvijezde poput našeg Sunca. Njihovo formiranje uglavnom je uvijek vrlo burno – užarena tijela u stvaranju izbacuju blještave mase plinova koje nadzvučnim brzinama putuju svemirom u suprotnim pravcima.

Filmovi su nastali združenim naporima NASA-inih i ESA-inih stručnjaka. Međunarodni tim znanstvenika pod vodstvom astronoma Patricka Hartigana sa Sveučilišta Rice u Houstonu prikupio je dovoljno Hubbleovih fotografija visoke rezolucije da od njih napravi filmove mlazova triju zvijezda. Oni pružaju jedinstven uvid u zbivanja i promjene koje se u tim tijelima odvijaju u samo tri godine. Većina astronomskih procesa inače se obično zbiva u vremenskim intervalima koji traju mnogo duže od ljudskog života.

Na snimkama se, među ostalim, lijepo vidi prodor mlazova kroz međuzvjezdani prostor, paljenje i gašenje plinova, te sudari materijala koji se kreću brzo s onima koji putuju sporo. Zabilježene pojave otkrivaju završne korake u fazi rađanja zvijezda te pružaju dobar uvid u ponašanje Sunca prije nekih 4,5 milijardi godina.

'Zahvaljujući filmovima sada po prvi put možemo vidjeti kako ti mlazovi djeluju na okolinu', rekao je Hartigan. 'Ove nam interakcije otkrivaju kako mlade zvijezde utječu na okoliš iz kojeg same nastaju. Uz pomoć takvih zapisa sada možemo usporediti stvarnost s računalnim simulacijama i laboratorijskim eksperimentima i vidjeti koje aspekte interakcija razumijemo, a koje ne.'

Mlazovi su aktivna, kratkotrajna faza u formiranju zvijezda i traju oko 100.000 godina. U stručnim krugovima nazivaju se Herbig-Haro objektima. Ime su dobili po Georgeu Herbigu i Guillermu Harou koji su ih istraživali 1950-ih. Astronomi još uvijek ne znaju kako se stvaraju i koja je njihova uloga u procesu formacije zvijezda.

Zvijezde nastaju urušavanjem hladnih oblaka vodika. Kako rastu, povećava se i njihova gravitacija koja privlači sve više materije te se formiraju veliki rotirajući diskovi plinova i prašine. Na kraju se iz njih često rađaju planeti.

Dolje vam predstavljamo jedan od filmova, a ostale pogledajte na ovim linkovima: Evolucija HH47, Šok u Herbig-Haro objektu HH 47, Evolucija Herbig-Haro objekta HH 34,