GemBox i TestDome

Nemaju ni ured ni tajnicu, a njihove proizvode kupuje NASA: 'Najvažnije je da te vide na internetu'

  • Autor: Mladen Smrekar
  • Zadnja izmjena 24.02.2019 11:59
  • Objavljeno 24.02.2019 u 11:59
Ovo je priča o dvije sestrinske tvrtke, GemBox i TestDome; u jednoj je stopostotni vlasnik Željko Švedić, u drugoj dio vlasništva drži njegov partner Mario Živi

Ovo je priča o dvije sestrinske tvrtke, GemBox i TestDome; u jednoj je stopostotni vlasnik Željko Švedić, u drugoj dio vlasništva drži njegov partner Mario Živi

Izvor: tportal.hr / Autor: Matej Grgić

Da, dobro ste čuli, u Zagrebu postoje tvrtke čije usluge i softver kupuju najveće svjetske korporacije, vladine organizacije, visokoškolske ustanove, ali i kompanije koje ne žele trošiti dragocjeno vrijeme na beskrajne razgovore s kandidatima za posao koji se ionako često predstavljaju u lažnom svjetlu

A to nije sve! U vrijeme u kojem većina kompanija svoje zaposlenike drži u strogo nadziranim uvjetima oni posluju bez pravog ureda i svega onoga što ide uz njih, od portira i tajnica do službenih automobila. Petnaestak stalnih zaposlenika, baš kao i deseci privremenih i povremenih suradnika, rade od kuće, iz obližnjeg kafića, iz drugih gradova, pa čak i kontinenata. Neke od njih, poput programera iz Vrbovca, još nisu vidjeli uživo, mada za njih radi više od godinu dana.

Ovo je, dakle, priča o dvije sestrinske tvrtke, GemBox i TestDome; u jednoj je stopostotni vlasnik Željko Švedić, u drugoj dio vlasništva drži njegov partner Mario Živić.

GemBox slaže komponente za softverske pakete

GemBox je ona starija sestra koja uspješno posluje već trinaestu godinu. Probili su se vlastitim proizvodima, komponentama koje se ugrađuju u veće softverske pakete. Riječ je komponentama s dobro dokumentiranim aplikacijskim programskim sučeljem (API) koje omogućuju otvaranje i uređivanje raznih datotečnih formata.

Popis njihovih klijenata nalik je nekoj 'tko je tko' listi značajnih imena svjetskog biznisa: Intel, Xerox, BP, Verizon, DHL, Deutsche Bank, Bell, UEFA, Swarovski, Universal Music Group, US Navy, Deutsche Bank, DHL, NASA... Njihove proizvode koristi i sam Microsoft, kao i niz američkih institucija, gradskih uprava i fakulteta.

  • +5
  • +2

Željko Švedić i Mario Živić

Izvor: tportal.hr / Autor: Matej Grgić

Kad ga pitaju kako radi GemBox, Švedić uspoređuje svoj posao s automobilskom industrijom.

'Ni Audi, ni Mercedes, ni Porsche ne proizvode zračne jastuke, oni ih samo ugrađuju u svoje automobile. Isto je s elektronikom, plastičnim dijelovima... Ljudi se iznenade kad čuju da u Hrvatskoj postoji puno strojarskih tvrtki koje izrađuju dijelove za autoindustriju. Tako je i s hardverom. U računalo Della ili HP-a ide Intelov čip, matična ploča Asusa itd. Ali isto je i sa softverom; svaka se aplikacija sastoji od više dijelova.'

TestDome koriste eBay, PayPal i Europska unija

Mlađa sestra TestDome izrađuje online sustave testiranja kandidata za posao. Klijentima nude specijalizirane testove pojedinih vještina iz svijeta IT-a, testove znanja programskih jezika, kao i testove numeričkih i verbalnih vještina i logičkog razmišljanja. Procjenjuju i vještine vođenja projekata, digitalnog marketinga, prodaje.... Na njihovoj se stranici nalazi baza pitanja iz koje korisnici mogu sami izabrati ona koja im trebaju, pitati za savjet ili postojeća pitanja i testove dopuniti vlastitima.

TestDome posluje četiri godine i dosad je stekao više od 3700 klijenata iz cijelog svijeta - eBay, PayPal, Turkish Airlines, First Data... Kandidate za posao u svojim institucijama pomoću njihovog programa traži čak i Europska unija. Hrvatskih tvrtki je malo; samo se njih 18 koristi testovima TestDomea.

U čemu je tajna njihova uspjeha?

'Treba vidjeti na koji način drugi vani rade i kopirati te procese. Ljudi to ne rade jer misle da to ovdje nije primjenljivo, ali jest', otkriva Švedić pa spominje primjer Rocket Interneta, tvrtke iz Berlina koju su 2007. pokrenula trojica braće, a danas ima više od 26.000 zaposlenih u više od stotinu zemalja.

Željko Švedić

Željko Švedić

Izvor: tportal.hr / Autor: Matej Grgić

'Najvažnije je da te ljudi vide na internetu', veli Švedić. Ključ je u optimizaciji web stranica i digitalnom marketingu. Kod nas ne postoje pravi stručnjaci u tom poslu pa ih je to usporavalo. Sami su kupovali alate i radili s njima, da bi danas podučavali druge tajnama zapošljavanja najboljih kandidata i uspješne prodaje softvera na tržištu. Švedić je o tome čak napisao knjigu 'Evidence-Based Hiring: Why Hiring Is Broken and How Data Can Fix It' i ona se prodaje na Amazonu, u tiskanoj i varijanti za Kindle.

Od New Yorka i Silicijske doline, preko Oxforda, do firme bez ureda

Švedić je još kao mladić razmišljao o odlasku u Ameriku pa se nakon fakulteta zaposlio u softverskoj tvrtki u New Yorku. Potom je dvije zime proveo u San Franciscu i Silicijskoj dolini. Živio je i u Oxfordu i Londonu, pa tri i pol godine u Berlinu, u kojem i sad povremeno boravi.

U privatni je posao ipak krenuo iz mamina podruma. Bio je sretan kad je prodao prve dvije licence. Izradio je i web stranicu, imao više mail adresa, kao prava firma, mada je sve to završavalo na istoj adresi, u podrumu u Voltinom naselju.

Prvih pet godina bilo je teško. Trebalo je stvoriti dovoljno novca da se plate ljudi i režije, no učio je na vlastitim pogreškama i tragao za odgovorima na internetu. Bilo je i problema sa zapošljavanjem. Prvi stranac s kojim je radio uzeo mu je komponentu pa su završili na sudu.

S vremenom se posao ipak proširio, stigao je i prvi novac. No rad u uredu nije bio efikasan. Trebalo je posložiti firmu, izabrati prave ljude. A kako za taj posao nije mogao naći nikog izvana, odlučio je sam napraviti program za testiranje kandidata za posao. I tu je u priču ušao Mario Živić, koji je i ranije sastavljao informatičke zadatke za natjecanja. A on je već neko vrijeme razmišljao o tome kako bi bilo da prestane raditi za druge i sam sebi postane gazda.

Mario Živić

Mario Živić

Izvor: tportal.hr / Autor: Matej Grgić

A mislio je da će raditi u prosvjeti

'Želio sam raditi nešto u čemu sam dobar i onda mi on dođe s ovim kao na volej', Živićeva je verzija priče o nastanku TestDomea. Dok je pohađao požešku gimnaziju, Živić je mislio da će postati profesor matematike ili informatike. Bio je to jedini posao u kojem je vidio neko veselje jer svi su tadašnji poduzetnici bili privatizacijski, a jedini softveri u Požegi oni za videoteke i blagajne. No veoma rano za njegov su se analitički talent počeli zanimati veliki igrači. Mogao je otići u Google, Facebook, ali su ga zbog poznavanja algoritama usisali u Ericsson Nikolu Teslu.

'Moj šef Smiljan Pilipović znao je otvarati vrata i što treba napraviti, a ja sam znao kako. Vrhunac karijere bio mi je kad se japanski SoftBank nakon kupovine američkog Sprinta pohvalio da njihovu mrežu sad mogu izgraditi četiri puta brže zbog alata koji posjeduju, a ja sam vodio razvoj tog alata', veli Živić.

Uzaludna potraga za stručnjacima

User interface, dizajn, AB testiranje, product development, product marketing, product positioning, pricing, sva ta zanimanja engleskih naziva ne mogu se pronaći na hrvatskom tržištu rada. Njih nekoliko koji znaju naučili su to raditi u vlastitim firmama i ne pada im na pamet raditi za druge.

'Zbog toga smo počeli tražiti zaposlenike po cijelom svijetu. Oglasili smo se na internetu i pronašli ljude sa znanjem koje nam treba. Project managerica živi u Sydneyju, Robert u Innsbrucku, Marek u Brnu, a Dominic u Londonu. On bi želio živjeti u ruralnoj Kanadi, ali je tamo teško naći posao u informatičkoj struci pa je osuđen na rad na daljinu', kaže Švedić.

'Svidio mu se test koji je rješavao za jednog našeg klijenta. Otišao je na našu stranicu i otkrio da i mi tražimo takvog stručnjaka pa se na kraju zaposlio kod nas', otkriva Živić.

U brzini rasta vidi se važnost know-howa

'Kad sam kretao s BemBoxom, učio sam na vlastitoj koži i preko interneta. Kad smo pokretali TestDome, već smo bili puno pametniji pa smo neke stvari odmah dobro postavili, od nalaženja programera do dizajniranja početnih stranica', kaže Švedić.

'Shvatili smo da u Hrvatskoj ne možemo naći firmu koja bi nam optimizirala web stranicu da bi nas se što lakše pronašlo na Googleu. One iz Silicijske doline ne možemo platiti pa je jedini način bio da to sami uradimo. Proučavali smo to, što nas je usporilo za barem dvije godine. Sad imamo taj know-how i da sad krenemo raditi treću tvrtku, podignuli bismo je na noge dvije godine ranije.'

Djelatnica iz Australije

Evo zašto Shannon voli raditi u firmi bez ureda i radnog vremena

Australka Shannon za TestDome radi već godinu i pol i obožava svoj posao, a evo i zašto:

Autonomija: Imam autonomiju u svom radu i vjerujem da sam odgovorna, promišljena ljudska osoba koja može donositi odluke i napredovati bez stalnog nadzora. No podrška mi je dostupna kad mi zatreba.

Raspored na daljinu: Živim u totalno drugačijoj vremenskoj zoni od većinu ostalih zaposlenika, a nitko ne traži da sastančimo u 23 sata ili u šest ujutro. Možemo bez toga jer izbjegavamo suvišne, duge sastanke.

Nema dosadne birokracije: Svatko otvoreno kaže što misli. Ne postoji nekakva uredska politika i to je tako osvježavajuće.

Fleksibilnost: Sama određujem kad ću raditi. Ne moram pitati smijem li zakasniti jer moram kod liječnika. Radim svoj posao kao odgovorna osoba i svi su sretni.

Ne moram razgovarati s glupanima: To olakšava i ubrzava posao koji se odrađuje s užitkom.

Mogu raditi bilo gdje u svijetu, dok ležim na kauču u pidžami, iz bara na plaži na tropskom otoku, iz najbližeg radnog prostora ili iz klijeti. Nisam vezan za radni stol u uredu i ne moram njušiti ono što drugi jedu. 

Odmor: Ne samo da vam TestDome daje dovoljno dana za odmor, on vas ohrabruje da ga uzmete. 

Rad na daljinu možda nije za vas ako...

...vam nedostaju suradnici s kojima ćete tračati cijeli dan.

...se užasavate razgovora s ljudima koje nikad niste osobno upoznali.

...vam treba stalni nadzor da biste ostali na zadatku.

...niste jako dobri u onome što radite i nadate se da će to proći nezapaženo.

...vam treba niz strogih pravila i slojeva hijerarhije da biste se osjećali ugodno na poslu.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!