orqa FPV

Naočalama za dronove zaintrigirali Pentagon, a za tportal uspješni Osječani otkrivaju: Bit će posla za domaće optičare i inženjere

  • Autor: Mladen Smrekar
  • Zadnja izmjena 09.02.2019 21:48
  • Objavljeno 09.02.2019 u 21:48
Ivan Jelušić, jedan od trojice suosnivača Orqe, osječke tvrtke koja proizvodi naočale za upravljanje dronovima

Ivan Jelušić, jedan od trojice suosnivača Orqe, osječke tvrtke koja proizvodi naočale za upravljanje dronovima

Izvor: Cropix / Autor: Vlado Kos / CROPIX

Trojica Osječana, Ivan Jelušić, Srđan Kovačević i Vlatko Matijević, upoznali su se i započeli suradnju izradom zidnog USB punjača. Slijedio je niz hardverskih poslova za druge, da bi im ljubav prema dronovima promijenila živote. Ovo je njihova priča...

Proslaviti se nekim softverskim programom velika je stvar, ali više nije nikakvo čudo. Ali da se u osvajanje svijeta hardverskim projektom krene iz srca slavonske ravnice, e to je već nešto. A upravo to uradila je agilna ekipa iz Osijeka, predvođena Ivanom Jelušićem, Srđanom Kovačevićem i Vlatkom Matijevićem, strastvenim ljubiteljima utrka dronova.

Tvrtka o kojoj govorimo zove se Orqa, a projekt kojim su zadivili sve koji su ga imali priliku vidjeti i isprobati zove se Orqa FPV. Riječ je o najboljim naočalama za FPV (First Person View) upravljanje dronovima na svijetu. Njih su trojica u biznisu već neko vrijeme, a sama je Orqa osnovana krajem prošle godine.

'To je spin off kompanije našeg prvog biznisa, Tenzora, koji smo započeli kao servisni biznis pružanja inženjerskih usluga trećim stranama, hardverskim startupovima. Oni bi imali ideju, a mi bismo im pružali hardversku podršku od razvoja ideje, preko prototipa, pa sve do male serijske proizvodnje', kaže Srđan Kovačević.

Krenula su njih trojica u velikoj sobi s četiri stola

Odakle uopće ideja baviti se hardverom - nije li softver moderna mantra?

'Tržište softverskih usluga je zasićeno i dobro smo anticipirali val dolaska poduzetničkog kapitala - dobro, možda smo ga malo i preuranjeno anticipirali - ali tajming je bio dobar jer postoji potražnja. Softver je tražena roba i znali smo da će ljudi isto pokušati i s hardverom, a usluga za razvoj hardvera - nema', veli Kovačević. 'Naučili smo to na vlastitoj koži; kad smo kretali u neke svoje hardverske projekte, shvatili smo da nema takve podrške na tržištu. Vidjeli smo prazninu i tako je počelo. Krenuli smo nas trojica u velikoj sobi s četiri stola, a sad nas je šesnaest.'

  • +18
  • +15

Orqa je krenula u jednoj sobi s četiri stola, a danas izgleda sasvim drukčije

Izvor: Cropix / Autor: Vlado Kos / CROPIX

Od ideje, preko spin off tvrtke, do kompanije majke

U početku su pružali inženjerske usluge drugima. Primili su se doista različitih poslova, od razvoja uređaja za utvrđivanje plodnih dana iz sline, preko digitalnih stetoskopa, pa sve do uređaja koji će dijete naučiti da ide na zahod. A onda su prije nešto manje od dvije godine krenuli s vlastitim proizvodima, poput naočala za upravljanje dronovima. Orqa je počela kao ideja, pa je iz nje nastala spin off kompanija i na kraju razvojnog procesa postat će kompanija majka, a Tenzor će biti njen privjesak.

A projekti na kojima su dosad radili, što se dogodilo s njima?

'Ti su projekti u različitim fazama razvoja. Ne mogu govoriti što se dogodilo s njima, to bi trebalo pitati tvrtke koje stoje iza tih ideja. Nije lako ostvariti neki projekt. Investitori preferiraju softver nad hardverom; svuda u svijetu je tako, a još više kod nas jer kronično nedostaje poduzetničkog kapitala. Poduzetnici pokušavaju popuniti tu rupu financiranjem iz raznih europskih fondova i projekata, a ti su ciklusi nešto duži. Zato su neki projekti stavljeni na stand by, drugi traže tržišta...

Suradnike tražili od Ruđera, preko Bosne i Bugarske, do Dalekog istoka

Njihove Orqa FPV naočale za upravljanje dronovima hvale svi koji su ih stavili na glavu. Pa po čemu su one toliko posebne?

'Tehnički, riječ je o zaista sofisticiranom proizvodu. Trebalo je objediniti niz disciplina za koje je kod nas teško naći raspoložive stručnjake. Kao prvo, nedostaju nam optički inženjeri. Drugo, teško je u Hrvatskoj naći alatnicu u kojoj bi se mogli izvesti tako složeni mehanički zahvati. Isto vrijedi i za elektroničke sklopove. Ne samo u Hrvatskoj, bilo gdje na svijetu namučili biste se da nađete nekog tko bi to mogao napraviti', kaže Kovačević. I doista, suradnike su tražili svugdje, od zagrebačkog Instituta Ruđer Bošković, preko bosanske firme Zrak, Bugarske, sve do Dalekog istoka.

'Pokušali smo se sjetiti postoji li u Hrvatskoj, pa čak i u široj regiji, proizvod koji bi bio kompleksniji od našeg. Dakako, postoji Rimac u automobilskom segmentu, Gideon u robotici, ali u potrošačkoj elektronici nije proizvedeno ništa kompleksnije od naših videonaočala', veli Jelušić.

Orqa FPV na najvećem sajmu elektronike CES 2019. u Las Vegasu

Izvor: Društvene mreže / Autor: Boost Goose

Odakle uopće ime Orqa za naočale? Ima li istine u onome što se govori među obožavateljima dronova, da su dobili ime prema orki, kitu ubojici koji se hrani nižerangiranim sisavcima u prehrambenom lancu, uključujući morske pse. A kao slučajno, njihov najveći konkurent na tržištu naočala za upravljanje dronovima zove se - Fatshark! Dakle, slučaj ili...

O orkama i debelim morskim psima

'To je bila neka generalna ideja. Projekt je postojao prije no što smo mu dali ime i onda je jako drugo na našoj ploči bila lista s trideset mogućih imena. Na kraju smo se složili da je ovo jedno od najmanje loših od svih predloženih imena te da ima najbolju priču', kaže Kovačević.

'Nismo o tome govorili naokolo, prepustili smo ljudima da sami otkriju o čemu je riječ', dodaje Jelušić. 'Nije dugo trebalo da se priča prepozna i proširi. Naši prijatelji iz osječkog Prototipa napravili su sjajan vizualni identitet na temelju tog imena i mi smo se, eto, zaljubili u brend.'

Orqa je izazvala veliko zanimanje gdje god se pojavila. Pobijedili su tako na Bugovom Idea Knockoutu 2018., što ih je pak odvelo do CES-a u Las Vegasu. Njihove naočale tamo su došli isprobati predstavnici Amazona, Foxconna, pa čak i Pentagona. A serijska proizvodnja još nije ni počela. Sad se obavljaju posljednje korekcije dizajna, pripremaju se alati, injekcijsko brizganje...

Svjetski proizvod koji se sklapa u Osijeku

Dijelovi su naši, vanjski, a tko sve sudjeluje u izradi naočala?

'Optika je naš dizajn, ali tvornicu koja bi nešto takvo proizvela po konkurentnim cijenama ne možete naći u Europi. Plastiku smo htjeli raditi u Hrvatskoj. Svim smo našim klijentima uvijek snažno savjetovali da ne idu van, da rade ovdje, a kad smo za sebe počeli tražiti pružatelja usluge, nismo mogli naći nikoga tko bi to mogao napraviti. A obišli smo sve alatnice', kaže Kovačević.

Orqa FPV, naočale koje vožnju dronova podižu na sasvim novu razinu

Orqa FPV, naočale koje vožnju dronova podižu na sasvim novu razinu

Izvor: Cropix / Autor: Vlado Kos / CROPIX

TEHNIČKI PODACI

Veća razlučivost, veće vidno polje i gumb za gašenje

Većina naočala za dronove ima mogućnost podešavanja udaljenosti između zjenica, no u Orqi su uspjeli proizvesti najveći raspon, između 56 mm i 74 mm. Mislilo se i na sitne detalje pa njihove naočale imaju i prekidač kojim se one pale i gase, što štedi bateriju i čuva mikrodispleje. Zvuči banalno, no konkurencija nema ni tu jednostavnu opciju. Naočale koriste Sony OLED mikrodispleje, imaju razlučivost 1280 × 960 piksela, s vidnim poljem raspona 44 stupnja. Zadani im je omjer 4:3, no on se može prebaciti na 16:9 način rada. Teške su između 250 i 280 grama.

'Nitko nam nije htio dati ni ponudu', dodaje Jelušić. Stoga su bili prisiljeni potražiti partnere izvan zemlje. Razmatraju razne opcije u Europskoj uniji i na Dalekom istoku pa će vidjeti što će prevagnuti. No zato će se elektronika sklapati u Hrvatskoj.

'Dugo surađujemo s tvrtkom SMD Elektronika iz Zagreba, koja može proizvoditi elektroniku na toj razini složenosti. A proizvod će se montirati u Osijeku, barem do količina za koje Osijek ima kapaciteta. Bude li potražnja ogromna, u desecima tisuća komada, rješenja ćemo morati potražiti drugdje jer tako fleksibilne kapacitete nije moguće naći u Osijeku, gradu iz kojeg se ljudi uglavnom iseljavaju', kaže Kovačević. 'Nemoguće je u mjesec dana pronaći i istrenirati 10, 20, 30 tehničara za montažu; bio bi to izuzetno velik izazov.'

Bit će posla za domaće optičare i inženjere, ako ih ima

No, kako i sam kaže, izazova se ne boje pa sad i preko tportala traže stručnjake, FPGA programere i optičke inženjere.

'Ne nadamo se puno, no ako je netko zainteresiran za učenje na vrhunskoj optici, možemo mu to omogućiti', poziva Kovačević stručnjake da im se jave u Poduzetnički inkubator BIOS u Osijeku ili putem njihove web stranice.

Prije Orqe, na tržištu su se već pojavile i njihove antene za dronove. U prodaji su od jeseni prošle godine i jako se dobro prodaju. Rasprodali su prvu seriju, sad ide druga, a kupci ih hvale na sve strane.

Formula uspjeha

Financijski matematičar, inženjer i nesvršeni student

Srđan je u Zagrebu završio strojarstvo i financijsku matematiku na Oxfordu, Vlatko je inženjer zračnog prometa. Ivan je studirao elektrotehniku u Osijeku, a onda se posao počeo toliko brzo razvijati da se već nakon preddiplomskog posvetio poslu.

'Svaki uspješni startup founder je college drop-out', šali se Kovačević, a Jelušić komentira: 'To nije nešto što bih promovirao kao dobru praksu. Ako moram poslati neku poruku, ona glasi: završite fakultet!'

'Naše antene donose primjetno bolje performanse u toj cjenovnoj kategoriji i vjerujemo da ćemo za mjesec, dva izbaciti još jednu, pro verziju antene', najavljuje Jelušić. Uspjeli su s antenama, mada im prvobitna ideja zapravo nije bila zarada nego da se pojave na tržištu i etabliraju brend. Kvalitetom inženjerskog, RF dizajna, kvalitetom izrade i performansama ciljali su na vrh u toj kategoriji. Usput su operativno testirali kanale prodaje, komunikacije, procese prodaje…

'Svi ti ljudi koji kupuju našu antenu stavit će je negdje, na naočale naših konkurenata, i oni su potencijalno naši kupci. Htjeli smo izgraditi infrastrukturu koja će biti spremna kad krenemo prodavati naočale', kaže Kovačević. 'Riskirali smo jer da smo predstavili relativno jeftin proizvod s nekom manom, onda smo na glupoj pogrešci mogli izgubiti korisnike koji će reći: gle, ako niste u stanju napraviti ovako jeftin proizvod, zašto bismo vam onda vjerovali i platili dvadeset puta više.'

Zamislite televizor s ekranom većim od drugih

A upravo toliko, oko 600 eura, stajat će njihove Orqe. Jesu li konkurentni tom cijenom?

'Fatshark naočale koštaju petstotinjak eura, a mi za dvadesetak posto veću cijenu otvaramo potpuno novu kategoriju, kako kvalitetom izrade tako i performansama', uvjeren je Jelušić. Kovačević je usporedbu pronašao među televizorima.

'Zamislite da na tržištu imate samo 80-inčne televizore, a mi se sad pojavljujemo s televizorom čiji je ekran velik 100, 120 inča. Koristimo veće panele, veća je i slika i njena rezolucija, ali i kvaliteta izrade', objašnjava Kovačević.

sjećate li se u:pluga?

Sve je počelo izradom utičnice za USB

Njih su se trojica upoznala kad je Ivan Jelušić osmislio u:Plug, zidnu utičnicu u koju su se mogli prikopčati i USB punjači. 'Na tom smo se projektu nas trojica upoznala i započela suradnju', prisjeća se Jelušić.

'U:Plug je bitan dio priče iz koje je izrastao Tenzor', slaže se i Kovačević. 'Ivan je imao ideju, koncept uspješno financiranog proizvoda koji je trebalo razviti. Vlatko i ja u to smo vrijeme radili neke druge projekte, ali smo ubrzo našli zajednički jezik. Shvatili smo da takvih usluga nema na tržištu. Ivan je mlađi i stoga umreženiji pa je počeo nalaziti druge slične poslove koje bismo onda radili za treću stranu. Vidjeli smo da tu ima posla i da će ga biti još više pa smo pomislili: idemo nešto zajedno napraviti od toga', prisjeća se Kovačević. I tako je nastao Tenzor.

A gdje je trenutno u:Plug? Projekt je prodan jednom od najvećih konkurenata, kad su se dečki iz Tenzora zasitili i odlučili krenuti u druge projekte, što je ih je i dovelo do Orqe.

Tržište naočala za dronove nije preveliko i to se dosad moglo vidjeti na njihovom izgledu. Dečki iz Orqe sad nude proizvod koji bi imao daleko širu primjenu.

'Želimo da se naš proizvod može naći u Apple Storeu, da izgledom i kvalitetom pripada tamo', veli Jelušić. Dizajnom, to je doista poseban proizvod. No ljudi iz Orqe vide i širu sliku. Naočale su dosad uglavnom koristili hobisti poput njih trojice, ljudi koje vole utrke dronova ili ih jednostavno vole vozikati nebom. Oni su u posao krenuli kao hobisti i oduševljeni su onime što su napravili.

Poduzetnički inkubator BIOS u Osijeku dom je tvrtke koja zapošljava 16 zanesenjaka

Poduzetnički inkubator BIOS u Osijeku dom je tvrtke koja zapošljava 16 zanesenjaka

Izvor: Cropix / Autor: Vlado Kos / CROPIX

Sljedeći korak: Profesionalne naočale za profesionalne vozače dronova

Sljedeći je korak izrada profesionalne opreme, uređaja koji bi mogle koristiti vojske, pogranične policije, gorske službe spašavanja, liječnici prilikom interkontinentalnih operacija... Mogućnost primjene doista je velika.

Profesionalni dronovi još uvijek se kontroliraju pomoću monitora. Zasad ne postoje naočale koje bi koristili profesionalci. Stoga je njihov sljedeći korak izraditi naočale za profesionalce.

'Kad smo izradili antenu, napravili smo najbolji proizvod u svojoj kategoriji. Kad smo krenuli u izradu naočala, stvorili smo novu kategoriju. Nešto slično želimo uraditi i s budućim profesionalnim naočalama, proizvod kakvog još nema na tržištu', najavljuje Kovačević. 'A kad ih jednom proba, nitko tko radi s monitorima neće se više htjeti vratiti nazad.'

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!