HUBBLE OTKRIVA SVEMIR

Hubble nastavlja oduševljavati: Astronomi po prvi put snimili roj malih crnih rupa

15.02.2021 u 12:22

Riječ je o skupini manjih crnih rupa koje su znanstvenici otkrili po njihovom utjecaju na okolna kozmička tijela koje, za razliku od nevidljivih singulariteta, teleskopi poput Hubblea mogu lako pratiti

Iako velike crne rupe puno češće završavaju na naslovnicama znanstvenih časopisa, astronomi zahvaljujući dostupnoj tehnologiji sve više obraćaju pažnju i na one manje. Tim znanstvenika je uz pomoć Hubblea otkrio formaciju malih crnih rupa u zvjezdanom jatu NGC 6397 smještenom 7.800 svjetlosnih godina od Zemlje. Riječ je o prvom roju crnih rupa kojima smo uspjeli izmjeriti masu i veličinu.

Najveći dio izazova, prenosi izvor, bio je izmjeriti masu - stručnjaci su izmjerili brzinu zvijezda u roju koje su dobili iz podataka koje su im pružili Hubble i ESA-ina promatračnica Gaia. Pomoću njih su uspjeli izmjeriti masu crnih rupa - pažljivo promatrajući promjene brzine zvijezda u blizini singulariteta - nevidljivih tijela koje sve oko sebe 'povlače' po prepoznatljivoj kružnoj putanji koju stvaraju tijela velike mase.

Skupina crnih rupa nastala je, pretpostavlja se, kada su crne rupe 'propale' prema sredini roja tijekom gravitacijskih interakcija sa manjim zvijezdama. Teže zvijezde se, naime, kreću prema sredini čak i kada nisu propale u crnu rupu.

Ovo otkriće proširit će čovjekovo razumijevanje crnih rupa i fenomena koje mogu uzrokovati. Skupine poput one otkrivene u NGC 6397 mogu biti potencijalni izvori gravitacijskih valova, zaključuje Engadget.