DOSTUPNA OD DANAS

Evo kako ćete do e-osobne iskaznice

  • Autor: M. W.
  • Zadnja izmjena 08.06.2015 15:37
  • Objavljeno 08.06.2015 u 15:37
tportal

Izvor: Licencirane fotografije / Autor: MUP

Stupio je na snagu novi Zakon o osobnoj iskaznici, pa tako od danas možete predavati zahtjeve za izdavanje elektroničke osobne iskaznice, s kojom dolazi i elektronički potpis, kao i pristup e-servisima državne upute

Nova osobna iskaznica je elektronička javna isprava na koju pravo imaju svi hrvatski državljani bez obzira na godine života i bez obzira imaju li ili nemaju prebivalište u Republici Hrvatskoj.

E-osobnu iskaznicu obvezni su izraditi samo oni kojima ističe sadašnja osobna iskaznica. Ostali mogu zatražiti izdavanje, ali i ne moraju. Izdat će vam ju u redovnom postupku u roku od 30 dana od dana podnošenja zahtjeva.

Cijena za za djecu do pet godina je 60 kuna. Za djecu stariju od pet godina (s jednim ili oba certifikata) košta 79,5 kn, a za osobe starije od 65 godina (bez certifikata) 49,5 kn. Ukoliko želite izdavanje po ubrzanom postupku (deset dana) cijena je 195 kn, dok je za žurni postupak (tri dana) 500 kn. Dužni ste ju preuzeti u roku od 90 dana od dana proteka roka za izdavanje.


Zahvaljujući ugrađenom čipu omogućuje elektroničku identifikaciju i elektronički potpis te siguran pristup elektroničkim servisima javne uprave, korištenje elektroničkog potpisa, online pristup službenim dokumentima i obrascima te mogućnost korištenja drugih servisa u području e-usluga.Oba certifikata mogu se koristiti u kombinaciji s osobnim PIN-om.

Postoje četiri kategorije osobnih iskaznica: za djecu do navršene 5. godine života, za djecu od 5. do 18. godine, za osobe od 18. do 65. godine te za osobe starije od 65 godina.

Rok važenja osobnih iskaznica i certifikata je pet godina, izuzev osobnih iskaznica izdanih osobama s navršenih 65 godina koje se izdaju bez roka važenja.

Kako bi ju mogli početi koristiti, osim same e-osobne trebat ćete sigurnosnu omotnicu s podacima za registraciju na portal eOI i aktivaciju eOI. Dobit ćete ju skupa s e-osobnom. Osim toga, trebat ćete računalo s pristupom internetu, čitač s odgovarajućim specifikacijama i besplatni softverski paket eID Middleware, koji omogućuje korištenje eOI. Dostupan je besplatno na web odredištu Moja eOI, za Windows (Vista i novija izdanja, 32 i 64-bitne verzije).

Inicijalni podaci za prijavu i aktivaciju sastoje se od inicijalne zaporke te inicijalnog PIN-a i vašeg osobnog identifikacijskog broja. Potrebni su vam za registraciju korisničkog računa na Moja eOI a koja je obavezna nakon prvog izdavanja elektroničke iskaznice, odnosno za aktivaciju eOI-a koja se provodi za svaku izdanu osobnu iskaznicu.

Spomenuti podaci sadržani su unutar sigurnosne omotnice koja vam se uručuje prilikom izdavanja elektroničke osobne iskaznice u policijskoj upravi/postaji u kojoj ste predali zahtjev za izdavanje.

Svoj korisnički račun registrirate putem web odredišta Moja eOI. Prilikom uručenja elektroničke osobne iskaznice u policijskoj upravi/postaji u kojoj ste podnijeli zahtjev za izdavanje iste, dobit ćete sigurnosnu omotnicu koja sadrži inicijalnu zaporku za registraciju korisničkog računa prilikom prve posjete. Registraciju pokrećete odabirom poveznice Moja eOI.

Nakon izmjene inicijalne zaporke i uspješne prijave s novom zaporkom koju ste odabrali, pristupit ćete svom privatnom korisničkom računu. Registracija korisničkog računa na portalu Moja eOI obvezna je nakon prvog izdavanja elektroničke osobne iskaznice. Prilikom svakog sljedećeg izdavanja osobne iskaznice ovaj korak nećete morati ponavljati.

Nakon uspješne registracije i odabira osobnih pristupnih podataka, prijavom na poveznicu Moja eOI uvijek možete pristupiti svom korisničkom računu.
Obavezno vodite računa o tome da će nakon šest uzastopnih pokušaja unosa pogrešne zaporke vaš korisnički račun biti privremeno zaključan. Ako ste zaboravili lozinku za pristup svom korisničkom računu, zahtjev za dobivanje nove zaporke možete poslati putem elektroničke pošte.

Nakon prijave na portal Moja eOI, u bilo kojem trenutku možete sami promijeniti svoju e-mail adresu i broj telefona. Ta e-mail adresa koristit će se za slanje nove zaporke ako svoju zaboravite.

Ako ste zaboravili zaporku a ne možete koristiti registriranu e-mail adresu, možete posjetiti policijsku upravu/postaju u kojoj ste podnijeli zahtjev za izdavanje osobne iskaznice i predati zahtjev za promjenu e-mail adrese.

Programski paket eID Middleware integrira karticu eOI s računalom na kojem se koriste njene funkcionalnosti te je besplatan i dostupan svim građanima registriranima na Portalu eOI.

Nakon preuzimanja programskog paketa isti trebate instalirati na svoje računalo. Slijedite upute za korištenje koje ste preuzeli zajedno sa programskim paketom.

Svaka osoba kojoj je elektronička osobna iskaznica izdana prvi i svaki sljedeći put, istu mora aktivirati. Nakon uspješne registracije svog korisničkog računa preuzimate i instalirate besplatni programski paket eID Middleware.

Nakon ovog postupka kroz aplikaciju koja će vam biti instalirana na računalu aktivirat ćete svoju eOI. Osnovna svrha aktivacije vaše eOI je postavljanje PIN-a za zaštitu identifikacijskog privatnog ključa te posebnog PIN-a za zaštitu potpisnog privatnog ključa kao i PUK broja koji će se koristiti u slučaju da je bilo koji PIN zaključan.

Nakon postavljanja PIN-ova i PUK broja dužni ste zaštiti navedene podatke od krađe, gubitka, izmjena, kompromitiranja i neovlaštene uporabe. Ukoliko ih zapišete, pobrinite se da ih pohranite na sigurnom mjestu. Nikada ne čuvajte zapisane podatke o PIN-ovima i PUK broju uz svoju eOI!

Za korištenje eOI potreban je čitač pametnih kartica. Ako ga nemate ugrađenog u računalu, morat ćete nabaviti vanjski USB čitač koji zadovoljava ISO 7816, sukladan je s PC/SC, ima odgovarajućidriver za operativni sustav koji koristite i minimalno je USB 2.0.

Dužni ste bez odgode prijaviti nestanak, sumnju u zlouporabu ili pronalazak osobne iskaznice najbližoj policijskoj upravi/postaji. Na temelju prijave nestaloj osobnoj iskaznici će se evidentirati status nevažeće osobne iskaznice, a nakon toga automatski pokrenuti zahtjev za suspenzijom certifikata.

U svrhu suspenzije certifikata nestanak osobne iskaznice ili sumnju u zlouporabu možete prijaviti i putem portala Moja eOI. Kako bi se izvršila suspenzija certifikata na ovaj način, osoba dokazuje svoj identitet preko pristupnih podataka za svoj korisnički račun na Portalu eOI a nakon provjere identiteta certifikati će biti suspendirani.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!