ANDREA MORELL, CYBER NOIR

Upoznajte zagrebačku dizajnericu koja kreira super stvari uz pomoć umjetne inteligencije

15.10.2023 u 18:16

Bionic
Reading

Dizajn oblikuje naše viđenje svijeta koji nas okružuje, a u srcu tog kreativnog procesa su dizajneri te njihove vizualne priče i rješenja. U posljednje vrijeme svjedočimo tome da umjetna inteligencija ulazi u sve pore društva, pa tako i dizajn, dok dio ljudi to podupire, a dio gleda s negodovanjem. No jedno je sigurno - sve veći broj kreativaca integrira umjetnu inteligenciju u svoj rad, a među njima je i mlada zagrebačka dizajnerica Andrea Morell, koja je u svojoj prvoj kolekciji 'Cyber Noir', predstavljenoj nedavno na Zagreb Design Weeku, koristila upcycling, 3D print i - umjetnu inteligenciju

'Moj pristup upotrebi AI-ja u dizajnu omogućava mi da obavim niz zadataka - od asistiranja u odabiru boja koje će vjerno prenijeti željene emocije u dizajnu, pa sve do organizacije različitih kreativnih ideja u konzistentan projekt. Isto tako, istraživala sam mogućnosti AI-ja u samom procesu dizajniranja radeći na kolekciji 'Cyber Noir'.

Umjetna inteligencija nije baš odmah pobudila moje povjerenje, zapravo sam imala averziju prema njoj. No istovremeno sam osjećala snažnu znatiželju. Znatiželja je na kraju nadvladala moje početne rezerve, što me potaknulo da eksperimentiram ranim mainstream AI aplikacijama. Kroz taj proces, postupno sam počela otkrivati niz prednosti koje AI pruža u području dizajna i kreativnog rada', govori nam Morell.

Kako izgleda suradnja s AI-jem?

Kad je riječ o kolekciji Cyber Noir, eksperimentiranje umjetnom inteligencijom odigralo se, kaže, u različitim fazama procesa. Često, dodaje, radi iz glave, bez detaljnih skica, no kasnije je primorana nadoknaditi ih.

'AI je olakšao taj proces tako što sam mu mogla pružiti fotografiju gotovog predmeta, a on bi ga brzo pretvorio u skicu. Ovo mi je uštedjelo puno vremena i omogućilo mi da se usredotočim na daljnje dizajniranje. Također sam isprobala sugestije AI-a kada sam bila nesigurna oko odabira tipa rukava ili ovratnika. Također mi je značajno pomogao u dizajniranju i 3D modeliranju nakita, čime mi je omogućio da kvalitetno izvedem aspekte u kojima nemam puno iskustva', pojašnjava nam.

Morell bi stoga, kaže, voljela da njezina kolekcija doprinese razgovoru o utjecaju AI-ja na dizajn. 'U kreativnom svijetu često postoji skepsa prema AI-ju, s bojazni da će zamijeniti ljudske kreativne poslove umjesto da ih proširi i nadopuni novim mogućnostima. Međutim kroz kolekciju Cyber Noir željela sam pokazati da je kreativna suradnja između ljudi i AI-ja itekako moguća', ističe.

Kaže da je sve krenulo eksperimentiranjem 3D printom kao potencijalnom tehnikom za postizanje maksimalne održivosti. Morell je radeći na kolekciji odlučila eksperimentirati procesom stvaranja odjeće putem printa.

  • +7
Andrea Morell, Cyber Noir Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Zlatko Srbelj

'Bilo je izazovno s kućnim printerom, posebno zbog vremena i veličine printova. Paralelno s time, upcycling je postao sve značajnija tema u održivoj modi. Počela sam razmišljati o tome da bi kombinacija 3D printa i upcyclinga mogla ponuditi inovativno rješenje za budućnost streetweara. On je poznat po naglasku na individualnosti i osobnosti, a spoj ovih dviju tehnika omogućio bi stvaranje jedinstvenih i personaliziranih komada odjeće', kaže mlada dizajnerica te dodaje:

'Na nekoj dubljoj razini, istraživanjem tematike ljudi i tehnologije, počela sam razmišljati o nekim paralelama između uploada uma u digitalni oblik i ideje simulacije svemira te između AI-ja i Sumerskih zapisa, pa se počela javljati misao da smo već prošli ovaj proces te da je razvoj tehnologije ključan dio naše priče. Mislim da je budućnost streetweara u sve većoj personalizaciji i individualnosti. Mislim da se želja za ekskluzivnosti i zajednicom ponovno stavlja u prvi plan te da je to trend koji će sve više rasti.'

Andrea Morell:

'Mislim da će umjetna inteligencija značajno promijeniti način na koji pristupamo kreativnosti, pa i svijet oko nas, slično kao što je internet promijenio mnoge aspekte društva. No istovremeno treba biti oprezan jer postoji tanka granica između potpune predaje AI-ju i očuvanja ljudske kreativnosti.

Ako se potpuno prepustimo AI-ju, možemo izgubiti osobni pečat i suštinski kreativan duh. Moja kolekcija služi kao primjer toga kako se AI može koristiti da bi potaknuo kreativnost. No treba napomenuti da je ključno pitanje kako koristimo AI u kreativnom procesu.'

Predstavljanje kolekcije na Zagreb Design Weeku bila je njezina prva revija i pri izradi kolekcije imala je, kaže, potpunu kreativnu slobodu. 'Kada gledam unatrag, čini mi se kao da se kolekcija složila sama od sebe, kao da je neka kozmička tajnica bila posrednik. Svuda oko mene tema tehnologije počela je postajati značajna. Ideje poput mogućnosti uploada uma u drive, pojava AI tehnologije, dostupnost 3D printera za kućnu uporabu - sve su te inovacije igrale ulogu u stvaranju kolekcije. Inspirirale su me i potaknule na razmišljanje', ističe Morell.

Kolekcija Cyber Noir namijenjena je, kaže naša sugovornica, osobama koje su otvorene za inovacije u modi i istraživanje tehnoloških eksperimenata. Također je, dodaje, usmjerena onima koji traže jedinstvene komade odjeće što ističu njihovu individualnost i osobnost na održiv način.

'Cyber Noir je bio dobar timski rad. Od samog početka moj partner u kreativnom procesu bio je fotograf Zlatko Srbelj. Njegova stručnost odigrala je ključnu ulogu u cijeloj priči, donoseći konceptu vizualnu dubinu i karakter. Također sam imala privilegiju surađivati s Laticom Cameron, modelom koji je bio uz mene od samih početaka mojih dizajna, te Tomislavom Imprićem. Za otvorenje revije ostvarila sam suradnju s Marijom Vukasinom, našom predstavnicom na izboru za Miss turizma u Kini. Također sam prvi put imala priliku surađivati s Marom Bender, Ninom Bebek, Nikom Brestovečki i Ivanom Krešić, a koje su dale osobnost komadima na pisti', kaže.

'Kad razmišljam o svojim daljnjim ciljevima i planovima za dizajn, želim zadržati unikatnost koju sam postigla izrađujući sve komade u jedinstvenim primjercima. Posebno me zanima proces dobivanja tekstila iz gljiva te planiram istražiti tu mogućnost. Isto tako želim razviti klasične streetwear proizvode i eksperimentirati interaktivnim svakodnevnim komadima, poput hudica s QR kodovima. Želim isprobati nove načine na koje tehnologija može obogatiti iskustvo nošenja odjeće', ističe Morell.