GLAZBENICI PRIJETE PROSVJEDOM

'Za hotelijere je WC papir važniji od glazbe'

  • Autor: Luka Filipović
  • Zadnja izmjena 21.04.2009 15:20
  • Objavljeno 21.04.2009 u 14:23
dino_sprovod22-100908

dino_sprovod22-100908

Izvor: Cropix / Autor: CROPIX / Bruno Konjević

Osim sa štrajkom zaposlenih u javnim službama, Vlada bi se početkom svibnja, uoči lokalnih izbora, mogla suočiti i s prosvjedom glazbenika. Njih je razljutio Akcijski plan za turizam koji, između ostalog, predviđa smanjenje naknade za korištenje glazbe za 50 posto. Za glazbenike je to izravan udar na njihove prihode

'Radnici spremaju štrajk zbog rezanja plaća od šest posto. Što bi rekli da im primanja srežu za pola, kao što se nama najavljuje? Riječ je o nedozvoljenoj intervenciji na tržište. Vlada namjerava političkim dekretom odrediti cijenu rada. Međutim, naknada za autorski rad nije parafiskalni namet, ne radi se o prihodu državnog proračuna niti on ima javnu na namjenu. Autorska prava su privatna prava. To je kruh naš svagdašnji', rekao je Antun Tomislav Šaban, glavni tajnik Hrvatskog društva skladatelja, na današnjoj konferenciji za novinare.

Smanjenje naknade koju od turističkih tvrtki za zaštitu autorskih muzičkih prava ubire ZAMP najteže će pogoditi skladatelje koji, prema Šabanovim riječima, nemaju drugi izvor prihoda, dok glazbenici izvođači zarađuju i javnim nastupima. Od ZAMP-a i HUZIP-a (zaštita izvođačkih prava) u Hrvatskoj živi oko 15.000 ljudi, tvrde glazbenici, od kojih se samo mali postotak može ubrojiti među bogataše.

'Nas je napala grupacija vrlo bogatih ljudi koji su na raznorazne načine došli do svojih hotela, kuća i automobila. Oni već 20 godina lobiraju kod vlasti da se smanji ZAMP iako je riječ o iznosu koji u njihovim ukupnih prihodima sudjeluje s manje od jednog promila. Oni mnogo više troše na toaletni papir nego na glazbu! Akcijski plan je podvaljen Vladi i radi se o izvlaštenju kao 1945. godine. Usred smo komunističke revolucije i samo nam još nedostaje drug Tito', oštar je bio Paolo Sfeci, član Glavnog odbora Hrvatske glazbene unije (HGU) koji je ustvrdio da bi bolji plan za spas turističke sezone napisale njegove dvije maloljetne kćeri.

Ranko Šuvar/ CROPIX

Ranko Šuvar/ CROPIX

Izvor: Cropix / Autor: CROPIX / Ranko Šuvar

Glazbenike plaši odredba u Akcijskom planu prema kojoj se smanjenje naknade za glazbu odnosi na 'sva turistička poduzeća u državi'. Samo je pitanje vremena, ustvrdio je Sfeci, kad će ugostitelj i trgovci zatražiti da izdvajaju manje za puštanje glazbe u svojim lokalima i dućanima. Tad bi se prihodi ZAMP-a smanjili za čak 60 posto, što bi uništilo hrvatsku glazbu.

Prema računici glazbenika, troškovi naknade za korištenje glazbe hotele, poput dubrovačkog Excelsiora ili zagrebačkog Regent Esplanadea, po sobi koštaju 74 lipe dnevno. Ukupno bi hoteli na smanjenoj naknadi za ZAMP uštedjeli 27 milijuna kuna, što je, smatraju glazbenici, za hotelijere smiješna svota.

'Sasvim je jasno da to neće imati nikakvog utjecaja na ukupni rezultat u turizmu osim što će ugroziti egzistenciju najvećeg broja glazbenika. Pa zar itko normalan misli da će zbog manjeg ZAMP-a doći više njemačkih turista u Hrvatsku', zapitao se Husein Hasanefendić Hus, predsjednik HGU-a.

Akcijski plan za turizam, poručuju glazbenici, akcijski je plan za uništenje hrvatske glazbe i protiv njega će se boriti svim raspoloživim mjerama. Razmišljaju o ustavnoj tužbi te iznošenjem čitavog slučaja pred sud za ljudska prava u Strasbourgu i Europski vrhovni sud u Luksemburgu. Na prijedlog da održe protestni koncert početkom svibnja u Zagrebu usprotivio se Arsen Dedić koji je za prosvjed šutnjom.

'Nećemo ih zabavljati, bolje je da zašutimo. Neka Hrvatska postane domovina bez zvuka. Neka se na radijskim postajama i TV-u vrte samo vijesti', predložio je Dedić, na što su mu gromko zapljeskali okupljeni, među kojima su bili i Gibonni, Bori Novković, Sanja Doležal i Tamara Obrovac

Na kraju, glazbenici su pozvali premijera Ivu Sanadera da ih primi na razgovor, gdje bi mu iz prve ruke iznijeli probleme vezane uz provedbu Akcijskog plana.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!

Napiši ovdje što ti misliš o ovoj temi