STONER LEGENDE U TVORNICI

Kyuss itekako živi!

31.05.2012 u 12:00

Bionic
Reading

Žestokim dvosatnim koncertom pred oko tisuću fanova u zagrebačkoj Tvornici Kyuss Lives!, odnosno, ono što je ostalo od rodonačelnika stoner rocka Kyussa, dokazali su da, unatoč svim pravnim peripetijama i natezanju oko nasljeđa ovog kultnog benda, imaju puno moralno pravo svirati pjesme koje su vremenom prerasle u metal evergreene

Priznajemo – bilo nam je pomalo smiješno, ali u neku ruku i tužno razgovarati s Johnom Garciom, koji uz Branta Bjorka čini okosnicu Kyuss Livesa. Naime, na sam spomen tužbe Josha Hommea i Scotta Reedera, bivših članova Kyussa koji Garciji i Bjorku žele uskratiti pravo na korištenje imena benda, Garcia je poludio i rekao da ne želi uopće govoriti o njima, i to je do kraja intervjua ponovio najmanje pet puta. Tužno je kad glazba koja je gotovo dvadeset godina kasnije stvorila čitav jedan žanr i respektabilan broj sljedbenika, postane predmet odvjetničkih natezanja. Stoga se prije prvog dolaska Kyuss Livesa u Zagreb nametalo logično pitanje – mogu li Garcia i Bjork, pojačani belgijskim gitaristom Brunom Feveryjem i basistom Billyjem Cordellom dosljedno i pošteno izvesti materijal jednog od najutjecajnijih metal bendova devedesetih, ili je u pitanju, kako zlobnici tvrde, 'loš cover bend'.

Moćan polusatni nastup za zagrijavanje odradili su zagrebački Stonebride, koji su potvrdili status najozbiljnijeg domaćeg benda iz sludge faha.

Nakon dva sata gromovite svirke, možemo samo zaključiti da je dobro što Josh Homme, Nick Oliveri i Scott Reeder više ne sviraju u Kyussu, jer je iz njihova razvoda zapravo profitirala publika. Dobili smo nekoliko solidnih novih bendova (Eagles of Death Metal, Mondo Generator, Them Crooked Vultures) i jedan vrhunski (Queens of the Stone Age), a Kyuss je ostao slika zamrznuta u vremenu, čiju više nego dosljednu reprodukciju danas imamo u obliku Kyuss Livesa. Gitarist Fevery se s gotovo robovskim strahopoštovanjem odnosi prema fuziranom zvuku Hommeovog Les Paula koji kroz Marshall zuji poput tisuću rojeva pčela radilica, a basist Cordell (nekada svirao u Yawning Men s kasnijim Kyussovim bubnjarom Alfredom Hernandezom) srećom, ne oponaša luđačku mimiku Scotta Reedera, ali se u zvuku razlika uopće ne primjećuje. Naelektrizirani Brant Bjork prava je zvijer za bubnjevima, a brodom sigurno kormilari Garcia, koji je u novoj konstelaciji benda jedini dobio nešto više prostora i malo pojačao potmuli vokal s albuma.

Iako će, kao i uvijek, svatko imati poneku intimnu želju, kad je riječ o set-listi, Kyuss su u srijedu navečer odvozili klasičan best-of set, iz kojeg je svjesno izostavljen vjerojatno najveći hit benda Demon Cleaner, čiji je jedini autor Josh Homme. Od četrnaest pjesama najbolji feedback publike dobilo je 'sveto trojstvo' s albuma Welcome to Sky Valley (Gardenia/Asteroid/Supa Scoopa and Mighty Scoop, koju je za nijansu pokvarilo početno štimanje Feveryja), ubitačni završetak koncerta (Whitewater/El Rodeo/100º), kao i veličanstvena, dvanaestominutna Spaceship Landing izvedena na bis.

Čini se da je meritum spora oko nasljeđa Kyussa bila Garcijina ideja da ova postava, uz izvođenje Kyussovih klasika, ide dalje i snima novi materijal. Teško je procijeniti bi li to bilo, kako Homme tvrdi, šutiranje mrtvog konja, no svirka koju smo sinoć gledali to svakako nije. A rijetki su reunioni koji uopće imaju smisla.

'One Inch Man'