UMJETNIČKA TJESKOBA

Klaustrofobija na filmu

16.10.2010 u 08:00

Bionic
Reading

Nakon napada Iračana mladi Amerikanac dolazi svijesti uz sablasnu spoznaju – nalazi se u lijesu živ zakopan! Tako se Ryan Raynolds provodi punih 95 minuta u filmu nedvosmislenog naslova 'Živ zakopan' koji uskoro dolazi u naša kina, no nije prvi koji se našao u sličnoj situaciji. Prisjetimo se nekih od najtjeskobnijih trenutaka filmske povijesti

'Alien'

Skučena i mračna unutrašnjost Nostromoa, koja više podsjeća na podmornicu iz drugog svjetskog rata nego na svemirski brod budućnosti, dovoljno je sablasna da se u njoj ne biste željeli naći ni s najdražim plišanim medom iz djetinjstva. A na nesreću po Nostromovu sedmeročlanu posadu, ono što je iskočilo iz utrobe jednog od članova nije plišani medo, nego groteskno biće, izvanzemaljski krvožedni monstrum koji krvari kiselinu.

Kao da skučeni hodnici broda nisu bili već dovoljno klaustrofobični, kapetan Dallas, čija hrabrost nadilazi razboritost, naoružan samo bacačem plamena, odlučuje poći u lov na gotovo neuništivo čudovište – kroz ventilacijske cijevi. No kulminacija klaustrofobije nastupa u nastavku, kada se kibernetski organizam poznatiji kao Bishop dobrovoljno prijavi za zadovoljstvo puzanja nekoliko stotina metara kroz cijev toliko usku da se jedva u njoj može uopće micati.

'Iskupljenje u Shawshanku'

Plakat s ljupkom figurom Raquel Welch za Johna Dufresnea ima neuobičajeno značenje – vrata do slobode. Jedini je problem što tunel čiji ulaz čuva slika filmske ljepotice završava s beskonačno dugom i beskonačno smrdljivom kanalizacijskom cijevi. Kako bi Dufresneove muke puzanja kroz fekalije svih zatvorenika Shawshanka gledatelju što vjernije uprizorio, redatelj Darabont snimio je scenu koja se čini da traje unedogled. Nakon konačnog izlaska i ikonične scene osmijeha i ruku uzdignutih ka nebu u znak trijumfa ne samo nad zatočeništvom, nego i nad kanalizacijskom cijevi, svakom gledatelju bilo je lako suosjećati.

'Podmornica'

Dovoljno je samo zamisliti kakav se samo vonj širio uskim prolazima podmornice U-96 da nas lagano uhvati tjeskoba. Remek-djelo Wolfganga Petersena o posadi preznojenih i vrlo napetih pomoraca zatočenih u podmornici dok ih sa svih strana bombardiraju neprijateljski razarači, noćna je mora za sve klaustrofobičare. Redatelj je vrlo vividno prenio osjećaje koje je proživljavala posada teško oštećene podmornice kojoj dodatno prijeti da je zdrobe dubine oceana, bez ikakve šanse da im netko priskoči u pomoć.

'Podmornica' je Jamesu Cameronu jamačno jedan od najdražih filmova. Osim što je slobodno posudio motive za svoje filmove 'Bezdan' i 'Titanik', praktički je reproducirao cijelu atmosferu podmornice za potrebe filma 'Aliens'.

'Telefonska govornica'

Koncept ovog neobično napetog trilera iznenađujuće je zastrašujući, budući da je cijela radnja svedena na jednu telefonsku govornicu, kako i naslov sugerira. Lik Colina Farrella, publicista koji voli švrljati okolo, terorizira misteriozni snajperist od trena kad stupi u telefonsku govornicu, vješto povlačeći sve konce i ostavljajući svoju žrtvu bez ikakve opcije osim da bude poslušna. No istini za volju, Joel Schumacher, poznat kao redatelj koji se stilistički teško kontrolira, naglasak stavlja više na napetost i neizvjesnost situacije nego na tjeskobu telefonske govornice, što naposlijetku za rezultat ima jedan od najintenzivnijih trilera 2003. godine, možda čak i desetljeća. Zasluge za to svakako pripadaju Farrellovu izvrsnom prikazu očajnog pokajnika te sablasno smirenom baršunastom glasu Kiefera Sutherlanda u ulozi nevidljivog tlačitelja.

'Kocka'

Ovaj pomaknuti, alegorični kanadski sci-fi triler brzo je postao mali kultni fenomen, iako zapravo na kraju ne objašnjava cijelo značenje koncepta 'kocke', što je istovremeno izluđujuće koliko i potiče maštu. Originalno djelo Vincenza Natalia smješta petero protagonista u matematičku pitalicu iz noćne more. Da bi preživjeli, moraju se probiti kroz niz smrtonosnih zamki koje se neprestano mijenjaju, a istovremeno potiču sumnju jednih u druge, što dovodi do dubinske karakterizacije likova. Sama kocka sa svojim vječno istovijetnim dizajnom svake prostorije dodatno potencira osjećaj tjeskobe, a samim konceptom čini korjene još popularnijeg serijala koji protagoniste stavlja u skučenu prostoriju sa zadatkom rješavanja smrtonosnih zagonetki – 'Slagalica strave'.

'Soba panike'

Nakon što je njegov ingeniozni satiričko-anarhistički triler 'Klub boraca' u prvim mjesecima prikazivanja naišao na nerazumijevanje publike, zorno prikazano slabim utrškom na kino blagajnama, redatelj David Fincher nije se sramio niti ikome ispričavao zbog odluke da mu sljedeći film bude što je moguće više komercijalno isplativ. 'Soba panike' pokazala se kao pun pogodak, suptilno stavljajući samu sobu u popis glumaca i posluživši kao barometar stanja umova svih likova. Dok su Jodie Foster i Kristen Stewart skrivene u sobi panike u koju nitko ne može provaliti, provalnici Jared Leto, Forest Whitaker i Dwight Yoakam na svojevrstan su način zatočeni u svojoj neočekivanoj tjeskobnoj situaciji – a dok noć odmiče, likovi se zakopavaju sve dublje u svoju tjeskobu s dramatičnim posljedicama. Fincher dodatno naglašava klasutrofobičnu atmosferu vješto baratajući kamerom, provlačeći je kroz drške aparata za kavu, ključanice i ostale uske prolaze.

'Nestajanje'

Iako su ga mnogi osporavali kao holivudsku veselu obradu nizozemsko-francuskog originala 'Nestajanje', isti vjerojatno zaboravljaju da iza oba djela stoji isti redatelj. George Sluizer pobrinuo se da i u njegovoj amerikaniziranoj verziji iste ideje nema veselih trenutaka, počevši od izbora glumaca. Jeff Bridges je misteriozan i mračan kao i uvijek te briljantan u ulozi nepredvidivog psihopata. Motiviran logikom da ne može uistinu biti dobar čovjek ako samom sebi ne dokaže da je sposoban učiniti najveće zlo, kidnapira mladu ženu te njezinom zaručniku ponudi bizarnu pogodbu – jedini način da sazna što se s njom dogodilo i je li živa jest da prođe sve što i ona. Kiefer Sutherland u ulozi zaručnika nema druge nego da pristane biti drogiran, a nakon što se budi u mraku uz otežano disanje, shvaća da je u lijesu živ zakopan.

Slične mučne scene pojavljivale su se i u drugim filmovima. Među poznatijima je ona iz 'Pomračenja' u kojoj nesretnog Adriena Brodyja zatvore u hladnjak mrtvačnice, i to, da stvar bude gora, zavezanog u luđačkoj košulji.

Zanimat će vas u MAXtv videoteci: