HIPERSEKSUALIZACIJA DJECE

Zašto modna industrija koristi sve mlađe curice?

28.09.2013 u 14:13

Bionic
Reading

Na modnim pistama sve mlađe curice glume odrasle žene. Glumica Hailee Steinfeld je s 14 potpisala ugovor s Miu Miu, glumice Katherine Heigl, Amanda Seyfried i Lindsay Lohan počele su kao manekenke u gotovo dječjoj dobi, a curka iz klana Kardashian, Kendall Jenner, u petnaestoj je imala ugovor za reklamu kupaćih kostima. Francuski Senat ovoga je mjeseca izglasao zakon koji brani natjecanja za mini missice jer se njima hiperseksualiziraju djeca, ali to je tek djelić pokušaja da se napirlitane male princeze u dizajnerskoj odjeći i nakitu vrate s pozornica, crvenih tepiha i modnih pista u školske klupe

Thylane Lena-Rose Blondeau je francuska manekenka. Ništa neobično da se 12-godišnja kći bivšeg francuskog nogometaša Patricka Blondeaua i glumice Veronike Loubry prije dvije godine nije kao desetogodišnja djevojčica pojavila na naslovnici Voguea. Ali kako! S teškom šminkom i ogrlicom, u zlatnoj seksi odjeći dubokog dekoltea i vrtoglavim štiklama, zavaljena u izazovnim pozama među jastučićima s uzorkom tigrove kože. Zajedno s još dvije curice njezina uzrasta, u istom stilu ispunila je i modni prilog francuskog izdanja magazina, sve u aranžmanu gosta-urednika, dizajnera Toma Forda. Mama Veronika u tome nije našla ništa spornoga, Fordu je zamjerila samo što je njezinoj kćeri objesio o vrat ogrlicu vrijednu 3 milijuna eura.

Hiperseksualizacija postaje stvarni problem našega društva

'Riječ je o uobičajenoj fantaziji djevojčica da se odjenu poput majki', objašnjavalo je uredništvo 'modne biblije' taj urednički potez, nakon što se na njih sručila lavina kritika s domaćeg i međunarodnog terena zbog promoviranja malih Lolita. U Francuskoj se posljednjih godina održavaju brojna natjecanja za mini missice po uzoru na ona u SAD-u, na kojima djevočice šeću u kupaćim kostimima i lome noge u štiklama, ali 'lijepa mala' na naslovnici Voguea bila je okidač koji je pokrenuo akciju u francuskom parlamentu, te je Senat sredinom rujna usvojio nacrt amandmana Zakona o jednakosti žena, kojim se zabranjuju natječaji ljepote za djevojčice mlađe od 16 godina, s obrazloženjem da oni promiču 'hiperseksualiziranje' maloljetnika. Potvrdi li ga Narodna skupština, prekršiteljima prijeti dvogodišnji zatvor i novčana kazna u visini do 30.000 eura. Nije samo jasno odnosi li se to i na zabranu online foto natjecanja i sve raširenije natječaje za najljepše bebe.

Ali ništa o modnim pistama.

Naime, u obrazloženjima se govori o tome da hiperseksualizacija postaje prihvatljiva zbog opasne 'normalizacije' pornografije, pa se u zemlji mode više obrušilo na natjecanja ljepote, negoli na modnu industriju. Doduše, preporučuje se zabrana prodaje odjeće za odrasle u dječjim veličinama, kao što su podstavljeni grudnjaci, tange, cipele s visokim petama i dječji setovi šminke te neobavezno predlaže ponovno uvođenje školskih uniformi, ali zakon ne sankcionira angažiranje maloljetnih izgladnjelih modela na modnim pistama i u reklamama. O problemu raspravljaju u Velikoj Britaniji, Belgiji i Kanadi, a u SAD-u se oko slučaja Vogue diglo više prašine nego u Francuskoj, no za sada se, eto, jedino Francuska odlučila na zakonski iskorak.

Sve mlađi modeli

Tako se ipak, osim u ekstremnom slučaju kao što je vulgarno korištenje male Thylane, elegantno prešućuje moćna modna industrija koja sve sofisticiranije uvodi djecu u svoj vrtlog u kojem je presudno važno biti lijep i seksi, a ne što i kako znati. Na modnim pistama sve mlađe curice s jedva napunjenih 14 godina glume odrasle žene. Glumica Hailee Steinfeld je s 14 potpisala ugovor s Miu Miu, glumice Katherine Heigl, Amanda Seyfried i Lindsay Lohan također su počele kao manekenke u najranijoj tinejdžerskoj dobi, a jedna iz klana Kardashian, Kendall Jenner, u petnaestoj je imala ugovor za reklamu kupaćih kostima.

Malu Ceciliu Cassini američki su mediji u desetoj godini naveliko reklamirali kao novu Coco Channel te je gostovala na Njujorškom tjednu mode i proglašavana 'idealnim uzorom svojim vršnjakinjama'. Ruska dizajnerica Kira Plastinina je u petnaestoj proširila svoj modni imperij u SAD, mala Lourdes Leon je u trinaestoj uz malu pomoć mame Madonne dizajnirala kolekciju za robnu kuću Macy's', Suri Cruise je 2008. proglašena za najutjecajnije dijete u modnoj industriji, a naveliko se govorilo o njezinoj garderobi vrijednoj milijun dolara.

Sestre i holivudske zvijezde Dakota i Elle Fanning započele su karijeru u šestoj i trećoj godini, a ovoga su ljeta reklamirale skupocjeni nakit južnokorejske draguljarske kuće J. Estina. Prva je doduše punoljetna, no Elle ima jedva 15 godina.

12-godišnja Thylane Lena-Rose Blondeau bila je zvijezda editorijala u Vogueu

Koliko je daleko sve otišlo

Nekada se ipak nije išlo tako daleko. Legendarna Shirley Temple u šestoj je dobila posebno priznanje Američke filmske akademije, Liz Taylor je postala zvijezda u desetoj, a danas 50-godišnja Jodie Foster bila je u središtu pažnje već u trećoj. Brooke Shields je u trinaestoj izazvala furore kao dječja prostitutka u 'Lijepoj maloj' Louisa Mallea, Kirsten Dunst je u dvanaestoj bila zvijezda u 'Intervjuu s vampirom' uz bok Toma Cruisea i Brada Pitta, a Abigail Breslin u desetoj najmlađa glumica nominirana za Oskara za ulogu u filmu 'Little Miss Sunshine', sjajnoj parodiji na izbor za dječju miss Amerike.

No mediji nisu u prvi plan isticali modni brend koji su na sebi imale te male zvijezde na crvenom tepihu, za razliku od Elle Fanning koja je već u dvanaestoj znala da to mora biti (sponzorirani) Valentino za dodjelu Oskara i (sponzorirani) Marc Jacobs za Venecijanski filmski festival.

Neke od njih, poput Jodie Foster i Brooke Shields, počele su karijere kao dječji modeli među koje su ih gurnule njihove ambiciozne mame, ali u to doba, pa i kasnije, njihove karijere pred kamerama nisu ni izdaleka bile korištene u reklamne i modne svrhe kao danas kada Dakota i Elle reklamiraju skupocjeni nakit i sklapaju ekskluzivne ugovore za reklamiranje Marca Jacobsa i modne kuće Rodarte.

'Fenomen hiperseksualizacije postaje stvarni problem našega društva. Unatoč sve glasnijoj borbi za rodnu ravnopravnost, djeca sve više svoj identitet grade na stereotipima iz muzičkih klipova, internetskih igara i reality TV-a. Opasnost nije samo individualna, nego kolektivna', kaže autorica novoga zakona, bivša ministrica sporta Chantal Jouanno u dnevniku Le Figaro.

Ali njezin zakon o zabrani natjecanja za mini missice u zemlji mode tako je tek djelić nastojanja da se djecu s pozornica, crvenih tepiha i modnih pista pokuša vratiti u školske klupe.