BRINITE se O SEBI

Stručnjaci tvrde: 'Nemojte 'bildati' imunitet, održavajte ga snažnim', a mi znamo i kako

  • Autor: I. B. T.
  • Zadnja izmjena 14.04.2020 06:40
  • Objavljeno 14.04.2020 u 06:40
tportal

Izvor: Profimedia / Autor: - / Wavebreak / Profimedia

S obzirom na sve veći broj oboljelih od koronavirusa, ne bi bilo loše povesti računa o zdravlju i svoj imunitet dovesti u stanje pripravnosti kako biste bili potpuno zdravi ukoliko virus pronađe put u vaš dom. Evo o čemu morate voditi računa ukoliko svoj imunološki sustav želite održati snažnim

U ovo vrijeme koronavirusa stručnjaci nas upozoravaju da je iznimno važan dobar imunitet, jer osobe čiji je imunološki sustav prethodno narušen imaju veću vjerojatnost da budu životno ugrožene ako obole. Osim prehrane obogaćene voćem i povrćem te pojačanog pranja ruku, pitamo se postoji li još nešto što možemo učiniti da ga poboljšamo.

Imunološki sustav - složena matrica stanica i molekula raspoređenih po svakom djeliću vašeg tijela - čovjekovo je prirodno oružje za borbu protiv infekcija i bolesti, čijeg rada nismo ni svjesni. Sve dok se, naravno, ne počnemo osjećati slabo, umorno i bez energije.

Umjesto da se nakrcamo superhranom ili pokušamo 'nabildati' imunološki sustav tek onda kada se osjetimo loše, stručnjaci predlažu da svakodnevno radimo na njemu.

Dr. Jenna Macciochi sa Sveučilišta u Sussexu, koja se bavi proučavanjem načina na koji prehrana i životni stil utječu na imunološki sustav, tvrdi kako bi svatko od nas trebao poraditi na održavanju imuniteta u ravnoteži.

'Imunitet je sustav, a ne entitet, a da bi dobro funkcionirao, potrebna mu je ravnoteža. Ravnotežu nije moguće uspostaviti samo prehranom i suplementima, već je važno voditi računa o osnovnoj higijeni, redovitoj tjelesnoj aktivnosti, dovoljnoj količini adekvatnog sna i izbjegavanju stresora. Ukoliko nastojimo svakodnevno voditi računa o svim ovim segmentima, naš imunološki sustav odradit će najbolji mogući posao', objašnjava dr. Macciochi.

Dakle, iako ne postoji čudesna formula koja će ojačati imunitet preko noći, definitivno postoje načini na koje možemo pružiti našem imunološkom sustavu najbolju šansu da radi na optimalnoj razini. 'Postoje ozbiljne infekcije koje nećete izbjeći bez obzira držite li se svih navedenih pravila, međutim još uvijek možete učiniti puno toga što može ojačati vaš imunološki sustav', tvrdi dr. Macciochi.

1. Naspavajte se

Svi znamo da je san najvažniji za naše mentalno zdravlje, opće dobro i imunološki sustav, ali što je sa znanošću koja stoji iza svega?

'Stanice predviđene za borbu protiv virusa, zvane 'prirodne stanice ubojice', nalaze se na prvoj liniji obrane od prehlade i gripe', objašnjava dr. Macciochi. 'Samo jedan loš san može dovesti do smanjenja broja tih stanica za 70 posto', dovodeći imunološki sustav u neravnotežu. Sve u svemu, više sna će poboljšati proizvodnju tih stanica, omogućavajući vašem tijelu da se lakše bori protiv infekcija.

Umjesto da se nakrcamo superhranom ili pokušamo 'nabildati' imunološki sustav tek onda kada se osjetimo loše, stručnjaci predlažu da svakodnevno radimo na njemu

Umjesto da se nakrcamo superhranom ili pokušamo 'nabildati' imunološki sustav tek onda kada se osjetimo loše, stručnjaci predlažu da svakodnevno radimo na njemu

Izvor: Profimedia / Autor: Aleksandr Davydov / Alamy / Alamy / Profimedia

2. Pazite na jetru

'Više od 70 posto našeg imunološkog sustava nalazi se u crijevima', objašnjava dr. Macciochi, stoga je važno jesti što raznolikiju hranu bogatu vlaknima, kako biste osigurali dobre bakterije crijevima. Stručnjakinja preporučuje svakodnevnu konzumaciju luka i češnjaka koji će vam osigurati dnevnu dozu biljnih polifenola jer su prepuni antioksidanta te pomažu imunološkom sustavu da se bori protiv infekcija.

Loša prehrana može značajno poremetiti imunološki sustav na više načina. 'Često ćete doći u iskušenje razveseliti se utješnom hranom poput slatkiša ili pizze, no valja znati da šećer vašem tijelu onemogućava apsorbiranje vitamina C - antioksidanta koji je ključan za normalno funkcioniranje imunološkog sustava', poručuje dr. Macciochi.

3. Jedite sezonsko voće i povrće

Ljeti naše tijelo prirodno žudi za određenim namirnicama, baš kao što je to slučaj i zimi - naš imunološki sustav mijenja se sa svakim godišnjim dobom. Tijekom hladnijih mjeseci 'našem tijelu je potrebna energija da ostane zdravo, pa je najbolje držati se laganih, toplih obroka koji se lako probavljaju, poput juha i variva', sugerira dr. Macciochi te upozorava kako je važno jesti sezonsko voće i povrće jer će tijelu osigurati više hranjivih sastojaka.

4. Trudite se ne nervirati

'Stres je jedan od glavnih uzročnika neuravnoteženog imunološkog sustava i osjetljivosti na infekcije. Nakon svake stresne situacije kortizol (hormon stresa) smanjuje količinu cirkulirajućih imunoloških stanica, pauzirajući pritom stvaranje novih stanica. U ekstremnim slučajevima kortizol može izazvati upalu, zbog čega postajemo osjetljiviji na infekcije. Važno je umanjiti stres koliko god možemo tehnikom pravilnog disanja ili jednostavno odvojiti trenutak za sebe radeći stvari koje nas opuštaju', savjetuje dr. Macciochi.

Stres je jedan od glavnih uzročnika neuravnoteženog imunološkog sustava i osjetljivosti na infekcije

Stres je jedan od glavnih uzročnika neuravnoteženog imunološkog sustava i osjetljivosti na infekcije

Izvor: Profimedia / Autor: Rafal Rodzoch / Caia Image / Profimedia

5. Krećite se

Redovita fizička aktivnost iznimno je važna za mentalno zdravlje i imunološki sustav. 'Vježbanje ima velik utjecaj na sposobnost imunološkog sustava da obavlja svoje brojne zadaće jer kretanje mišića pomaže u održavanju zdravog limfnog protoka (naš limfni sustav presudan je za pravilno funkcioniranje našeg imunološkog sustava). Važno je raditi vježbe različitog intenziteta - od brzog hodanja do trčanja. Ukoliko u ovim vremenima izolacije nemate mogućnost vježbanja na spravi za trčanje, na internetu uvijek možete pronaći hrpu kružnih treninga i kardio vježbi koje možete raditi kod kuće.

6. Važnost vitamina

Sigurno se pitate koji to vitamini jačaju imunološki sustav. Dr. Macciochi savjetuje vitamine C i D i cink, a koje možemo unijeti putem hrane ili putem suplemenata. Svaki od njih ima važnu ulogu: vitamin D je od vitalne važnosti za zdravlje kostiju i jačanje imunološkog sustava; vitamin C, za koji se zna da daje energiju, ubrzava oporavak organizma za vrijeme prehlada (kada dođe do infekcije, povećava se potražnja našeg tijela za njim), a cink dokazano pomaže u imunološkoj obrani od prehlade.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!