upečatljivi komadi

Sigurno ste ih vidjeli (i poželjeli): Ovo su neki od legendarnih stolaca

18.11.2023 u 19:45

Bionic
Reading

Gotovo sigurno ste ih već vidjeli, no neke legendarne blagovaonske stolce svakako valja znati i po imenu, a priče o njihovom nastanku kriju i intrigantne detalje

Kada govorimo jezikom dizajnera interijera, blagovaonski stolci puno su više od pukog funkcionalnog komada namještaja. A što više saznajete o njima, uviđate koliko su povezani s poviješću i kakve se priče kriju iza njihovog nastanka. Jedan je dizajniran kao jeftino sjedalo za sastanak s NASA-om, drugi je osmišljen za vladine službenike u utopističkoj zajednici u Indiji, a zatim desetljećima bio gomilan na hrpama smeća, sve do nedavnog porasta interesa za njega. Upoznajte legendarne blagovaonske stolce.

Café - stolac Michaela Thoneta

Ovaj primjerak zasigurno ste vidjeli u lokalnom kafiću, no rijetkima je poznato to da je on danas najviše prepoznatljiv restoranski stolac dizajniran davne 1859. godine. Često nazvan stolac br. 14, prema navedenoj kataloškoj oznaci, zamisao je njemačko-austrijskog stolara Michaela Thoneta, a on je patentirao tehniku savijanja drva pomoću pare. Izuzetno jednostavan dizajn - dva komada savijenog drveta koja tvore leđa i noge te su pričvršćeni, s dvije prednje noge, na okvir sjedala od trske - eliminirao je dugotrajno ručno rezbarenje, što je omogućilo masovnu proizvodnju. I od tada se neprekidno proizvodi. Nekada je koštao samo tri guldena - otprilike kao tri tuceta jaja. Danas se novi plaća oko 395 dolara.

Cesca - stolac Marcela Breuera

Konzola - stolac u obliku broja 5 bez gornje linije - bio je najavangardnija silueta sjedala u kasnim 1920-ima. U to vrijeme Ludwig Mies van der Rohe debitirao je sa stolcem MR 1927. godine, a i mađarski arhitekt Marcel Breuer, koji je već napravio dobar dio modernog cjevastog čeličnog namještaja (možda znate i njegovu stolicu Wassily), želio se okušati u tome. Godine 1928. osmislio je svoju verziju nazvanu Cesca (po njegovoj kćeri) ili B32, ovisno o tome koga pitate, i dao ju je proizvođaču Gebrüderu Thonetu. Dizajn, sa zakrivljenim oblicima upravljača bicikla, kombinirao je arhitektov voljeni cjevasti čelik sa zaštitnim obilježjima proizvođača - savijenim drvetom i trskom - i vrlo brzo je postao dominantan uz stolove diljem Europe i Amerike.

Zig Zag - stolac Gerrita Rietvelda

Početkom 1930-ih robna kuća Metz & Co. zamolila je Gerrita Rietvelda da dizajnira stolicu za masovnu proizvodnju. Nizozemski arhitekt se bacio na posao, predlažući klupu u obliku slova Z napravljenu od četiri daske čvrstog brijesta, poduprtima spojevima u obliku lastinog repa i metalnim vijcima. Nije to bio standardni stolac, ali je, na opće iznenađenje, konzolni oblik bez ruku i nogu - samo sa izrezom u profilu - bio udoban i čvrst. 'To nije stolac, već šala dizajnera', rekao je sam Rietveld o svom Zig-Zagu, omiljenom kod kreativaca poput umjetnika Donalda Judda i modnog dizajnera Karla Lagerfelda.

Wishbone - stolac Hansa Wegnera

U 1940-ima je mladi danski dizajner po imenu Hans Wegner izrađivao elegantne oblike inspirirane minimalističkim dizajnom kineske dinastije Ming. Bio je to radikalan izgled za ono vrijeme, ali kada je Holger Hansen, sin stolara Carla Hansena, upoznao Wegnera, obiteljska tvrtka odlučila je riskirati s mladićem, naručivši nekoliko dizajna. Jedan stolac, za koji neki kažu da je trebao konkurirati onom sveprisutnom Thonetovom za kafiće, postao je omiljen: CH24, odnosno Wishbone. Uz iznimno jednostavnu siluetu od tvrdog drva, koja je eliminirala sve nebitne materijale, i sjedalo napravljeno od papira, ispredeno tako da izgleda poput užeta (švedski izum tijekom rata, kada je sisal bio rijedak), stolac je utjelovio Wegnerov 'proces pročišćavanja i pojednostavljenja'.

Eamesov plastični stolac

Ako znate ijedan stolac po imenu, to je vjerojatno onaj Eamesov, koji odlikuje lebdeće školjkasto sjedište na metalnim nogama. Dizajnirale su ga američke dizajnerske zvijezde Charles i Ray Eames, a prototip je predstavljen na MoMA-inom međunarodnom natjecanju za dizajn jeftinog namještaja 1948. Počeo se proizvoditi 1950., kada je ušao u povijest kao prvi plastični stolac namijenjen masovnoj proizvodnji. Izvorni model bio je izrađen od stakloplastike, ali u narednim desetljećima, kako se pojavio uz blagovaonske i radne stolove diljem svijeta, doživio je različita ažuriranja materijala: polipropilen mat izgleda koji se može reciklirati, stakloplastika bez monomera (ekološki prihvatljivija verzija) i posljednji, koji je debitirao ovaj mjesec - verzija izrađena od 100 posto reciklirane plastike.

Chandigarh - stolac Pierrea Jeannereta

Ovo je stolac koji vole ozbiljni kolekcionari i slavne osobe (Kourtney Kardashian posjeduje ih najmanje 12, a kći Ellen Pompeo ima i svoju minijaturnu verziju). Dizajnirao ga je 1950-ih Pierre Jeanneret za gradsko vijeće Chandigarha - utopijskog grada koji je projektirao njegov rođak, arhitekt Le Corbusier - a jednostavan model od tikovine i trske postao je ultimativni trofejni stolac. Međutim to nije bio slučaj u Chandigarhu te su se, kako su ljudi težili suvremenijem dizajnu, odbačeni Jeanneretovi stolci gomilali diljem grada. Mnogi primjerci su prodani kao otpad na lokalnim dražbama za sitan novac. Kupce se pak upozorava na oprez kada ih se kupuje na sekundarnom tržištu jer su mnogi neautentični ili 'restaurirani' s malo originalnih ostataka, a tu je i velik broj neovlaštenih reprodukcija.

Panton - stolac Vernera Pantona

Ovaj dojmljiv primjerak inspiriran je novom svjetskom silom koja će promijeniti način na koji ljudi žive: plastikom. Eksperimentalni danski dizajner Verner Panton - fasciniran progresivnim polimerom koji se može oblikovati u bilo koji oblik i masovno proizvoditi - usredotočio se na fantaziju: stolac izrađen u jednom komadu. Izazov? Pronaći nekoga tko bi to mogao proizvesti. 'Oko 15 do 20 proizvođača pokušalo je to, ali su svi odbili projekt iz različitih razloga', rekao je Panton 1963. godine. Na kraju su pristali preuzeti izazov. Četiri godine i deset prototipa kasnije, ograničena serija onoga što je postalo poznato kao stolac Panton - konzolno sjedalo od laminiranog poliestera ojačanog staklenim vlaknima - debitirala je na Sajmu namještaja u Kölnu.

Iako je odmah postao ikona, njegova kompozicija nikada nije bila statična. Panton je neumorno eksperimentirao novim materijalima u potrazi za najvećom izdržljivošću i jednostavnošću proizvodnje, oscilirajući od poliuretanske pjene do polistirena, natrag do poliuretanske pjene i konačno do danas najpopularnije izvedbe - fleksibilnog i izdržljivog polipropilena, više mat izgleda, koji se pojavio na tržištu 1999., samo godinu dana nakon dizajnerove smrti.

Stolac Louis Ghost Philippea Starcka za Kartell

Louis Ghost Philippea Starcka, koji se često naziva jednostavno Ghost, jedan je od onih koji se urezuju u pamćenje, bilo da se radi o autentičnom Kartellovu dizajnu za okupljanje oko blagovaonskog stola ili nizu plastičnih imitacija korištenih za opremanje kafića. Mnogi se pitaju sviđaju li se Starcku jeftine imitacije. Na kraju krajeva, njegov izvorni dizajn izveden je iz stolaca Luja XVI. s medaljonom (vrsta sjedala koje možete uočiti u Versaillesu). 'Praktički nisam dizajnirao stolac Louis Ghost', rekao je Starck o svom dizajnu iz 2002., koji je izradila tvrtka Kartell od prozirnog polikarbonata lijevanog injekcijom. 'Došao je iz kolektivnog sjećanja zapadnog svijeta. Projicirao se sam', rekao je.

Standard - stolac Jeana Prouvéa

'Moj se otac volio ljuljati na stolcu', prisjeća se Catherine Prouvé, kći francuskog dizajnera. 'Zato je dizajnirao model s jačim stražnjim nogama', rekla je opisujući Prouvéovov sada kultni stolac Standard. Na sjedalu, prvi put izrađenom 1934., dva zavoja od 90 stupnjeva od cjevastog čelika urezana su u šuplje presavijene čelične stražnje noge kako bi oblikovali lagan, ali čvrst okvir za sjedište i naslon od punog drveta. Te robusne stražnje noge dale su sjedalu dodatnu čvrstoću jer, kako je istaknuo sam Prouvé, 'stolac se uvijek lomi na stražnjem spoju između nogu i sjedala'. Mnoge verzije stolaca u narednim desetljećima postale su ozbiljni kolekcionarski predmeti - rastavljivi Standard iz 1952. prodan je za 44 tisuće dolara na aukciji 2017. - ali novi, koje proizvodi Vitra od 2000., mogu se kupiti u nizu boja i materijala, počevši s cijenom od 865 dolara za verziju s plastičnim sjedalom i naslonom.

Tportal je i na WhatsAppu

Želite li dobivati najvažnije vijesti dana na WhatsApp: Zapratite tportalov kanal OVDJE i kliknite 'Prati'