VEGETARIJANSTVO

Možeš li zamisliti život bez mesa?

  • Autor: N.LJ.J.
  • Zadnja izmjena 17.03.2009 08:45
  • Objavljeno 17.03.2009 u 08:45
Tportal

Tportal

Izvor: tportal.hr / Autor: Tportal

Možda niste znali da postoji Meatout Day – Svjetski dan bez mesa. Ako razmišljate o prelasku na vegetarijanstvo ili pak ne možete zamisliti svoj život bez šnicla i ćevapa, saznajte sve o ovom načinu prehrane.

Svake godine u ožujku, točnije 20. ožujka obilježava se Meatout Day– Svjetski dan bez mesa a sve je veći broj ljudi koji se odlučuju naživot bez konzumacije mesa.

U Hrvatskoj živi svega oko četiriposto vegetarijanaca, no brojka je vjerojatno i viša jer se uposljednje vrijeme sve više ljudi, najčešće mladih, odlučuje na takavnačin prehrane. Razlozi mogu biti različiti – od etičkih (zbognehumanih postupaka kojima su izložene životinje u mesnoj industriji) iljubavi prema životinjama ('Kako da jedem slatka male janjce iteliće?!') do zdravstvenih (antibiotici i hormoni stresa u mesu) iekoloških. U Hrvatskoj rjeđe, no u razvijenijim zemljama ljudi se navegetarijanstvo odlučuju i zbog globalnog zatopljenja i zaštiteokoliša. Više o povezanosti vegetarijanstva i ekologije pročitaj ovdje.

TKO JE TKO?

Osobe koje su izabrale život bez mesa možemo podijeliti u dvijevelike skupine – vegetarijance i vegane. Vegetarijanci ne jedu meso,ali papaju ono što životinje proizvode – primjerice jaja, mlijeko, siri slično. Vegani ne jedu apsolutno ništa životinjskog porijekla, dakleni jaja, ni mlijeko, ni sir.

Postoji i šira podjela osoba koje izbjegavaju meso ili jedu samoodređenu vrstu mesa i životinjskih proizvoda. Semivegetarijanciizbjegavaju crveno meso i jedu piletinu, ribu, plodove mora, jaja imliječne proizvode. Ovolaktovegetarijanci jedu jaja i mliječneproizvode. Laktovegetarijanci jedu mliječneproizvode. Peskovegetarijanci jedu ribu. Frutarijanci jedu samo voće. Fleksiterijanci prilagođavaju svoju prehranu. Markobiotičari jedu hranu prema propisimamakrobiotike, što može uključivati i izbjegavanje mesa iz zdravstvenihrazloga, ravnomjeran unos svih namirnica.

MALO POVIJESTI

Vegetarijanstvo je poznato još od davnina, posebno u Indiji, gdje je bilo dio vjerske prakse takozvanognenasilja. Danas čak oko 30 posto Indijaca izbjegava meso, u usporedbis npr. SAD-om, u kojem se samo tri posto stanovništva deklariravegetarijancima. U Europi je vegetarijanstvo propagirao Pitagora u 6. stoljeću prije Krista. U Londonu je1847. osnovano prvo vegetarijansko društvo čiji je član bio i veliki Gandhi dok je ondje studirao. Bez mesa žive najvišebudisti, hindusi, tibetanci, rastafarijanci.

VEGETARIJANSTVO I ZDRAVLJE

Razmišljaš li o vegetarijanstvu, vjerojatno tvoji starci neće bitioduševljeni i brinut će se kako će se takav način prehrane odraziti natvoje zdravlje. Dobra je vijest da su najnovija istraživanja pokazalada vegetarijanci imaju niži postotak pojedinih vrstatumora, kao npr. debelog crijeva, dojke i prostate.Zahvaljujući niskim vrijednostima masnoća, vegetarijanci imajuprosječno nižu tjelesnu težinu, niži krvni tlak i rjeđe obolijevaju oddijabetesa tipa 2.

No biti vegetarijanac nije tako jednostavno. Nije dovoljnosamo ne jesti meso, posebno kad si u razvoju. Proteine nemogu zamijeniti ugljikohidrati. Neki novopečeni vegići jednostavnoizbace iz prehrane meso, pa, zbunjeni jer ne znaju što jesti, prehranusvode na tjesteninu i tzv. priloge. Na taj se način mogu i udebljati.

Važno je pobrinuti se da dobivaš sve potrebne tvari iz drugih načinaprehrane. Važno je jesti dovoljno žitarica, i to cijelog zrna, povrća ivoća. Biljni proteini imaju manjak jedne ili više esencijalnihaminokiselina. Prehranu zato treba uravnotežiti sirevima iproteinima bogatim žitaricama – najbolje sojom.Zanimljivo je da je ona jedina biljna namirnica koja sadrži sveesencijalne aminokiseline, bez kojih organizam ne može funkcionirati.

Sojini su proteini po iskoristivosti potpuno jednaki proteinimaživotinjskog porijekla, pa upravo iz tih razloga soja može ravnopravnosudjelovati u izgradnji proteina u ljudskom organizmu. Soja sadržiizmeđu 37 i 50 posto proteina (dva puta više nego u mesu), uključujućisvih osam esencijalnih aminokiselina, a za razliku od mesa sadrži manjezasićenih masnoća i nema kolesterol.

Jedna šalica soje ima 774 kalorije i osigurava čak 108 posto dnevnihpotreba proteina te 5,4 g masti. Istraživanju su pokazala da osobe kojejedu soju umjesto mesa imaju niži LDL kolesterol (loši kolesterol) iviši HDL kolesterol (dobri kolesterol).

NA ŠTO PRIPAZITI

Iako su mnogi stručnjaci i istraživanja na strani soje i proizvoda odsoje, s druge strane postoje i oni stručnjaci koji tvrde da su jedinoproteini iz mesa, ribe, jaja i mliječnih proizvoda potpuni te se stogajedino konzumacijom ovih proizvoda može unijeti pravilan omjerproteina. U svakom slučaju, prehrana vegetarijanaca može biti dovoljna,ali ako se potrudiš oko drugih namirnica.

Vegići, kao i zapravo svi ostali, posebno moraju pripaziti dase – hrane zdravo. Nema smisla izbjegavati zasićene masnoćeiz mesa, a trpati se onima iz slatkiša. Treba jesti mnogo povrća iproizvode od cjelovitih (integralnih) žitarica. Dakle, bijeli kruh,bijela riža i obična tjestenina treba izbjegavati.

Važno je pripaziti na unos vitamina B12 – većina jebiljaka siromašna ovim vitaminom pa je bitno konzumirati obično ilisojino mlijeko ili jaja. Manjak vitamina B12 može uzrokovati anemiju.Da bi se osigurao dovoljan unos kalcija,vegetarijanci bi trebali piti obično ili mlijeko nekih žitaricaobogaćeno kalcijem te jesti sjemenke suncokreta, slanutak, orašasteplodove (orahe, bademe), zeleno povrće (špinat, blitva, brokula) iproizvode od soje. Te su namirnice dobre i zbog željeza, zajedno sa sušenim voćem. Bitna jeraznolikost!

Na kraju, cinka, koji je važan za imunitet i zanormalan rast i razvoj posebno za vrijeme puberteta, ima manje u povrćui voću, pa se vegetarijancima preporučuje da ga konzumiraju u masnimsirevima i parmezanima, a veganima u siru od soje - tofuu.

POZNATI VEGETARIJANCI

Ovo su tek neki: Goran Karan, Mateo Cetinski, Blaženka Leib, StevenPatrick Morrissey, Albert Einstein, Alec Baldwin, Alicia Silverstone(veganka), Anna Paquin, Anne Hathaway, Annie Lennox, Ashley Judd, AvrilLavigne, Billy Idol, Bob Dylan, Bryan Adams (vegan), Carl Lewis –olimpijski prvak (vegan), Chris Martin, David Duchovny, ElizabethBurkley (veganka), Jerry Seinfeld, Joaquin Phoenix (vegan), JoshHartnett, Kate Winslet, Lenny Kravitz, Leonardo da Vinci, Liv Tyler,Natalie Portman, Reese Witherspoon, Richard Gere, Tobey Maguire.

Čini se da je mnogo razloga za vegetarijanstvo, ali i protivnjega. Stoga je najbolje da svatko za sebe odluči želi li život bezmesa ili s mesom na tanjuru.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!

Napiši ovdje što ti misliš o ovoj temi