posljednja izložba prije početka obnove

Velika retrospektivna izložba 'Dekodiranje' Milana Vulpe, pionira hrvatskoga dizjana, otvorena u Muzeju za umjetnost i obrt

28.06.2021 u 23:25

Bionic
Reading

Velika retrospektivna izložba 'Dekodiranje' Milana Vulpe, pionira hrvatskoga dizjana koji je nakon smrti 1990. 'izbrisan' iz kolektivnoga sjećanja otvorena u ponedjeljak navečer u Muzeju za umjetnost i obrt kao posljednja izložba tog muzeja prije početka obnove od posljedica potresa

Izloženo je više od 800 odabranih radova Vulpeove dizajnerske produkcije od pedesetih do osamdesetih godina 20. stoljeća, među kojima su i mnogi dobro poznati reklamni materijali poput Chromosove maskote 'Ličioca', logotipovi, promotivni materijali, ambalaža, mnoštvo cjelovitih vizualnih rješenja dugogodišnjih suradnji s Plivom, Saponijom, TOZ-om, Željezarom Sisak, OZEHA-om, Interpublicom i drugima.

Tako je, nakon pune 44 godine i prve i do sada jedine Vulpeove retrospektive 1977. u sklopu 12. zagrebačkog salona, dizajnerov rad ponovno prikazan u istom muzeju - Muzeju za umjetnost i obrt (MUO).

Kustosica izložbe i autorica stručne koncepcije Koraljka Vlajo, muzejska savjetnica i voditeljica Zbirke grafičkoga dizajna i Zbirke produkt dizajna MUO, podsjetila je da su Vulpea kolege izrazito poštovale, a osvojio je i mnoge prestižne nagrade, među kojima je i Nagrada Vladimir Nazor za životno djelo koju je dobio 1980.

Ali, upozorila je, nakon što je Vulpe umro 1990. kao da je 'izbrisan' iz kolektivnoga sjećanja, što je vjerojatno povezano s činjenicom da su mnoge tvornice za koje je radio također 'izbrisane' iz našega sjećanja, a dijelom i zato što se percipirao kao dizajner za tržišne komunikacije, a naglasak je bio na dizajnerima koji su se bavili kulturnim segmentom.

Radoholičar i vrlo sistematičan čovjek

Kustosica je istaknula da je Vulpe bio radoholičar i neprestano je dizajnirao od 1956. kada se taj akademski slikar počeo profesionalno baviti dizajnom, te da je bio i vrlo sistematičan čovjek pa upravo toj činjenici možemo zahvaliti što je ova izložba priređena.

Napomenula je kako izloženi radovi čine tek petinu Vulpeove zbirke grafičkoga dizajna, a dizajner je tijekom života surađivao s oko 380 tvrtki i institucije iz svih dijelova bivše države.

Vlajo je dodala kako se često zaboravlja da je Vulpe napravio vizualni dizajn za više od 60 jugoslavenskih poduzeća, dizajnirao je i identitet Prvoga zagrebačkog salona, dva izdanja Muzičkoga bijenala Zagreb i više od 50 naslovnica knjiga za nakladničke kuće 'Mladost' i Maticu hrvatsku. Također, dizajnirao je i Opću enciklopediju tadašnjega Jugoslavenskoga leksikografskog zavoda.

Dekodiranje Vupleovih metoda rada

Autorica stručne koncepcije izložbe objasnila je zašto je izložba naslovljena "Dekodiranje", rekavši kako je to bila prilika da se na neki način 'ode iza scene' i vidi način na koji je Vulpe radio, te analogne tehnike dizajna koje su danas već jako zaboravljene.

Drugi razlog je pak taj što su više od 300 izloženih deplijana i brošura u stvari nečitljivi ako se ne zna kod koji je autor koristio - a to je bio stručni jezik medicinara kojima se Vulpe obraćao svojim djelima.

Izložba je popraćena fotodokumentacijom, originalnom privatnom Vulpeovom dokumentacijom te video intervjuima s Vulpeovim suradnicima i suvremenicima.

Izložba će biti otvorena do 12. rujna ove godine

Ravantelj MUO Miroslav Gašparović istaknuo je kako će ova izložba biti zabilježena i kao posljednja izložba u 140 godina dugoj povijesti ovoga muzeja, Jer, rekao je, na jesen ove godine trebala bi početi temeljita sanacija MUO od posljedica potresa prošle godine, koja će trajati neko vrijeme - tri godine ako smo jako optimistični, a pet godina ako smo realističniji.

Također, najavio je Gašparović, Vulpeova izložba na neki način upućuje i na ono što će biti u budućnosti i o čemu smo u muzeju počeli razgovarati i prije potresa, a to je posebno mjesto dizajna unutar postava MUO, odnosno da muzej bude u puno većoj mjeri muzej dizajna no što je to bio do sada.