program 'Povijest je ženskog roda'

'Quo Vadis, Aida?' Jasmile Žbanić na programu zagrebačke Kinoteke

08.03.2021 u 15:13

Bionic
Reading

Film "Quo Vadis, Aida?, bosanskohercegovačka ratna drama Jasmile Žbanić, od ponedjeljka se prikazuje u zagrebačkom kinu Kinoteka, koje uz Međunarodni dan žena najavljuje i program ostvarenja filmskih autorica.

"Quo vadis, Aida? premijerno je prikazan u službenoj konkurenciji Međunarodnog filmskog festivala u Veneciji, a uz odlične kritike nedavno se našao i u užoj listi za nominacije za Oscara u kategoriji najboljeg stranog filma.

Radnjom smješten u srpanj 1995. godine, kada srpska vojska ulazi u Srebrenicu, film prati Aidu, prevoditeljicu za UN, koja pokušava spasiti svoju obitelj od katastrofe koja se sprema.

Glavne uloge tumače Jasna Đuričić, Boris Isaković, Edita Malovčić, Emir Hadžihafizbegović i Dino Bajrović, a nastao je u produkciji bosanskohercegovačke kuće Deblokada, u koprodukciji s Austrijom, Njemačkom, Francuskom, Nizozemskom, Norveškom, Poljskom, Rumunjskom i Turskom.

U tjednu koji počinje Međunarodnim danom žena Kinoteka donosi program "Povijest je ženskog roda", s osam filmova nastalih od kasnih sedamdesetih do danas, od kojih dio već ima status klasika, a dio će publika tek otkriti.

"Svaki od ovih filmova na originalan se način hvata u koštac s društvenom stvarnosti i žanrovskim pravilima, pri čemu iznenađuju svježim pristupom u oblikovanju likova i priče", najavljeno je.

Program otvara 10. ožujka povijesna humorna drama "Moja blistava karijera" ​(1979.) australske redateljice Gillian Armstrong, koji se smatra jednim od kamena temeljaca 'renesanse' australskog filma, struje koja je sedamdesetih zahvaljujući sustavnom ulaganju u obrazovanje, razvoj fonda i distribuciju dovela do revitalizacije nacionalne kinematografije i vratila je na međunarodnu kartu svijeta.

Film je inspiriran romanom cijenjene australske autorice Miles Franklin, koji je napisala još kao tinejdžerica i objavila 1901. godine, a sadrži brojne autobiografske elemente.

U nastavku se prikazuju "Prijateljice“ (1978.) Claudije Weill, opisan kao "jedan od skrivenih dragulja američkog nezavisnog filma iz sedamdesetih: autentičan, gorko-slatki portret newyorške intelektualne i umjetničke scene, koji je udario temelje kasnijim filmovima i serijama o ženama koje se nastoje profesionalno i osobno ostvariti u velikome gradu."

Kako se napominje u najavi, predvođen razoružavajuće iskrenim nastupom komičarke Melanie Mayron i Weillinom podigranom režijom, "Prijateljice" djeluju kao vremenska kapsula u sedamdesete, koja bi se mogla svidjeti ljubiteljima opusa Lene Dunham, Noaha Baumbacha i Woodyja Allena.

Slijedi "Orlando“ (1992.) Sally Potter, radnjom smješten na početak 17. stoljeća u Velikoj Britaniji, kada kraljica Elizabeta I postaje opčinjena mladim, androginim mladićem Orlandom te mu odluči ostaviti veliko nasljedstvo pod uvjetom da ostane zauvijek mlad.

Ta "maštovita, raskošna i duhovita priča o ljubavi i identitetu", inspirirana je popularnim istoimenim romanom britanske književnice Virginije Woolf iz 1928. godine.

Do kraja ovog tjedna prikazat će se još drama "Suvenir“ (2019.) Joanne Hogg, o mladoj studentici filmske režije koja se zaljubljuje u dobrostojećeg i arogantnog mladića, manipulatora koji iskorištava njezine nesigurnosti.

Film je nagrađen Velikom nagradom žirija na Festivalu Sundance, gdje je imao svjetsku premijeru, a hvaljen je zbog "glumačkih nastupa, Hoggine istančane režije te kompleksnog proučavanja klasne privilegiranosti i toksičnih veza" te proglašen najboljim filmom 2019. prema izboru britanskog časopisa Sight & Sound.