20. SVIBNJA

'Povratak u Žlebice' Marijana Molnara u Galeriji Vladimir Bužančić

15.05.2020 u 14:42

Bionic
Reading

U Galeriji Vladimir Bužančić 20. svibnja u 19 sati otvara se izložba Marijana Molnara 'Povratak u Žlebice /Separacija'

Aktualni izložbeni projekt Marijana Molnara, govoreći o romskom naselju Žlebice koje se nalazi u umjetnikovoj zavičajnoj općini Reka pored Koprivnice, kroz dva video rada i dvije ambijentalne instalacije pokreće pitanja identiteta, odnosa spram Drugog i drugačijeg te rastvara predodžbu o homogenom kolektivu.

U predgovoru Molnarove izložbe Ivana Mance ističe:

'Umjetnost, simbolički poredak umjetnosti koji se privremeno uspostavlja na tim marginama tuđih života, života Drugih, kako sam Molnar tvrdi, tu je tek da označava nedostatak; ne samo nedostatak komunalne infrastrukture ili kulturnih institucija, već i nedostatak društvene vidljivosti, izostanak intersubjektivnog identiteta temeljem kojeg bi se participiralo u društvenoj razmjeni – jer onaj romski još uvijek nije pozitivna odrednica, već politički korektan, ali ispražnjeni označitelj za adresiranje problema i predrasuda.'

Marijan Molnar diplomirao je na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu 1976. Bio je suradnik Majstorske radionice slikara Ljube Ivančića i Nikole Reisera od 1976. do 1979. kada je surađivao i s umjetnicima okupljenima oko Galerije Podrum i Galerije PM u Zagrebu. U vrijeme nove umjetničke prakse formira svoju strategiju kojom propituje procesualne elemente u konstituiranju rada, kontekst i uvjete umjetničkog rada, dvojnosti kulture i prirode, odnos subjekta i objekta i pitanja identiteta. U svojem radu koristi se instalacijama, filmom, videom, ambijentima, akcijama i performansom, fotografijom, site-specific i online instalacijama.

Među njegovim umjetnički projektima i akcijama znakovit je ciklus radova Za demokratizaciju umjetnosti, započet 1979. godine na tadašnjem Trgu Republike u Zagrebu. Izveden u različitim formama i koristeći više strategija, ciklus završava 1983. Koristeći jezik i metode ideologije kao i neformalnog aktivizma, propitivao je povezanost umjetnosti i širega društvenog i ideološkog konteksta.

U ambijentu-instalaciji 'Passion/Incest', postavljenom u Galeriji Kapelica u Ljubljani 1999., prisutna je tema potiskivanja, odsutnosti i obitelji. Godine 2002. objavio je autorsku knjigu 'Akcije i ambijenti'. Tijekom 2005. i 2006. realizirao je trodijelni online, site-specific projekt 'Prevođenje', koji se odvijao na tri lokacije. Projektom je istraživao kategorije otvorenosti i zatvorenosti te indiferentnost društva. U Galeriji Bačva u HDLU Zagreb 2008. postavio je složenu instalaciju 'Ponovo pronađeni predmet' u kojem ugošćuje prodavača s Hrelića s njegovim predmetima, koje dokumentira po principima muzejske prakse, a 2012. izdaje knjigu 1998.- 2008. pregled radova.

Član je neformalne grupe umjetnika Pleh s kojom realizira zajedničke izložbe i akcije. Živi i radi u Zagrebu.