GALERIJA KRANJČAR

Mara Bratoš izlaže autoaktove nastajale 20 godina

27.12.2016 u 10:04

Izložba Mare Bratoš 'Autoakt'

Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Mara Bratoš

Bionic
Reading

U zagrebačkoj Galeriji Kranjčar 29. prosinca se otvara izložba poznate fotografkinje Mare Bratoš čija je tema fotografski autoakt, a Bratoš se predstavlja radovima nastajalim u rasponu od čak 20 godina

Izloženi autoaktovi Mare Bratoš nastali su u tri navrata, u rasponu od 20 godina (1995.-2005.-2015.), obilježavajući uredno, usred pojedinih dekada, tri vremenske kote.

Imajući u vidu te podatke, prirodno je pomisliti da je riječ o predumišljaju, planu, projektu, o svjesnoj odluci bilježenja ritma vremena vlastitog tijela. No čini se da nije tako, navodi u opisu izložbe Antun Maračić i dodaje kako je autorica tek naknadno, nakon izvedbe posljednje serije radova osvijestila koincidenciju te periodike pristupa istom motivu. 'Stoga možemo zaključiti da se radi o unutarnjem impulsu koji se po nekoj životnoj zakonitosti javlja u pravilnim razmacima, o spontanoj potrebi samopropitivanja, revizije, svođenja računa, registriranja stanja bića putem medija koji su umjetnici najbliži: vlastito tijelo i fotografija', piše u najavi izložbe koja ostaj otvorena do sredine siječnja 2017.

Prva serija nastala je 1995. godine kao svjesna evokacija fotografiranja iz 1990.

Upravo te godine, naime, mlada djevojka ostvaruje prva intenzivna iskustva s foto-prikazom svojega golog tijela. No ne kao akterica-autorica, nego kao model fotografa Pava Urbana s kojim je bila u intenzivnoj emocionalnoj vezi i koji je, kao što je poznato, poginuo u prosincu '91. dok je snimao razaranje Dubrovnika. Druga serija nastala deset godina poslije, 2005., rad je već afirmirane fotografkinje, s iskustvom snimanja i drugih i same sebe. Sada su to velika kolor povećanja scenski aranžiranih prizora.Posljednja serija autoaktova nastala je prošle godine i prema pristupu se razlikuje od obiju prethodnih. Više je tu ekspresije, pa i naturalizma, koji je naznačen već u onim užeportretnim dijelovima prethodne cjeline. Već i same po sebi ove fotografije svjedoče o proteklom vrijemenu koje Mara i ne pokušava nijekati. Nema retuša ni poze koja bi eventualno prikrila tragove proteklih godina. Naprotiv, povremeno ona te znakove vremena upravo ističe. Za razliku od pretežito totala iz prvih dviju serija, u ovoj se kadar sužava, kamera je sasvim blizu, tijelo ispunjava uglavnom cijeli format.