Prošli tjedan objavljeno je da glavni izvršni direktor Spotifya Daniel Ek odstupa s te pozicije i preuzima posao izvršnog predsjednika. Suosnivača popularne platforme za streaming, osnovane 2006. godine, zamijenit će trenutni supredsjednici i dugogodišnji rukovoditelji Gustav Söderström i Alex Norström kao suizvršni direktori
Ek će u novoj ulozi imati ovlasti slične europskom modelu predsjednika uprave: nadgledat će raspodjelu kapitala, dugoročnu strategiju i razvojne pravce Spotifya te će i dalje savjetovati izvršni tim. Istodobno je najavio da se želi više posvetiti drugim poslovnim pothvatima.
'Često me pitaju kako možemo stvoriti više Spotifya iz Europe. Prije nekoliko godina odlučio sam pomoći u stvaranju superkompanija koje razvijaju nove tehnologije za rješavanje najvećih izazova našeg vremena', rekao je Ek.
On, naime, aktivno ulaže u druge projekte putem svoje tvrtke Prima Materia. Tako je, između ostalih, financirao zdravstveni startup Neko Health i njemački obrambeni startup Helsing, koji razvija bespilotne letjelice i AI sustave za vojne operacije, a u njega je uložio 600 milijuna eura. Zbog potonjeg ulaganja Massive Attack, King Gizzard & the Lizard Wizard, Hotline TNT, Deerhoof i drugi glazbenici uklonili svoju glazbu sa Spotifya, poručivši da 'ne žele da njihova glazba ubija ljude' i opisujući je kao 'prijevaru rudarenja podataka'.
Massive Attack su u priopćenju na Instagramu naveli: 'S obzirom na značajna ulaganja direktora Spotifya u tvrtku koja proizvodi vojne dronove i AI tehnologiju za borbene zrakoplove, zatražili smo od svoje izdavačke kuće da našu glazbu ukloni sa Spotifya na svim teritorijima.'
Bend se time pridružio inicijativi No Music For Genocide, koju podržava više od 400 izvođača, a među njima su Fontaines D.C., Primal Scream, Björk, MØ, Amyl & The Sniffers i Kneecap, s ciljem kulturnog bojkota tog streaming servisa u Izraelu.
Od mizernih honorara do AI 'umjetnika'
Ek se i ranije suočavao s kritikama zbog načina na koji Spotify tretira glazbenike. U 2024. godini izazvao je bijes nakon što je autore nazvao 'kreatorima sadržaja', što su mnogi smatrali omalovažavajućim. Za razliku od fizičke prodaje ili preuzimanja glazbe, pri čemu se izvođačima plaća fiksna cijena po prodanoj pjesmi ili albumu, Spotify plaća tantijeme na temelju izvođačevog 'tržišnog udjela'. Izvođači poput Thoma Yorkea iz Radioheada i Taylor Swift kritizirali su ovu politiku i u jednom trenutku povukli svoju glazbu s platforme, da bi je naposljetku vratili.
Negativne reakcije nije ublažila ni Spotifyeva rekordna dobit od više od milijardu eura prošle godine, nakon otpuštanja osoblja (smanjenje od 17 posto radne snage) i rasta cijena pretplata. I opet, sve na štetu umjetnika koji se bore da ostvare bilo kakav prihod od streaminga, posebno nakon 1. travnja 2024., kada je Spotify službeno demonetizirao sve pjesme na platformi s manje od 1000 streamova.
U isto vrijeme tvrtka je otpustila 17 posto zaposlenika i zabilježila rekordnu dobit od više od milijardu eura. 'Ek sjedi na jahti i smije se dok zarađuje na glazbi s kojom nema nikakve veze, naziva je 'sadržajem', a umjetnici i dalje dobivaju 0,04 funte po streamu', poručila je tada basistica Primal Screama, Simone Marie Butler.
Iako je Spotify u svom izvješću Loud & Clear 2024 objavio da je samo u toj godini glazbenoj industriji isplatio preko 10 milijardi dolara (9,2 milijarde eura), kritičari tvrde da većina tih isplata ide samo malom postotku vrhunskih umjetnika i izdavačkih kuća te da platforma i dalje iskorištava veliku većinu glazbenika.
Islandska glazbenica Björk nazvala je Spotify 'najgorom stvari koja se dogodila glazbenicima', a James Blake rekao je da je 'ispiranje mozga uspjelo jer ljudi sad misle da je glazba besplatna'. Trent Reznor iz Nine Inch Nailsa dodao je da je streaming 'smrtonosno ranio umjetnike'.
Nedavno je platforma opet izazvala bijes nakon što je AI-em generiran bend Velvet Sundown dobio verificirani status i milijune streamova, što su mnogi protumačili kao dehumanizaciju umjetnosti. Kritičari su poručili da Spotify 'pretvara ljudsku kreativnost u algoritam koji ubija umjetnost'.
Smjena vodstva, ali ne i paradigme
Unatoč pritiscima, čini se da odlazak Eka nije posljedica bojkota te član uprave Woody Marshall tvrdi da su te promjene planirane godinama. Ipak, dvojac Söderström i Norström, koji su Spotifyu već više od 15 godina, sada ima zadatak vratiti poljuljano povjerenje glazbene zajednice, i to dok i dalje odgovaraju samom Eku.
Analitičar Matthew Dolgin iz Morningstara upozorava da 'svaka promjena vodstva nosi rizik', ali da je ova provedena 'uredno i očekivano'. Ipak dodaje: 'Postavljanje dvojice izvršnih direktora uz Ekov nadzor dugoročno može donijeti više nesigurnosti nego stabilnosti.'
Nakon objave o promjeni vodstva dionice Spotifya pale su više od tri posto, iako je njihova vrijednost u protekloj godini udvostručena. Unatoč svemu, platforma ostaje nedodirljiv lider na tržištu s gotovo 700 milijuna aktivnih korisnika mjesečno, daleko ispred Apple Musica, koji ih ima oko 90 milijuna.