HOLIVUDSKI SCENARISTI

Između oskarovske slave i komercijalnih katastrofa

05.11.2013 u 07:26

Bionic
Reading

Nedavno je u SAD-u premijeru imao film 'The Counselor', snimljen po prvom scenariju nagrađivanog pisca Cormaca McCarthyja, u povodu čega je portal The Playlist podsjetio na dugu holivudsku tradiciju književnika koji su gastarbajterski pisali scenarije

Ako je suditi po rezultatima na box officeu i kritikama, hvaljeni američki pisac Cormac McCarthy nije imao sreće sa svojim prvim originalnim scenarijem. Filmske adaptacije njegovih romana su nominirane i nagrađene Oscarima, no film 'The Counselor' nije dobro primljen ni od publike (zaradivši manje od 10 milijuna dolara za prvi vikend prikazivanja) ni od kritike (s obzirom na to da na stranici Rotten Tomatoes ima oko 35 posto pozitivnih ocjena), unatoč tome što je scenarij režirao Ridley Scott, a glumačku ekipu sačinjavala glumačka krema poput Javiera Bardema, Brada Pitta, Michaela Fassbendera, Cameron Diaz i Penelope Cruz

Pisci u Hollywoodu i filmskom biznisu nisu naravno uopće nova pojava, s obzirom da mnogi autori od svoje književnosti nisu mogli živjeti, pa bi se najamni rad u filmskoj industriji nudio kao opcija za preživljavanje. Tako je za alkohol i život u Hollywoodu neko vrijeme zarađivao i nobelovac William Faulkner, koji je radio na scenarijima za krim-klasike 'Veliki san' i 'Imati i nemati'. Potonji je inače adaptacija vjerojatno najlošijeg romana Ernesta Hemingwaya te se filmska priča značajno razlikuje od prozne, što se kasnije navodilo kao razlog da se ova dvojica velikana američke pisane riječi nisu nikad upoznali.

'Veliki san' s Humphreyjem Bogartom je pak bio adaptacija romana Raymonda Chandlera, koji se i sam okušao u pisanju scenarija i to s izuzetnim rezultatima. On je radio na 'Dvostrukoj odšteti' Billyja Wildera, klasiku noira, a surađivao je i s Alfredom Hitchcockom na scenariju za 'Nepoznati iz Nord ekspresa'.

Britanski pisac Aldous Huxley ('Vrli novi svijet') u scenarističkom poslu odradio je adaptacije nekoliko književnih klasika, poput 'Jane Eyre' i 'Ponos i predrasude', s time da znalci ističu kako su oba filma prilično nevjerna izvornom materijalu. Njegov američki kolega James Agee, inače dobitnik Pulitzerove nagrade za knjigu 'Smrt u obitelji' iz 1958., ostaje pak zapamćen kao autor doista genijalnih scenarija za remek-djela filmske umjertnosti. To su 'Afrička kraljica', film koji je Bogartu konačno donio zasluženog Oscara, i 'Noć lovca', jedan od gadnijih i fascinantnijih trilera svih vremena, s Robertom Mitchumom u glavnoj ulozi. Mitchum glumi zlog propovjednika punog seksualnih frustracija, bez skrupula i milosrđa, spremnog na ubijanje, koji još na šakama ima istetovirane riječi 'LOVE' i 'HATE', odnosno ljubav i mržnju. Uspjeh 'Noći lovca' zapravo je kombinacija Ageejeva scenarija, Mitchumove glume i režije Charlesa Laughtona, koja se naslanja na najbolje tradicije njemačkog ekspresionizma.


S druge strane, ima i više nego dovoljno pisaca koji kao scenaristi nisu polučili najbolje rezultate, poput Michaela Chabona, koji je supotpisao jednu od većih kino-katastrofa posljednjih godina, znanstvenofantastičnu avanturu 'John Carter'. Ni Dave Eggers ne može baš biti jako zadovoljan svojom adaptacijom slikovnice 'Where The Wild Things Are', a kritika je i sasjekla njegov originalni scenarij za pretencioznu dramu 'Away We Go'.

Nobelovac John Steinbeck napisao je scenarije za 'Viva Zapata' s Marlonom Brandom, a surađivao je i na scenariju za Hitchcockov 'Čamac za spašavanje' te bio nominiran za Oscar. No Steinbeck je Hitchcockov film ocijenio rasističkim te tražio da mu se ime makne s uvodne špice. Njegov slavni roman 'Istočno od raja', čiju je filmsku verziju s Jamesom Deanom režirao Elia Kazan, Steinbeck nije adaptirao za veliko platno, ali je tijekom svoje scenarističke karijere sakupio sveukupno tri nominacije za Oscar.

Teksaški pisac Larry McMurty, nagrađen Pulitzerom za svoju western-sagu 'Usamljena golubica', scenaristički je Oscar dobio za prilagodbu priče Annie Prouolx 'Planina Brokeback' za filmsko platno. McMurty je već imao iskustva s Hollywoodom, s obzirom na to da je napisao scenarij za 'Posljednju kino predstavu' Petera Bogdanovicha, za što je zaradio svoju prvo oskarovsku nominaciju. McMurtyjev roman 'Doba nježnosti' James L. Brooks preradio je u uspješan film, no sam napisavši scenarij i dobivši Oscar u čak tri kategorije – scenarij, produkcija, režija.

U pisanju scenarija okušali su se i Arthur Miller, F. Scott Fitzgerald, Evan Hunter, Brett Easton Ellis i brojni drugi pisci, od kojih je dobar dio ostao zgađen filmskom industrijom. S druge strane, mnogima od njih  scenaristički posao bio je način preživljavanja i prehranjivanja, a konačni rezultat uključuje i brojne dobre filmove, tako da postoji i mnogo gore od poziva iz Hollywooda ako ste umjetnik koji gladuje.

Glasovita scena iz filma 'Imati i nemati' za koji je scenarij napisao nobelovac William Faulkner