Izložba recentnih radova jednog od istaknutijih austrijskih suvremenih umjetnika Heima Zoberniga, otvara se u srijedu, 10. rujna u Galeriji Manuš, smještenoj u zagrebačkoj Palmotićevoj ulici
Umjetnik koji stvara u rasponu od arhitektonskih intervencija i instalacija, preko performansa, filma i videa, do skulpture i slikarstva, zagrebačkoj se publici predstavio prvi put 2019. na izložbi u Muzeju suvremene umjetnosti (MSU), a sada izlaže radove nastale 2021. u mediju slikarstva.
Kustosica MSU-a Martina Munivrana istaknula je u tekstu o Zobernigu kako je za njegovo stvaralaštvo od 80-ih godina prošlog stoljeća do danas karakteristično načelo heterogenosti umjetničkog izričaja, a riječ je o umjetniku koji neprestano promišlja o cjelovitosti umjetničke forme i mjestu njezina izlaganja, što je vidljivo kroz njegov rad, u kojem se prožimaju i isprepleću različiti mediji, prostorni odnosi i stilovi.
"Važna je karakteristika njegova umjetničkog djelovanja dosljedna nedosljednost, što se odražava kroz vrlo vješto prelaženje iz različitih formi i sadržaja. Na vrlo zaigran i duhovit način kroz umjetnički rad Zobernig postavlja ona bitna i temeljna pitanja o umjetničkom stvaralaštvu, njegovim povijesnim relacijama ili nasljeđu te propituje i samu ideju, kao i cilj umjetnosti", ocijenila je.
Iz produkcije u slikarstvo
Kako je objasnila, nakon bogate video i filmske produkcije, usmjerio se na slikarstvo, nastavljajući svoje umjetničko i medijsko istraživanje, pri čemu je platno preuzelo funkciju filmskog kadra i postaje filmska slika koja "emitira” određena značenja naglašena jakim koloritom i sugestijom forme i riječi koje postaju vizualni znakovi.
Nove slike su u domeni neutralne atribucije Bez naziva, a pažnja se usmjerava na sadržaj slika, poruku nastalu na temelju igre nanizanih riječi poput HELP PAIN TING, PAIN/TING NATURE i INFRA STRUC NATURE.
"Umjetnik ne prikazuje motiv doslovno, već istražuje ulogu slikarstva kao sustavnog i analitičkog alata za spoznaju, rastavljanjem riječi naglašava višestruka značenja i povezuje jezik s vizualnim elementima zamagljujući same obrise riječi jakim koloritom, iz kojeg se naziru riječi koje, primjerice, pružaju određene asocijacije na poziv u pomoć (engl. help) i bol (engl. pain), čime riječ postaje predmet eksperimenta”, zapisala je.
Umjetnost nakon umjetnosti
Po njezinim riječima, Zobernig na osebujan način otvara prostor razmišljanju o umjetnosti nakon umjetnosti, ali i o poziciji pojedinca unutar suvremenosti obilježene procesima koji dekonstruiraju usvojenu predvidljivost svakodnevice, istodobno ukazujući na krhkost i života i umjetnosti pred okolnostima koje nadilaze našu mogućnost kontrole.
Nagrađivani umjetnik Heimo Zobernig (Mauthen, 1958.) studirao je na Akademiji likovnih umjetnosti u Beču od 1977. do 1980. te idućih pet godina na Sveučilištu primijenjenih umjetnosti u Beču. Kasnije predaje više sveučilišta i škola, a svoj rad predstavlja na niz izložbi i prestižnih međunarodnih umjetničkih manifestacija. Njegova zagrebačka izložba bit će otvorena do 31. listopada.