Sutra se otvara hrvatski paviljon

Hrvatska u Veneciji bez 'fiksne' izložbe: Rad Tome Savića-Gecana proteže se kroz čitav grad i uključuje suradnju performera i umjetne inteligencije

21.04.2022 u 15:05

Bionic
Reading

Sutra se u 13 sati na adresi Via Garibaldi 1513, Castello u Veneciji otvara hrvatski paviljon na 59. Međunarodnoj izložbi vizualnih umjetnosti – Venecijanskom bijenalu

U organizaciji Ministarstva kulture i medija, Hrvatska se na ovogodišnjem Venecijanskom bijenalu predstavlja projektom Bez naziva (Hrvatski paviljon), 2022. jednog od najradikalnijih umjetnika svoje generacije Tome Savića-Gecana i kustosice Elene Filipovic, koji se bavi jednim od najaktualnijih pitanja današnjice, ulogom i pozicijom čovjeka u današnjem vremenu kojim dominiraju digitalne tehnologije radikalno mijenjajući odnose čovjeka i stroja, ali i pozicije pojedinca unutar društva.

Obavijest o održavanju hrvatskog projekta tijekom sedam mjeseci trajanja Bijenala nalazit će se na adresi Via Garibaldi, Castello, 1513 Venecija, a projekt će biti moguće pratiti na mrežnoj stranici www.croatianpavilion2022.com i društvenim mrežama www.facebook.com/CroatianPavilionVenice.

Konkretnog hrvatskog paviljona ove godine u Veneciji tako neće biti jer će "hrvatski paviljon biti posvuda u Veneciji".

Koncept je to Tome Savića-Gecana, jedinstvene i misteriozne pojave na umjetničkoj sceni. Ne daje intervjue, ne objašnjava svoje radove, koje naziva "Bez naziva"... Čak i Google vrlo malo o njemu zna. Ovaj hrvatski umjetnik s amsterdamskom adresom, prisutniji na inozemnoj nego na domaćoj likovnoj sceni, 2020. godine u zagrebačkom MSU-u je predstavio izbor iz svog stvaralaštva nastalog od 1994. godine. Zanimljivo, umjetnik je na svojoj prvoj većoj samostalnoj izložbi u Hrvatskoj prezentirao bjelinu zidova za tu prigodu preuređenog, mjestimice pregrađenog Prostora za povremene izložbe MSU-a, s natpisom i objašnjenjem o radovima 'bez naziva', koji su se dogodili, ili su se upravo događali negdje drugdje.

Venecijanski rad Savića-Gecana: AI sustav čitat će glavne vijesti iz novina iz cijelog svijeta te će biti odabrana jedna glavna vijest koja je najprikladnija za taj dan. Algoritam će zatim obraditi članak i pretvoriti ga u upute za performere

Venecijanski rad Tome Savića-Gecana zamišljen je tako da će svako jutro petero izvođača dobiti upute na svoje pametne telefone o tome gdje ići, kada ići, koliko dugo i koje pokrete izvoditi, a svime će upravljati sustav umjetne inteligencije. AI sustav čitat će performerima jedne od stotina novina iz cijelog svijeta te će biti odabrana jedna glavna vijest koja je najprikladnija za taj dan. Algoritam će zatim obraditi članak i pretvoriti ga u upute za performe.

Nema, dakle, nacionalnog paviljona, niti "fiksne" izložbe kao što je dosad bio slučaj. Neće se moći vidjeti ni konkretno djelo. Čak će i sami izvođači biti gotovo nevidljivi jer se ni po čemu neće posebno izdvajati od ostalih posjetitelja. Neće, primjerice, imati maske ili kostime. Bit će to, dakle, višednevna izvedba vrlo diskretno odigrana u prostoru, rezervirana isključivo za one koje zaista obrate pozornost.

Produkciju projekta potpisuju Olga Majcen Linn i Tereza Teklić iz KONTEJNER-a, a Diego Carpentiero je producent paviljona u Veneciji. Irma Omerzo je savjetnica za koreografiju, Tomislav Pokrajčić je voditelj tehničke produkcije koju su realizirali Jan Šnajder, Ana Barić i Sara Bakić iz TakeLab-a s Fakulteta elektronike i računarstva Sveučilišta u Zagrebu. Projekt su podržali fondacija Mondriaan Fonds, Ministarstvo znanosti i obrazovanja Republike Hrvatske i Turistička zajednica grada Zagreba, Mato Perić i Kolekcija Perić, kao i rezidencija fondacije Art Explora u Parizu. Uz umjetnika, kustosicu, izvođače i organizatore, otvorenju će prisustvovati i ministrica kulture i medija dr. sc. Nina Obuljen Koržinek.