DVOSTRUKI PORTRET

Dvije 'majstorice suptilnog horora i humora': Asja Bakić i Dorthe Nors na Festivalu svjetske književnosti

  • Autor: T.Ba./Hina
  • Zadnja izmjena 09.09.2020 09:43
  • Objavljeno 09.09.2020 u 09:44
Asja Bakić i Dorthe Nors uz moderiranje Dunje Kučinac

Asja Bakić i Dorthe Nors uz moderiranje Dunje Kučinac

Izvor: Društvene mreže / Autor: FSK

Osmi Festival svjetske književnosti nakladnika Frakture ugostio je u utorak u Zagrebu hrvatsku književnicu Asju Bakić te, video linkom iz Danske, dansku spisateljicu Dorthe Nors, spojivši u programu 'Dvostruki portret' dvije majstorice suptilnog horora, humora i kratke priče.

Pozdravljajući okupljene u Knjižari Fraktura, programski direktor FSK-a i glavni urednik Frakture Seid Serdarević rekao je kako je riječ o dvjema vrsnim spisateljicama: Dorthe Nors, čiji je roman 'Spojka, pogled, znak' ušao u finale nagrade Man Booker International 2017., te Asji Bakić, jednoj od ponajboljih domaćih književnica mlađe generacije, prevođenoj spisateljici i esejistkinji s međunarodnom recepcijom.

Razgovor je moderirala književna kritičarka Dunja Kučinac, koja je svoje sugovornice predstavila kao autorice koje se 'obje u svojem pisanju dosta oslanjaju na humor, kojega obilato koriste, obje su prevođene i u Europi i u SAD-u, te su prepoznate na međunarodnoj sceni'. 'Dorthe Nors danska je književnica koja piše romane, novele, eseje i kratke priče, s kojima se i probila. Asja Bakić autorica je kratkih priča čije je pisanje eksplicitno feminističko, zainteresirana za teme seksa i požude, koju se žanrovski smješta uz SF, fantastiku, u nišu tzv. 'weird fictiona'', rekla je Kučinac.

Govoreći o svojem pisanju, Bakić je kazala kako je ono spoj utjecaja gledanja žanrovskih filmova i čitanja svjetske književnosti, 'mainstream književnih klasika srednjoškolske obavezne literature'. 'Iz nekog se razloga desilo da se, kad sam sjela pisati priče, dogodio pomalo iznenađujući uplet žanrovske književnosti, dogodilo se da zapravo nisam mogla pronaći vlastiti glas u mainstreamu – ja jednostavno ne mogu pisati književnost koja nema elemente horora, strave, SF-a. Kažu da sam nešto međužanrovski, i to mi savršeno odgovara", rekla je Bakić.

Autorice koje daju prostor uznemirujućim temama o kojima drugi ne pišu rado

Asja Bakić (1982.) autorica je zbirke pjesama 'Može i kaktus, samo neka bode' (2009.) te zbirki priča 'Mars' (2015.), objavljene 2019. u američkom izdanju kod nakladničke kuće Feminist Press iz New Yorka, i 'Sladostrašće' (Sandorf, 2020.). Uređivala je i pisala Muf, portal za feminističko čitanje popularne kulture. Izabrana je za jedan od deset novih glasova europske književnosti 2017. godine, a časopis Publishers Weekly uvrstio ju je na godišnju listu najboljih proznih naslova objavljenih na engleskom jeziku. Fraktura je ranije ove godine objavila njezinu zbirku feminističkih eseja 'Dođi, sjet ću ti na lice'.

Bakić je istaknula kako su joj od likova daleko važnije situacije, radnja, ono što u svojim pričama problematizira. 'Ja sam feministkinja i želim dati prostora temama o kojima drugi ne pišu tako rado. No, s druge strane, meni su od likova važnije problemske stvari kojih se dotičem u radnji. Kod mene pisanje uvijek krene iz neke situacije, ne toliko iz likova, u prvom je planu radnja', pojasnila je.

Dorthe Nors (1970.) međunarodnu je prepoznatljivost stekla zbirkom kratkih priča 'Karate Chop', objavljenom 2014. u Sjedinjenim Državama, te je tek nakon toga postala popularna i u domovini i u Europi - iste godine nagrađena je prestižnom književnom nagradom Per Olov Enquist. Njezina priča 'The Heron' prva je kratka proza danske književnosti objavljena u The New Yorkeru (2013.). Fikcionalnu prozu piše na danskom, a eseje na engleskom jeziku. Eseje je pisala za BBC Radio 4, The Guardian, Vi läser, Electric Literature, A Public Space, The Literary Hub itd.

Autorica je kazala kako nikada nije mislila da će pisati upravo kratke priče - one su, kako je pojasnila, 'izazovnije od romana jer u njima ne možete praviti greške; morate se držati onoga što želite reći, morate imati vrlo jak glas'. Međutim, u kratkim je pričama lakše pričati o vrlo neugodnim temama, budući da u njima ne morate toliko dugo ostati sa svojim protagonistima, dodala je spisateljica, a ona u svojim kratkim pričama voli 'psihološki istraživati uznemirujuće stvari'.

'Moj glas i teme odnose se na žene koje nisu prihvaćene u društvu, ljude koji su na ivici, na rubu, koji možda ni inače nisu zastupljeni u književnosti', rekla je Nors.

Dodala je kako kratka priča u Danskoj nije osobito popularna, za razliku od SAD-a, gdje postoji tradicija čitanja kratkih priča. 'Možda zato nije čudno što me je upravo ta zemlja otkrila', napomenula je autorica, čiji je uspjeh 'iznenadio Dance'. Na hrvatskome je u prijevodu Miše Grundlera upravo objavljen njezin hvaljeni roman 'Spojka, pogled, znak' (Fraktura, 2020.), čija se glavna junakinja u svojim 40-im godinama odvaži pokušati položiti vozački ispit, što joj ne ide od ruke.

Humorističan pogled na egzistencijalistička pitanja i podvojenost identiteta

Roman je, kako je rekla Nors, inspiriran njezinim stvarnim iskustvom s polaganjem vozačkog ispita u Danskoj. 'Uvijek pišem o egzistencijalnim stvarima i uvijek pišem o vremenu i tome kako vrijeme utječe na ljudska bića. Stoga je mnogo toga u pozadini glavne priče. Polagala sam vozački u Kopenhagenu i to je zaista jedno od najstrašnijih egzistencijalističkih životnih iskustava', rekla je autorica.

Budući da je njezinim danskim čitateljima, kako je rekla, 'bilo teško prihvatiti junakinju koja uporno ne može naučiti voziti i biti normalna osoba', 'ona je odjednom, kao lik, postala velika feministkinja - zato što ne pripada društvu, nema supruga, nema djecu, ne uklapa se u ono što društvo od nje očekuje i, ono što je zanimljivo, ona uopće nije zanimljiva – a to je provokativno stajalište za jednu ženu'.

Kao spisateljicu ju, naglasila je, posebno zanima protuslovlje između života u ruralnim krajevima i urbanim dijelovima, i kako se oni nose s podvojenošću koegzistencije - to je pitanje identiteta koji voli istraživati. Pritom se voli oslanjati na humor što je 'nešto s čime se rađate a ne nešto što dolazi iz pripovjedačke strukture': 'Humor je tu jer volim vidjeti tu duhovitu, satiričku stranu stvari, on je prirodan dio mene koji se pojavljuje i u mojoj književnosti'.

Asja Bakić i Dorthe Nors gostovale su u programu 'Dvostruki portret' 8. FSK-a, koji se ove godine od 6. do 12. rujna odvija u prilagođenim okolnostima, s dijelom programa uz ograničen broj posjetitelja i uz prijenos uživo online u Knjižari Fraktura, dok dio programa prenosi HRT na svojem Trećem programu.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!