MAĐARSKA FILHARMONIJA

Dobro ugođeni orkestar s rastućim ugledom

02.05.2011 u 10:00

Bionic
Reading

Mađarska nacionalna filharmonija sa šefom dirigentom Zoltánom Kocsicem otkriva se kao dobro ugođeni orkestar kojem se službeni status 'nacionalne institucije prvotne važnosti' nije nimalo ispriječio na putu prema puno važnijem statusu kvalitetnog orkestra

Zoltan Kocsis

Slučajeve nacionalnih orkestara kojima protokolarne obveze i ine uloge reprezentacije unutar državničke kulture oduzmu primat nad umjetničkim integritetom ne treba tražiti preko granice. U slučaju susjedne države i njenog prvog orkestra, Mađarske nacionalne filharmonije, jaki državnički kontekst, sudeći prema uskrsnom koncertu, nije omeo u postizanju izvanredne glazbene kvalitete.

Orkestar je 1998. dobio službeni status 'nacionalne institucije prvotne važnosti', a slijedom toga je za svoj novi dom dobio jednu od boljih novih koncertnih dvorana u Europi, dvoranu Bela Bartok u novoizgrađenoj Palači umjetnosti. Novi 'hram kulture', smješten na obali Dunava, djelo je mađarskih arhitekata (Zoboki, Demeter i Partners Architects Practice), ugošćuje Ludwig muzej za suvremenu umjetnost te višenamjenske i polivalentne sale.

Dok sama arhitektura Palače umjetnosti (Művészetek Palotája) svojom postmodernističkom mješavinom antičkih i suvremenih elemenata te s noćnom fluorescentnom rasvjetom može izazvati zazor kod strogih ljubitelja modernizma, glavnoj koncertnoj dvorani Béla Bartók, s kapacitetom od oko 1.700 mjesta, teško je osporiti izvanrednu akustiku koju potpisuje američki inženjer Russell Johnson, a upravo ta stavka, zajedno s vrsno ugođenom nacionalnom filharmonijom, smješta koncertnu dvoranu unatoč pokojem estetskom zanovijetanju, u prvi rang europskih glazbenih ustanova.

U sadržajnom pogledu najvažniji događaj budimpeštanskog kulturnog kalendara je Proljetni festival, koji standardno okuplja niz veoma respektabilnih međunarodnih gostovanja i velike domaće produkcije, a koji je ove godine bio mahom posvećen Franzu Lisztu povodom 200. godišnjice njegova rođenja. No glazbeni život mađarske metropole, u kojem djeluje nekoliko simfonijskih orkestara, od kojih najbolji međunarodni ugled uživa Budimpeštanski festivalski orkestar pod vodstvom Ivána Fischera, dvije operne kuće i zasebna, namijenjena operetnom repertoaru, kroz čitavu je sezonu iznimno dinamičan.

Ingrid Fliter
Zoltán Kocsis, kao jedna od ključnih osoba mađarskog glazbenog života, svoj je renome postigao prije svega kao pijanist zavidne međunarodne karijere, a ulogu dirigenta nacionalne filharmonije preuzeo je 1997. Pod njegovim vodstvom, orkestar je ostvario niz međunarodnih gostovanja i snimki.

A abonentski koncert nacionalne filharmonije, održan za uskrsni vikend, otkrio je i veoma finu razinu muziciranja prvog nacionalnog orkestra. Program Ravelovih kompozicija (Pavana za mrtvu princezu, Bolero), Debussyjeva Iberia te Ravelov 'Koncert za klavir i orkestar u G-duru' sa solisticom Ingrid Fliter djelovao je protočno i glazbeno koherentno.

Orkestar se kroz tankoćutni i prozračni glazbeni repertoar otkrio kao istovremeno suveren i sugestivan u svojoj interpretaciji, a ista se opaska može nesmetano uputiti i pozvanoj pijanistici za delikatno odsviranu solističku dionicu. Sviranje orkestra pod palicom Zoltána Kocsica pratili su fino odmjerena dinamika i dobro odabrana tempa te predani i vrsni solisti. Koncert je doživio vrhunac izvedbom Ravelova 'Bolera', čiji je znani crescendo nemali izazov za svaki orkestar.