grupa

Dizajnerski trio napravio je lampu kakve nigdje nema: Nikad nećemo prestati proizvoditi u Hrvatskoj!

02.12.2023 u 21:12

Bionic
Reading

Ivana Pavić, Tihana Taraba i Filip Despot su Grupa, dizajnerski studio koji posjeduje vlastiti, istoimeni brend rasvjetnih tijela. Posjetili smo ih u njihovom showroomu i otkrili gdje nastaju jedinstvene lampe koje izvoze u cijeli svijet

Nedavno su dobili prestižnu nagradu Archiproducts za svoju prijenosnu stolnu lampu Igram, lampu najviše profesionalne kategorije, zamišljene da ispuni potrebe hotela. Tim smo se povodom s njima našli u Ulici popa Dukljanina, u kojoj imaju showroom, da bismo saznali kako su se od studija za dizajn razvili u uspješan međunarodni brend profesionalne rasvjete s proizvodnjom u Hrvatskoj i izvozom na pet kontinenata.

'Nagrada Archiproducts se već osam godina dodjeljuje za izvrsnost u dizajnu dizajnerima i samim brendovima. Dobili smo je u kategoriji rasvjete, a bilo je preko 800 prijava iz cijelog svijeta na tom natječaju, dok smo mi u konkurenciji imali velike brendove rasvjete kao što su Artemide, Martinelli Luce, Brokis i drugi. Žiri je uvijek sastavljen od ključnih stručnjaka iz svijeta arhitekture i dizajna, tako da je veliko priznanje dobiti nagradu za dizajn lampe Igram, ali i za cjeloviti brend rasvjete Grupa', objasnila je Ivana značenje nagrade koju je dobila Grupa.

Njih troje upoznali su se još na fakultetu daleke 1999. godine te su prepoznali da slično razmišljaju i ubrzo krenuli zajedno raditi. Nakon sedam godina osnovali su studio Grupa za industrijsko oblikovanje, a 2012. godine oformili su i brend rasvjete Grupa. Osim što dizajniraju rasvjetu za svoj brend, kao dizajneri rade projekte i za druge proizvođače, poput namještaja za Prostoriju. Ističu da su u razvoj rasvjetnih tijela, kao novih i inovativnih proizvoda, sami investirali te je zato razvoj tekao sporije jer za njihovu kategoriju tvrtke ne postoje državne subvencije. 'Naime, ako niste registrirani kao proizvođač u Hrvatskoj, nemate pristup državnim potporama za razvoj inovativnog proizvoda', objašnjava Tihana.

'Dizajneri smo i stvaranje novih proizvoda nam je posao i strast, a razvoj rasvjetnih tijela krenuo je spontano. Razvili smo prvi prototip prije desetak godina kako bismo vidjeli možemo li nacrtano prevesti u djelo. Crtež i stvarni proizvod su dva svijeta, a između njih je proces istraživanja i razvoja', ističe Filip. Pored Tihane, Ivane i Filipa, koji su art direktori brenda i ujedno njegova uprava, zapošljavaju djelatnike i u prodaji te distribuciji.

Međutim, kako se priča zakotrljala? 'Radili smo pojedinačno, a naše stvari prodavale su se u dućanima po Zagrebu. Dućan bi nas pitao možemo li im prodati, naprimjer, jednu crnu lampu s crvenim kablom, a mi bismo im točno to složili. Tako je to funkcioniralo do trenutka u kojem nam je pristupio arhitektonski studio 3LHD i pitao možemo li proizvesti lampu Ili-ili u 1100 primjeraka za hotelski projekt Amarin u Rovinju. Naravno, pristali smo, to nam je bio cilj. Zahvaljujući tome imali smo sve pripremljeno za nastavak proizvodnje. Imali smo izbor hoće li to biti jednokratni projekt ili ćemo krenuti ozbiljnije', kaže nam Filip.

'Nakon toga smo se pripremili za prvi odlazak na sajam profesionalne rasvjete u Kopenhagenu. Tamo nas je prepoznao distributer za rasvjetu koji i dandanas naručuje od nas, a prodaje po cijeloj Skandinaviji', nastavlja Tihana.

Uskoro su se našli zatrpani narudžbama i od dizajnera se razvili i u menadžere svojeg brenda. Organizirali su proces proizvodnje u Hrvatskoj te kreirali prodaju i distribuciju. Danas se njihovi proizvodi prodaju na pet kontinenata i u preko 300 premium showrooma. Navode da je izvoz rasvjetnih tijela izuzetno kompleksan zbog različitih utikača, kabela i certifikata koji se moraju prilagoditi za pojedina tržišta. Pravila, naime, nisu ista za Europu, obje Amerike, Australiju i Daleki istok.

Od manufakture do tvornice

'Ima dizajnerskih studija u Hrvatskoj koji prodaju stvari, ali riječ je o manufakturnoj proizvodnji. Jedini mi imamo serijsku industrijsku proizvodnju, sustav prodaje i distribucije. I mi smo krenuli kao manufaktura – radili smo 10, 20, 100 komada godišnje. Međutim, u trenutku u kojem je hotel naručio 1500 lampi u roku od dva, tri mjeseca, morali smo postaviti sustav koji to može isporučiti. Uzmimo u obzir to da su neki naši proizvodi proizvedeni u nekoliko desetaka tisuća komada', podcrtao je njihovu specifičnost Filip.

Naravno, sad nas zanima koji su to hoteli, na što spremno odgovara Tihana: 'Hotel Palace u Dubrovniku ima naše lampe, kao i apartmansko naselje Amarin u Rovinju, Kompas u Dubrovniku, Hilton u Zagrebu, Almayer u Zadru - to su samo hrvatski hoteli. Surađivali smo s manje-više svim relevantnim arhitektima, najviše sa studijem 3LHD.'

Pitamo i u čemu je stvar s prijenosnom lampom Igram, koje su njene prednosti, a Filip nudi detaljan odgovor: 'Nastala je s namjerom da se koristi u hotelima i restoranima jer su njihove potrebe takve da trebaju imati rasvjetu u restoranu te na terasama, na kojima ljudi objeduju popodne, predvečer i navečer. Ona količinom svjetla pokriva prostor za četvero ljudi, taman je visine da može raspršiti svjetlo, a da ono ne smeta u komunikaciji očima, dok je baterija takva da može izdržati sedam i pol sati u maksimalnom modu i da se može napuniti u nešto više od pet sati. Ugrađeni LED čipovi stvaraju odličnu kvalitetu svjetla - sjene su meke, a hrana izgleda lijepo i prirodno.'

  • +13
Igram Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Marko Mihaljević

O izazovima proizvodnje u Hrvatskoj

'Igram ima tri faze rasvjete. Baterijske lampe su u trendu jer ima puno mjesta na kojima uopće nema struje, primjerice trgovi na moru. Lampa Igram ima i dva oblika, kojima smo htjeli razbiti monotoniju, odnosno postići kompozicijsku raznolikost. Kad imate restoran s 30 stolova i ne želite da su sve iste; možda hoćete istu boju, ali ne želite isti oblik, i to je moguće. Dakle, postoje lampe 'I' i 'J'. Elektronika je napravljena potpuno od nule za ovaj proizvod. Nismo birali komponente s tržišta i umetnuli ih gotove u tijelo lampe, već je svaki element projektiran i proizveden u Zagrebu', nadopunjuju se govoreći Tihana, Ivana i Filip te demonstriraju da su timski igrači.

'Proizvodimo naše stvari na nekoliko mjesta u Hrvatskoj, ali većina nastaje u tvornici Dekor u Zaboku. Tamo imamo još jedan ured i nekoliko zaposlenika koji vrše određene poslove. Teško je naći kvalitetne ljude u bilo kojoj struci, tako i u našoj. Problem je kad krenu greške i reklamacije: maksimalno radimo na tome da svaki proizvod bude savršen, što je jako važno kad si novi brend koji dolazi iz Hrvatske. Naime, Hrvatska do nas nije postojala na karti top kategorije rasvjetnih tijela, mi stvaramo novu sliku', nastavlja Filip o aspektu proizvodnje i koliko im je, kao novom brendu, važna kvaliteta.

'Kad si iz Hrvatske, pod povećalom si jer ne postoji tradicija proizvodnje rasvjetnih tijela. Strancima je zanimljivo to da su lampe proizvedene u Hrvatskoj, što nam je dodatni plus, a često nas pitaju zašto smo tako jeftini', smije se Tihana, a Filip upozorava da većina velikih brendova rasvjete proizvodi na Dalekom istoku, što znači manje kontrole nad finalnim proizvodom. Veliki je plus to što brend Grupa proizvodi u Europi.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Domagoj Blažević

Ipak, Hrvatska nije obećana zemlja pa nas je zanimalo i s kakvim se teškoćama susreću, na što Ivana i Tihana odgovaraju ovako: 'Što se tiče startupa, postoje razni natječaji, ali mi kao proizvođač ne spadamo ni u jednu kategoriju. Morate imate više od 10, više od 50 ili više od 100 ljudi. S desetak zaposlenika, mi ne možemo zadovoljiti te kriterije, primjerice za razvoj novog proizvoda, neka smo niša između. Proizvod mora biti konkurentan, a moraš napraviti prvo određenu količinu prototipova za testiranje, a potom i seriju proizvoda da bi finalna tržišna cijena bila konkurentna.'

'Razvoj lampe Igram izrazito je financijski i vremenski zahtjevan, a iznosio je između 50 i 100 tisuća eura. Taj novac smo sami zaradili kroz našu svakodnevnu djelatnost. Veoma malo novca možemo dobiti putem natječaja. Najradije bismo svake godine izbacili novu kolekciju, ali nemamo tu snagu investicije', naglasio je Filip.

'Nećemo nikada prestati proizvoditi u Hrvatskoj. Mislim da to nema smisla. Imamo puno ljudi koji neposredno žive od onoga što proizvodimo. Sve to utječe na gospodarstvo, što nam je prioritet', završila je optimistično ovaj razgovor Tihana.