LETENJE 'S VEZOM'

Još malo strpljenja i avioni će imati wifi na kakav ste navikli 'prizemljeni'

04.10.2022 u 18:16

Bionic
Reading

Svi se još uvijek dobro sjećamo vremena kad se od nas po pravilu očekivalo plaćanje usluge bežičnog interneta, osobito u hotelima i zračnim lukama. Možda se za početak moglo dobiti 20 minuta besplatne usluge ili se tražio unos privatnih podataka da bi se dobio pristup. U to vrijeme besplatan bežični Internet bio je bonus, odnosno mali luksuz.

Taj djelić ere prošao je izgleda već posvuda - osim u zrakoplovima. Letovi su sada vrijeme od nekoliko sati tijekom kojih ste prisiljeni isključiti se iz mreže (što ovisnicima o mobitelu osobito teško pada) — ili dobrano platiti za često loš wi-fi signal. U novije vrijeme je omogućen ograničeni signal za slanje poneke poruke, ali ne i za 'surfanje'.

Zašto je to tako? Prvo objašnjenje koje pada na pamet zašto zrakoplovi još uvijek ne nude besplatan bežični internet jednostavno je — jer je to dobar izvor prihoda za zrakoplovne kompanije. To je istina, ali ujedno i manji dio odgovora zašto promjena još nije zavladala čitavom industrijom.

Kao i u većini slučajeva, prve promjene dale su se nazrijeti u Sjedinjenim Državama. Tamo je kompanija JetBlue počela nuditi besplatni wi-fi na svojim letovima još daleke 2017, ali od tada joj se niti jedan veliki američki prijevoznik nije pridružio. Ispostavilo se da to nije zbog nedostatka dobre volje, jer su mnoge zrakoplovne tvrtke već u procesu omogućavanja besplatne usluge brzog bežičnog interneta za sve putnike u svim zrakoplovima.

Slijedeći primjer JetBluea, izvršni direktor kompanije Delta Ed Bastian, već je iduće 2018. obećao osigurati besplatni wi-fi svojim putnicima, obećanje koje je ponovio i u jednome intervjuu 2019. i na Sajmu potrošačke elektronike u Las Vegasu u siječnju 2020. Pandemija se, razumljivo, poigrala sa statusom tog prioriteta, pa je Ekrem Dimbiloglu, Deltin direktor za iskustvo korisnika s robnom markom, morao priznati da se 'besplatni wi-fi neće dogoditi preko noći', ali i dodao da se Deltina misija pružanja 'neusporedivog iskustva za korisnike' nije promijenila, dok je na svojoj internetskoj stranici tvrtka obećala da će većina njihovih domaćih zrakoplova nuditi besplatni bežični internet do konca 2022. (teško da će se ostvariti).

Za svo to vrijeme, ostatak industrije očito čeka Deltu (a europske kompanije pak one američke), premda stručnjaci tvrde da će, ukoliko Deltin proces potraje, United Airlines potiho preurediti svoje zrakoplove te da nismo daleko od ostvarenja ideje.

Zašto sve ide tako sporo? Jednostavno rečeno, čitav proces nije lagan i zahtijeva ogromno ulaganje vremena i novca, jer zrakoplovne tvrtke moraju opremiti svoje čitave flote, kako bi putnicima ponudile brzi bežični internet na kakav su navikli na zemlji. Samo opremanje jednog aviona brzim internetom može stajati milijune dolara, pri čemu sve mnogo više ovisi o hardveru, nego o tome da kompanija samo okrene prekidač, ukoliko se odluči uslugu učiniti besplatnom.

Danas neki zrakoplovi iz proizvodnih hala već mogu izaći s tvornički instaliranom opremom za Internet, tako da se brzo mogu uključiti u novu uslugu, ali stariji bi zrakoplovi morali biti stavljeni izvan uporabe na nekoliko dana radi instalacije sustava. Naime, kako bi osigurali wi-fi uslugu, zrakoplovi moraju imati satelitsku antenu, mrežni modem i niz bežičnih pristupnih točaka u svojoj unutrašnjosti. Nadalje, sav taj hardver, osim instaliranja, mora se i redovito održavati.

Način na koji internet funkcionira ostaje misteriozan koncept čak i za korisnike koji su na njemu odrasli. Premda je potrebno mnogo tehnologije i inženjeringa da bi sve funkcioniralo ispravno, zrakoplov je u biti ogromna mobilna pristupna točka koja se brzo kreće. Unutar njega, mobitel, prijenosno računalo ili tablet povezuje se s bežičnom pristupnom točkom (ili hotspotom) putem bežičnog interneta, koji zauzvrat rabi modem i antenu na vrhu aviona za slanje i primanje radio signala prema i od satelita. Zvuči komplicirano i skupo? I jest!