(R)evolucija maloprodaje

U SAD-u se zatvara rekordni broj trgovina, u panici i šoping centri

06.01.2018 u 21:26

Bionic
Reading

Zatvaranje Konzumovih trgovina, kako u Rijeci i Osijeku, tako i na drugim lokacijama u Hrvatskoj, svojevrsna je ilustracija situacije na američkom maloprodajnom tržištu gdje se ove godine očekuje rekordan broj gašenja trgovačkih prostora, ali i brojne tužbe trgovačkih centara

Koliko god Hrvatska bila ekonomski udaljena od Amerike, vijesti koje su objavljene ovih dana o tome da Konzum zatvara dio svojih trgovina, a među njima i najveću prodajnu lokaciju u Rijeci, neobično je ilustrativna i za stanje u američkoj maloprodaji. Prema procjeni koju je izradila velika američka agencija za nekretnine Cushman & Wakefield, 2018. godina bi po broju zatvorenih klasičnih dućana i trgovina u Sjedinjenim Američkim Državama trebala nadmašiti čak i rekordnu 2017. godinu.

Podaci iz nedavne analize, objavljeni na stranicama Business Insidera, pokazuju da stručnjaci za nekretnine očekuju da će manji i veći trgovački lanci ove godine zatvoriti čak 12.000 lokacija, što je za trećinu više od prošle godine. Deseci trgovačkih lanaca, među kojima se nalaze i oni najpoznatiji poput Macy'sa, Searsa ili J.C. Penneyja, lani su bili prisiljeni staviti lokot na oko 9000 trgovina, a pedesetak maloprodajnih kompanija bilo je primorano započeti stečajne postupke.

Trend stečajeva će se nastaviti, predviđaju stručnjaci, a među pogođenim trgovcima mogli bi se naći i neki poznatiji poput legendarnog Searsa, kompanije koja je proslavila katalošku prodaju osnovanu još u 19. stoljeću. Dio trgovačkih lanaca već je ranije najavio zatvaranje lokacija čiji ukupan broj u ovom trenutku premašuje 3,5 tisuća. Tako lanac drogerija Walgreens planira zatvoriti 600 svojih trgovina, lanac trgovina obuće Payless ShoeSource zatvara više od 400 lokacija, modni lanac Gap njih dvjestotinjak, a sličan broj zatvorit će i trgovac igračkama Toys 'R' Us koji se, poput Paylessa, već nalazi i u stečaju. Čak i je popularni Starbucks najavio zatvaranje gotovo 400 trgovina čajem koje posluju pod brendom Teavana.

Uzroci za takvu negativnu spiralu u maloprodaji nisu nikakva novost. Trgovina preko interneta već godinama ustrajno nagriza tržište klasičnim trgovcima jer kupci sve više prihvaćaju pogodnosti koje im donosi kupovanje preko računala ili mobitela, dok s druge strane Amazon.com i hrpa drugih internetskih prodavača neprestano šire ponudu svojih usluga.

  • +13
Crni petak u Americi Izvor: Reuters / Autor: PAULO WHITAKER

No trend zatvaranja velikih trgovina donosi još i neke dodatne muke i probleme koji su jasno vidljivi i u slučaju spomenutog riječkog Konzuma koji se nalazio u tamošnjem trgovačkom centru Tower. Američki maloprodajni lanci često zauzimaju vrlo značajne prostore u tamošnjim trgovačkim centrima. Zatvaranje takvih lokacija može biti veliki udarac za iznajmljivače nekretnina, odnosno kompanije koje upravljaju tim centrima.

Odlazak velikog zakupca nerijetko može započeti spiralu u kojoj, zbog manje posjete kupaca, odlaze i manji zakupci, a na tržištu koje funkcionira u oštroj konkurenciji i s niskim maržama, već i nekolicina praznih prostora može u konačnici dovesti do propasti nekog trgovačkog centra. Analitičari procjenjuju da bi tristotinjak trgovačkih centara moglo biti ugroženo nastave li se zatvarati veliki dućani.

  • +3
Jeff Bezos, glavni čovjek Amazona, donio je revoluciju maloprodaje na američko tržište Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia

Vlasnici američkih trgovačkih centara zato se sve češće odlučuju na tužbe pojedinih maloprodajnih lanaca na temelju ugovora o zakupu. U spomenutom primjeru riječkog Konzuma to se neće desiti jer je, igrom slučaja, Konzumu rok zakupa istekao s krajem 2017. godine, no presude u SAD-u dosuđene u korist trgovačkih centara pokazuju da maloprodajnim lancima i s te strane prijete dodatni problemi jer ih se prisiljava poslovati na lokacijama koje im donose gubitke.

Najavljena kataklizma možda je ipak samo prividna jer klasična maloprodaja, čak i uz sve agresivnije širenje internetske trgovine (Amazon.com je lani u iznenađujućem potezu preuzeo klasični trgovački lanac Whole Foods Market i njegovih četristotinjak prodajnih lokacija) i dalje žilavo opstaje. U tome su najaktivniji diskontni lanci poput nama poznatijih Aldija i Lidla te njihovih američkih konkurenata Dollar General, Ross ili TJ Maxx koji su za ovu godinu najavili otvaranje stotina novih lokacija u SAD-u.

Nikako, naravno, ne treba zanemariti ni legendarni Walmart koji se još uvijek itekako odupire naletu konkurencije, kako spomenutih diskontnih lanaca, tako i one koja dolazi s interneta. Mada se za ovu godinu predviđa i veći broj zatvaranja prodajnih lokacija, neki stručnjaci očekuju da bi 2018., za razliku od 'apokaliptične' 2017., mogla značiti novu renesansu u maloprodaji koja će ukazati na to kakve vrste trgovina će opstati i poslovati barem u nekom srednjem roku.

Uz diskontne lance i daljnje prihvaćanje internetske trgovine u etabliranim trgovačkim kompanijama, pojedini stručnjaci drže da će police biti pune i u visokospecijaliziranim trgovinama i tvrtkama koje su posvećene samo nekom uskom segmentu tržišta, bile to skupe zimske jakne ili neki drugi prestižni brendovi i proizvodi.

Iako aktualno zatvaranje Konzumovih trgovina nije usko vezano uz maloprodajnu (r)evoluciju na drugim, bitno razvijenijim tržištima, takve promjene dijelom su znak da i maloprodaja u Hrvatskoj nije izolirana od modernizacije poslovanja i konkurentskog nadmetanja. Zastrašujući scenariji iz SAD-a možda ne prijete domaćim trgovcima, ali će oni morati i dalje prilagođavati poslovne politike žele li iskoristiti potencijal koji donosi očekivani nastavak gospodarskog rasta.