Dok traje spor oko proizvođača temeljnih čipova trpi proizvodnja u Njemačkoj, Japanu i drugdje
Nizozemski proizvođač čipova Nexperia javno je pozvao svoj kineski ogranak na pomaganje u obnavljanju lanca opskrbe, upozoravajući u otvorenom pismu kako kupci iz svih industrija prijavljuju 'neposredne prekide u proizvodnji'.
Otvoreno pismo upućeno je nakon 'ponovljenih pokušaja uspostavljanja izravne komunikacije putem konvencionalnih kanala', što nije dobilo 'nikakav smislen odgovor'.
Pismo označava najnoviji preokret u dugotrajnoj sagi koja je prijetila globalnim lancima opskrbe automobilskom industrijom i potaknula ogorčenu bitku između Amsterdama i Pekinga oko transfera tehnologije.
'Pozdravili smo predanost kineskih vlasti za olakšavanjem nastavka izvoza iz kineskog pogona Nexperije i naših podizvođača, omogućujući kontinuirani protok naših proizvoda na globalna tržišta', navela je nizozemska podružnica Nexperije u pismu.
'Ipak, kupci iz svih industrija i dalje prijavljuju neposredne prekide u proizvodnji. Ova situacija ne može potrajati', dodali su. Grupa je pozvala vodstvo Nexperijinih subjekata u Kini da bez odgode poduzmu korake za obnovu uspostavljenih tokova opskrbe.
Kinezi krive Nizozemce
Wingtech Technology, kineska matična tvrtka Nexperie, objavila je kako otvoreno pismo nizozemske podružnice sadrži 'veliki broj obmanjujućih i neistinitih optužbi'. Naveli su kako je 'nezakonito lišavanje Wingtechove kontrole i prava dioničara nad Nexperijom' uzrok kontinuiranog kaosa u lancu opskrbe.
'U kombinaciji s nedavnim nizom akcija nizozemske vlade i Nexperije B.V., vjerujemo kako je njihova prava namjera kupiti vrijeme Nexperia B.V. za izgradnjom lanca opskrbe bez kineskog dijelai trajno liši Wingtech njegovih prava dioničara', uvjereni su u Wingtechu.
Nexperia proizvodi milijarde takozvanih temeljnih čipova - tranzistora, dioda i komponenti za upravljanje napajanjem - koje se proizvodi u Europi, sastavlja i testira u Kini, a zatim ponovno izvozi kupcima u Europi i drugdje.
Ti su čipovi relativno niskotehnološki i jeftini, ali su potrebni u gotovo svakom uređaju koji koristi električnu energiju. U automobilima ih se koristi za spajanje baterije na motore, za svjetla i senzore, za kočione sustave, kontrolere zračnih jastuka, zabavne sustave i električne prozore.
Sporu se ne nazire kraj
Spor je počeo u rujnu, kada se nizozemska vlada pozvala na zakon iz doba Hladnog rata kako bi preuzela kontrolu nad Nexperiom. Nesvakidašnji potez navodno je povučen nakon što su SAD izrazile zabrinutost za sigurnost. Peking je odgovorio blokadom izvoza svojih proizvoda iz Kine, što je zauzvrat izazvalo uzbunu među globalnim proizvođačima automobila jer su se suočili s nestašicom komponenti proizvođača čipova.
U prividnom predahu prošlog tjedna, nizozemska vlada je objavila kako je obustavila svoju državnu intervenciju u Nexperiji nakon razgovora s kineskim vlastima. U to vrijeme se smatralo kako bi to moglo okončati spor i utrti put obnovi normalnih lanaca opskrbe.
Nije jasno koliko bi ova situacija mogla potrajati. Među pogođenim tvrtkama su japanski Nissan i njemački Bosch. Glasnogovornik Njemačkog udruženja automobilske industrije (VDA), koje predstavlja Volkswagen, Mercedes-Benz grupu i BMW, među stotinama drugih, upozorio je na povećane rizike za opskrbu, posebno za prvo tromjesečje 2026., piše CNBC.