riječ stručnjaka:

U jednima izazivaju strahopoštovanje, drugi ih preziru: Pitali smo domaće kreativce i poslovnjake možemo li bez rokova u poslu i što nam, zapravo, oni znače?

13.08.2022 u 19:39

Bionic
Reading

Rokovi, rokovi, rokovi… Nije sramota priznati: kakvo god imali o njima mišljenje, mnogi se od nas boje rokova. Sama ta riječ izaziva strahopoštovanje. I dok ih jedni preziru, tvrdeći da im negativno utječu na kreativnost i poslovni proces, drugi, pak, bez njih ne mogu niti funkcionirati

Priča se i da postoje oni koji vole rokove, i baš uvijek ih ispunjavaju - često i tako da postanu enormno iscrpljeni i rade dokasna, što - po riječima stručnjaka - ugrožava njihov duševni mir i ravnotežu između poslovnog i privatnog života.

Drugi među nama na kraju potpuno propuste rokove. Kako se rok bliži, takvima se strah uvećava, no to ne znači da i dalje neće prokrastinirati. Zbog toga se osjećaju krivima za negativan učinak, i to ne samo na sebe, već i na članove svog tima i projekte.

Rokovi, ukratko, mogu biti teška stvar - ali i ne moraju biti.

Oni itekako mogu biti poticajni i pomoći nam da izoštrimo svoj fokus (također kažu stručnjaci). Mogu bolje odrediti naše prioritete te poboljšati suradnju s timom. Također, rokovi olakšavaju poštenu procjenu našeg posla i pomažu nam pri kreiranju radnih zadataka. Nema sumnje, oni su samo još jedan od poslovnih alata. A baš kao i svaki alat, i rokovi mogu biti korišteni na dobar i poticajan način. No, s druge strane, moramo li ih se držati kao "pijan plota"? Znamo, klijent će uvijek reći da moramo. Kreativac, pa možda baš i ne. Poznato je da njima tri dana “preko roka” katkada upravo donosi rješenje problema ili kreativnu soluciju za brend.

Kako bismo proniknuli u “tamnu stranu” rokova, doznali što oni znače kreativcu, a što klijentu, porazgovarali smo kreativcima iz različitih branši koji se svakodnevno nose s pritiscima rokova. Naši sugovornici su dizajneri interijera, content strategisti, co-founderi i kreativni direktori, a svima im je zajednička jedna stvar - njihov poslovni život obilježen je konstantnim rokovima.

Govoreći o pojmu deadlinea, kreativna direktorica u I TO NIJE SVE! kreativnoj agenciji, Stella Bogovac, navodi kako su joj rokovi važni prije svega jer je, osim vrhunskih kreativnih rješenja, cilj njezinih klijenata uvijek i - ušteda vremena ili novca. Stvar je u tom smislu jednostavna, obrazlaže Bogovac - ako agencija probije deadline, troši i vrijeme i novac svome klijentu.

- Zato je radna jedinica kreativaca zapravo vrijeme. Možda je na prvu teško pomiriti kreativnost i vrijeme pa u našoj agenciji imamo mantru koja kaže da razmišljamo kreativno i kreiramo produktivno. To nas podsjeća da smo ovdje kako bismo stvarali kreativna rješenja izvan okvira, no unutar okvira roka, budžeta i poslovnih ciljeva klijenata. Poštivanje roka je na vrhu liste prioriteta, baš kao i kvaliteta onoga što isporučujemo - kaže nam Bogovac, dodajući kako je deadline u njezinom slučaju, zapravo, pokretač. To je crveni gumbić koji netko drugi pritisne pa tvojim tijelom prokola adrenalin, pojašnjava nam kreativna direktorica I TO NIJE SVE! agencije, pa nastavlja o tome kako je taj adrenalinski osjećaj nešto što se, zapravo, nikada ne mijenja. Ipak, Bogovac kaže kako se s godinama naučiš usmjeriti taj adrenalin, što smanjuje rizik da se pritisak roka pretvoriti u paniku.

No, koliko je u njezinom poslu deadline nužan? Smatra li da bolje, učinkovitije i predanije obavlja određeni zadatak kad je za njega određen rok? Što ako se dogodi da klijent ne inzistira na roku?

- Kad se duže baviš ovim poslom, onda deadline nekako postane nužan. U trenutku kada nešto započinjemo, mora se nazirati kraj. Tako da, ako ne dobijemo jasan rok od klijenta, onda ga definiramo sami. Svi koji uistinu vole i dugo rade agencijski posao, znaju da ta ljubav s vremenom počne podrazumijevati i da se teško nosite s odugovlačenjem ili otezanjem. To jednostavno prestaje biti neka prirodna opcija - tvrdi Bogovac, a kada je pitamo smatra li da njezina kreativnost pati kod čvrsto zabetoniranih rokova ili je tip u kojemu se kreativnost budi upravo pri pritisku kratkih rokova, ona odgovara:

- U našoj agenciji činimo sve da ne ovisimo o tome koji smo tip, kakvog smo raspoloženja ili što nam je više ili manje drago. Ishod projekta nikada ne bi trebao biti ostavljen na milost i nemilost reakcije pojedinca na kratak rok. Tu nam pomaže jasan know-how. U I TO NIJE SVE! nam je jasno da je deadline zapravo jedan od ključnih faktora koji definira agencijski pojam kreativnosti - domišljat problem solving u zadanom vremenskom okviru. Zato stalno učimo i mijenjamo se - da iskoristimo postojeće resurse kako bismo brže i efikasnije kreativno riješiti problem i pretvorili prepreku u prednost. Samo tako možemo biti konkurentni - obrazlaže ova kreativna direktorica kojoj je prva asocijacija na riječ deadline - agencijski aparat za kavu.

Interesiralo nas je i koje pozitivne konotacije pojam "deadlinea" budi u njoj i zašto?

- Produktivnost. Profesionalnost. Efikasnost. Također, ima nešto i u tome da se u najtežim vremenima stvaraju najljepše pjesme pa se tako i u agenciji zapravo najviše smijemo kad smo pod pritiskom deadlinea. Ne znam zašto je to tako, možda je to obrambeni mehanizam, a možda su osjetila izoštrena pa intenzivnije reagiramo na vanjske podražaje… uključujući i humor kolega - komentira kreativka s kojom dalje razgovaramo o dužim i kraćim rokovima koje pred nju stavljaju klijenti. Kako doživljava jedne, a kako druge? Znači li kraći rok više stresa, ili fokusiraniju egzekuciju?

- To ovisi o projektu. Ako nešto možemo odraditi promišljeno, a pritom potrošiti manje vremena, zašto ne? To nam često ostavi prostor za nešto dodatno, proaktivno čime možemo iznenaditi klijenta. S druge strane, oko potpuno nerealnih rokova uvijek ćemo pregovarati. No naša je dužnost da osmislimo načine kako doći do sjajnog rješenja u što kraćem vremenu. Nama tu dosta pomažu jasno definirani procesi, kao i agilan način rada koji smo implementirali prije 2 godine. To nam omogućava da brzo odgovorimo na promjene i dostavimo inovativna rješenja unutar roka i brže od konkurencije - uvjerena jeStella Bogovac, kreativna direktorica I TO NIJE SVE! agencije koja, očito, zna kako rokove pretvoriti u prednost za svoj tim i kreativno rješenje.

Co-founder i CTO IT tvrtke Morgan Code, Darko Pavić, na tragu je njezinih misli o konceptu rokova. Za njega, riječ je o "svetom pismu". Poštivanje deadlinea je važno u svakom poslu, navodi Pavić, a pogotovo u razvoju softvera kojim se bavi njegova tvrtka.

- Poštivanje rokova je jedna od onih stvari koja odvaja one tvrtke koje ulijevaju povjerenje, od onih koji su daleko od toga. U mom poslu, kada razvijamo npr. novu web stranicu za klijenta, bitno je kada će ta stranica biti gotova i lansirana. Primjerice, jedna stvar je lansirati nešto novo u 6. mjesecu, a druga stvar ljeti: kad su svi na godišnjem odmoru. Zato nije svejedno hoće li se i kada deadline ispoštovati - navodi Pavić koji se s pojmom deadlinea prvi put susreo već nakon mjesec dana developerskog posla.

I odmah je, kaže nam, shvatio kako je poštivanje rokova pokazivanje odgovornosti i poštovanja prema klijentu. Osim toga, za Pavića deadline ima i važnu psihološku ulogu; naime, co-founder tvrtke Morgan Code smatra da su ljudi općenito takve naravi da će svaki zadatak odgađati i raditi unedogled, ako nemaju zadane neke okvirne rokove.

- Ne gledam na to kao na nešto negativno, već sam svjestan da će većina, ako ne i svi, tako postupiti. Stoga uvijek pokušavam da se zadaju rokovi koji odgovaraju svim stranama - obrazlaže Darko Pavić.

No, što deadline znači u poslu dizajna interijera? O tome diskutiramo s idućom našom sugovornicom, dizajnericom interijera pri arhitektonskom uredu 4uHa, Marijom Žutinić Tizaj.

- S obzirom na prirodu posla kojim se bavim, a to je projektiranje interijera, dobra organizacija mi je jako bitna. Nerijetko vodim po četiri, pet projekata paralelno i svaki od njih zaslužuje i zahtijeva moje vrijeme, kreativnost i posvećenost. Upravo zbog toga za svaki uvijek radim gantogram, a često od klijenata i sama tražim informacije o rokovima i željenim terminima realizacije posla, kako bih si mogla odrediti tempo pojedinog projekta - govori nam Marija Žutinić Tizaj, dodajući kako njezina kreativnost nikako ne pati zbog čvrsto određenih rokova.

- Prije bih rekla da se prilagođava. Ali, kao i u svakom poslu jako je važno dobro poznavati sebe, svoje mogućnosti. Samo tako se mogu čuti želje i potrebe klijenata i efikasno i potpuno pristupiti projektu. Barem je kod mene tako i mogu reći, bez lažne skromnosti, da dosta dobro funkcionira - kaže nam ova dizajnerica interijera, a o magiji rokova dalje razgovaramo s content strategisticom IT tvrtke Infinum, Tanjom Bezjak, koja je o rokovima učila, kaže nam, kako je odrađivala posao.

- Za stvaratelje sadržaja je sposobnost pridržavanja rokova i isporučivanja dogovorenog na vrijeme uvjet za bilo kakvu uspješnu suradnju. Kad sam počela raditi prije osam godina, imala sam tendenciju podcjenjivati vrijeme potrebno za ispunjavanje nekog zadatka u svrhu dobivanja nekog posla, ili bih, pak, procijenila samo vrijeme potrebno za pisanje, a ne i vrijeme potrebno za istraživanje neke teme. Vjerojatno sam to radila i zato što je percepcija mnogih ljudi još i danas da “to samo malo napišeš”. To je onda rezultiralo ili prekovremenim radom ili pomicanjem roka, što je stresno i neprofesionalno prema naručitelju sadržaja. Danas sam opreznija i samopouzdanija u davanju procjena i postavljanju rokova te bih se radije preračunala nego dala preoptimističnu procjenu koju ću možda pregaziti. I dalje mi je užasno neugodno kada promašim rok, čak i kad isporučivanje traženog na vrijeme ne ovisi samo o meni - kaže nam Bezjak, koja preferira rokove koji su - kako kaže - realni te u skladu s količinom posla koji se treba obaviti. Ipak, priznaje nam i da joj ponekad suludo kratki rokovi predstavljaju i najveći izazov, kada mora sama sebi dokazati da može pomaknuti granice mogućeg. Takvo što, kaže nam, dobro dođe povremeno da te malo "protrese".

- No, stalno tako raditi bilo bi previše stresno. Kako sam već navela, smatram da je najbitnije ispuniti očekivanja. Lošija je opcija obvezati se na nerealan rok i riskirati neuspjeh nego tražiti više vremena i potencijalno nadmašiti očekivanja - obrazlaže Bezjak pa nas upućuje i u zamke "kratkog roka" u njezinom poslu:

- Mislim da prekratak rok može utjecati na kvalitetu isporučenog posla ponajviše zbog nedostatka vremena da se prikupi dovoljno informacija da bi se tema kvalitetno obradila. Sama kreativnost ne mora patiti zbog rokova, a mislim i da je ideja čekanja inspiracije najveća zabluda kreativnog posla. Inspiracija vrlo rijetko dođe dok ne sjedneš za stol i ne kreneš posvećeno razmišljati o nekoj temi. Neke od meni najdražih ideja i komada sadržaja koje sam proizvela rodile su se upravo u trenutcima najveće panike da neću stići isporučiti traženo na vrijeme. Mozak tada kao da radi u nitro modeu i proizvodi te vrednuje ideje neviđenom brzinom - zaključuje Bezjak.