TELEKOM TRENDOVI

Tomašković: Bit ćemo regionalni lider i najveći investitori

01.02.2017 u 13:18

Bionic
Reading

U zagrebačkom hotelu Westin u srijedu je održana konferencija 'Trendovi u telekomunikacijama, tehnologiji i medijima za 2017., koju su organizirali poslovni tjednik Lider i konzultantska tvrtka PwC'. Centralni događaj konferencije bio je CEO Panel na kojem su razgovor poveli predsjednik Uprave Hrvatskog Telekoma Davor Tomašković, predsjednik Uprave Vipneta Jiří Dvorjančanský te predsjednik Uprave Tele 2 Viktor Pavlinić

Nakon uvodnog predavanja koje je održao partner u PwC-u Dejan Ljuština, predsjednici uprava tri najveća telekoma, pod moderatorskom palicom glavnog urednika Lidera Miodraga Šajatovića i Dejana Ljuštine, započeli su razgovor na temu globalnih telekom trendova.

Prvo pitanje za paneliste bilo je kako vide telekom tržište u 2017. 'S rastom BDP-a u 2016., vidjeli smo rast tržišta', rekao je Tomašković, dok se Pavlinić nadovezao kako je potražnja za video servisima lani potaknula glad za podatkovnim prometom. Šef Vipneta dodao je kako se dosta klijenta seli s fiksnog na mobilni internet te da je vidljiv trend sve veće borbe među telekomima izvan gradova. Na pitanje kako već izgrađenu korporaciju promijeniti u skladu sa suvremenim zahtjevima Dvorjančanský je kazao kako se Vipnet dramatično mijenja.

'Prepoznajemo dva trenda: širimo upravu članom zaduženim za tehnologiju i stvaramo više mjesta za zapošljavanje talenata koji razumiju umjetnu inteligenciju i big data procese', rekao je.

Povijesni iskorak HT-a

Tomašković je komentirao preuzimanje Crnogorskog Telekoma i objasnio što će HT tim preuzimanjem dobiti: 'Crnogorski Telekom je povijesni iskorak. To je prvo preuzimanje izvan Hrvatske i prvi korak tome da HT postane regionalni igrač. Moj zadatak je brinem o dioničarima, a to su i hrvatski građani. Čak 49 posto dionica HT je u rukama građana i mi im stvaramo novu vrijednost. Lani je dionica HT-a uz rast na burzi i dividendu donijela povrat od 30 posto. Crna Gora ima sjajne ljude, a sinergija će donijeti vrijednost nama, njima i našim dioničarima.'

Prema Pavliniću, Tele 2 je sposoban za budućnost i spreman za odgovoriti na izazove tranzicije telekoma. 'Kad pričamo o konsolidaciji bitno je imati na umu da je ona dobra ako vodi boljoj konkurentnosti tj. ako rezultira time da kupci imaju bolju uslugu i nižu cijenu. Tele 2 je na tržište došao kao izazivač 2005. godine i u prvih šest godina poslovanja građanima je štedio oko pet milijuna kuna dnevno'.

  • +2
Konferencija o telekom industriji u Westinu Izvor: Cropix / Autor: Marko Todorov / CROPIX

Upitan kada će mu se isplatiti kupovina Metroneta Dvorjančanský je rekao kako to nije javna informacija. Što se konsolidacije tržišta tiče, dodao je: 'Mobilni sektor je vrlo konkurentan, klijenti dobivaju poštenu cijenu. Fiksno tržište ne funkcionira dobro. Naša akvizicija Metroneta ide tome da koristi klijentima te da postanemo važan igrač u B2B segmentu'.

Preduvjet za digitalizaciju

Tomašković se osvrnuo i na infrastrukturu koja je preduvjet za digitalizaciju. 'U HT-u imamo 800.000 kućanstava s brzinom surfanja većom od 30 megabita u sekundi. Prije tri godine bilo ih 90.000, to je povećanje od devet puta. To smo postigli tako što smo u infrastrukturu uložili milijardu i pol kuna – više od svih telekoma zajedno. Spominje se i da Hrvatska ima spor internet, ali samo lani smo imali rast prosječne brzine surfanja od 40 posto. U Hrvatskoj je prosjek oko osam megabita po sekundi, u najrazvijenijim zemljama je prosjek 15 megabita', rekao je te pojasnio da će predvodnici digitalizacije biti financijska industrija i maloprodaja, no da će najveće efekte polučiti pametni gradovi, digitalizacija zdravstva, komunalija i javne uprave.

Ulaganja u infrastrukturu je prokomentirao Pavlinić koji je rekao da je državi kroz nju cilj bio iz telekoma izvući čim više novca za proračun umjesto da je promatra kao razvojnu polugu cijelog društva. Šef Vipneta dodao je kako konkurencija među telekomima funkcionira u gradovima, dok su cijene izvan gradova dosta veće. Na državi je, prema njemu, da osigura uvjete za ravnomjerno investiranje.

Tomašković je objasnio da je u gradovima veća konkurencija jer Vipnet samo ulaže u njih, dok u ruralnim područjima unajmljuje HT-ovu infrastrukturu. 'Ja sam za deregulaciju gradova jer Vipnet napada samo tamo gdje mu je interes', dodao je.

Pogled u budućnost

Zaključno, na pitanja gdje vide svoje kompanije u budućnosti i kako će se prilagoditi korisnicima predsjednici odgovaraju: 'Imam viziju da ćemo biti regionalni lider i najveći investitori u zemlji i regiji. Mi već danas vidimo promjenu izvan tradicionalnih segmenata poslovanja, ali ne želimo da se to prebrzo dogodi. Kontekst se mijenja, konkurenciju ne gledamo u Vipnetu i Tele2 nego i u Viberu i WhatsAppu, rekao je Tomašković.

Pavlinić kaže da će se mijenjati i način rada: 'Tele2 je od svojih početaka vrlo otvoren, sve je open-space. Velike su koristi od dostupnosti i fleksibilnosti. Kolaboracija je ono što Tele2 živi u kulturi non-stop. Nećete kod nas naći previše zapisnika sa sastanaka i dnevnih redova'.

Dvorjančanský zaključuje: 'Vjerujemo da možemo nastaviti rasti. Dvije glavne kategorije su nam fiksne usluge i ICT. Tu imamo osjetan rast, a akvizicijom Metroneta želimo ojačati naš ICT i usluge poput clouda, ali i specifičnih rješenja za korisnike. Interno, transformirat ćemo se digitalno i tako poboljšati efikasnost'.