Automobilski elektrošok

Tesla vrijedi više od GM-a i hrvatskog BDP-a

  • Autor: Karlo Vajdić
  • Zadnja izmjena 17.04.2017 20:05
  • Objavljeno 17.04.2017 u 18:07
Tesla-Model-S

Tesla-Model-S

Izvor: Promo fotografije / Autor: tesla

Tržišna vrijednost najpoznatijeg proizvođača električnih automobila Tesle proteklog je tjedna premašila 51 milijardu dolara i time preskočila tržišnu vrijednost legendardnog General Motorsa, no analitičari upozoravaju da optimizam ulagača leži na upitnim osnovama

Unatoč tome što je u petak otvoren jedan od najvećih međunarodnih sajmova automobila, onaj u New Yorku, najvažniji događaj proteklog tjedna u svjetskoj automobilskoj industriji nije bio vezan striktno uz automobile nego uz financijsku stranu industrije. Nakon što je u ponedjeljak jedna investicijska banka objavila svoju analizu i preporučila kupnju dionica proizvođača električnih automobila Tesla, njihova je cijena na burzi porasla toliko da je tržišna vrijednost cijele kompanije u jednom trenutku premašila vrijednost legendarnog General Motorsa (GM).

Tržišna kapitalizacija Tesle je tako u kratkom razdoblju iznosila i više od 51 milijardu dolara, dok je cijeli GM vrijedio 50,8 milijardi. Samo za usporedbu: prošlogodišnji cjelokupni bruto domaći proizvod Hrvatske bio je manji od 50 mlrd. dolara. Kako bismo još bolje dočarali značaj ovog događaja napomenut ćemo da je Tesla u cijeloj prošloj godini prodala oko 76 tisuća automobila. Istovremeno, gigantski GM je prodao više od stotinu puta veću količinu - više od 10 milijuna vozila - a tu je brojku lani premašio po prvi puta u svojoj bogatoj povijesti. GM je osnovan 1908. godine, a Tesla postoji tek od 2003.

Tržišna kapitalizacija neke kompanije kao umnožak cijene dionice na burzi i samog broja izdanih dionica je vrijednost koja, ovisno o skokovima cijene dionice, može podosta oscilirati, ali je ipak jedan od popularnih i važnih pokazatelja na financijskom tržištu. Ona polazi od pretpostavke da je cijena dionice, između ostalog, i odraz očekivanja budućih poslovnih i financijskih rezultata kompanije.

GM je osnovan 1908. godine, a Tesla postoji tek od 2003.

GM je osnovan 1908. godine, a Tesla postoji tek od 2003.

Izvor: Reuters / Autor: DANIEL BECERRIL

Uz već spomenutu analizu u kojoj se preporučuje kupnja dionica Tesle, rast njihove cijene posljednjih dana rezultat je i drugih povoljnih vijesti. Krajem ožujka objavljeno je da je kineski tehnološki konglomerat i jedna od najvećih tamošnjih kompanija, Tencent Holdings, za 1,8 mlrd. dolara kupio 5% dionica američke kompanije. Informacija budi nadu da će tako Tesli biti olakšan pristup atraktivnom kineskom tržištu. Nakon toga je objavljeno i da je Tesla u prvom ovogodišnjem tromjesečju isporučila rekordnih 25 tisuća vozila čime je stigao dodatni vjetar u dionička jedra.

Jedno od dodatnih objašnjenja za neočekivani optimizam i rast cijena dionice u posljednje vrijeme – samo u tri tjedna od 21. ožujka do 10. travnja cijena joj je porasla za gotovo 25%, s 250 na više od 310 dolara - glasi da su pesimisti koji su očekivali da će dionicama Tesle padati vrijednost konačno odlučili priznati da su pogriješili. To je dovelo do kupovine dionica na burzama i cijena im je porasla.

Interijer Tesle

Interijer Tesle

Izvor: Promo fotografije / Autor: Promo

I iako se nakon svih tih ružičastih brojki može učiniti da Teslu od sada očekuje ravna cesta bez zapreka, analitičari upozoravaju da nije sigurno koliko su pouzdani kotači na kojima Tesla vozi u svoju budućnost. Kao prvo i osnovno, kompanija i dalje posluje s gubitkom. Lani je Tesla uz prihode od 7 milijardi ostvarila gubitak od 773 milijuna dolara. Pesimistični ulagači komentiraju da bi kompanija, nakon više od desetljeća postojanja već trebala poslovati pozitivno. Oni optimistični kontriraju da su vozila na električni pogon sigurna oklada u budućnost i da Tesla na tom tržištu ima najbolji brend te da je u razvoju tehnologije otišla najdalje.

Ova kompanija je u fokus javnosti došla nakon što je 2006. godine predstavila Teslu Roadster, atraktivni sportski model automobila na isključivo električni pogon koji je bio prvi proizvodni model automobila na struju s dosegom većim od 300 kilometara. Taj se model može smatrati i okidačem modernog razvoja automobila na električni pogon. Uz to, iako formalno nije bio osnivač tvrtke, Tesla u javnosti dodatno profitira činjenicom da joj je poznati visokotehnološki biznismen Elon Musk jedan od prvih investitora, a danas je i glavni izvršni direktor i predsjednik kompanije koji kontrolira više od petine dionica.

Nakon Tesle Roadster, koja se proizvodila od 2008. do 2012., kompanija je u idućih nekoliko godina predstavila još dva proizvodna modela Teslu Model S i Teslu Model X. Uz razvoj performansi koji je pratio razvoj tehnologije ti su automobili i dalje bili samo za vlasnike dubokog džepa. Pitanje oko kojeg su se uvijek slamala analitičarska koplja bilo je može li Tesla uspješno kročiti na tržište automobila srednje klase odnosno proizvesti vozilo na isključivo električni pogon koje bi bilo pristupačno i građanima prosječnih primanja.

Tesla model 3

Tesla model 3

Izvor: YouTube / Autor: Unplugged Performance

Tom cilju Tesla se približio predstavljanjem Modela 3 čije se prve isporuke očekuju ove godine. Prema najavama, automobil bi trebao imati početnu cijenu od 35 tisuća američkih dolara za osnovni model, i to bez državnih subvencija koje su česte kad se danas radi o kupovini automobila s hibridnim i isključivo električnim pogonima. Sama masovna proizvodnja bi trebala krenuti u srpnju ove godine, a proizvodnja punim kapacitetom očekuje se u 2018.

No, problem koji muči Teslu je što se radi o pionirskoj kompaniji koja se drastično drukčijim proizvodom želi probiti na vrlo konkurentnom tržištu. Svi veliki etablirani proizvođači automobila danas imaju ponudu barem modela s hibridnim pogonom, ako već ne i isključivo električnim, i svi marljivo rade na daljnjem razvoju tehnologije. Naravno, konkurencija postoji i u potpuno novim igračima na tržištu koji se fokusiraju isključivo na nove tehnologije.

Uz sve to, analitičari Musku zamjeraju i neka ulaganja izvan autoindustrije (razvoj solarnih panela i solarnih rješenja za kućanstva) što opterećuje matično poslovanje kompanije koja se ionako bori s profitabilnošću. Umjesto da konsolidira kompaniju Musk nastavlja s ulaganjima u nesigurne projekte zbog čega pojedini pesimistični ulagači komentiraju kako su cijene dionice Tesle samo napuhani balon koji će se prije ili kasnije morati ispuhati.

Elon Musk i Hyperloop

Elon Musk i Hyperloop

Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia

Idući važan datum u Teslinim korporativnim dnevnicima stiže 3. svibnja kad bi se trebali objaviti financijski rezultati za prvo tromjesečje. Nitko ne očekuje spektakularne preokrete i za stabilniju budućnost kompanije puno bi više značile neke druge objave jer, čini se, ulagači bez obzira na financijske gubitke vjeruju da Tesla ima svijetlu budućnost. Mnogo se, na primjer, očekuje od najave da će Tesla najesen tržištima predstaviti i kamion na električni pogon. Cestovni prijevoz tereta svakako je iznimno bitno tržište na koje proizvođači električnih i hibridnih vozila još nisu obraćali previše pažnje.

Općeniti konsenzus na tržištu je da se u budućnosti i dalje mogu očekivati snažne oscilacije u cijeni dionice Tesle, pa tako i u vrijednosti same kompanije. Konkretnija potpora bi trebala stići nakon što se uhoda proizvodnja Modela 3, no niti to ne mora značiti da će iznenađenjima biti kraj jer Tesla ulaže i u razvoj autonomnih automobila, tehnologije koja je i dalje tek na počecima. Ipak, kako god kompanija izgledala za deset ili dvadeset godina, i kako god se nosila s jakom konkurencijom, nitko joj neće moći zanemariti značaj koji ima u povijesti automobilske industrije.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!