Njemački Zalando

Od startupa iz podruma do paneuropske platforme s više od 46 milijuna kupaca

  • Autor: L.P./Promo
  • Zadnja izmjena 23.12.2021 13:40
  • Objavljeno 23.12.2021 u 13:40
tportal

Izvor: Promo fotografije / Autor: Christian Thomas

Njemački Zalando Hrvatskoj je otvorio vrata svoje online trgovine ovoga ljeta. Iako dosad nepoznat većini domaćih kupaca, financijski rezultati trećeg tromjesečja pokazuju da za kvalitetnog igrača ima mjesta na – kako se mislilo – već zasićenom tržištu

Očekivano, pandemija je dobar dio naših života primorala na preseljenje u online svijet, a europska tržišta – pa tako i hrvatsko - gotovo su preplavile brojne shopping platforme. Nova carinska politika i plaćanje PDV-a na pošiljke iz trećih zemalja je fokus kupaca s prekooceanskih zemalja prebacila na europsko tržište, a u nizu prodavača na internetu isplivalo je nekoliko kvalitetnih i sigurnih shopping platformi. Njemački Zalando jedan je od njih. „Sretnih“ 13 godina nakon osnutka, ovoga je ljeta otvorio vrata i hrvatskim kupcima povećavši broj tržišta na 23.

Nekadašnji startup koji je poslovanje započeo prodajom japanki iz podruma, danas je uspješna paneuropska platforma s više od 46 milijuna kupaca čija je dionica uvrštena u burzovni index DAX. „Pa ipak, bolje i veće prilike tek su pred nama“, ističu. „Ostat ćemo usredotočeni na rast, s ciljem povećavanja bruto vrijednosti prodane robe (GMV) na više od 30 milijardi eura do 2025. godine. Osim toga, tvrtka dugoročno stremi usluživanju više od deset posto ukupnog europskog modnog tržišta u vrijednosti od 450 milijardi eura“.

tportal

Izvor: Promo fotografije / Autor: Christian Thomas

Optimističan pogled na 2022.

Unatoč vrlo konkurentskom okruženju i vrlo nestabilnim kretanjima na tržištima, Zalando bilježi jako dobre rezultate u prva tri kvartala ove godine i optimistično gleda unaprijed: „Ostvarili smo snažan napredak na svim područjima naše strategije: povećali smo bazu aktivnih kupaca, razvili kvalitetnije odnose s njima i pokrenuli prijelaz na poslovanje putem platforme. U drugom i trećem tromjesečju 2021. uspješno smo ušli na šest novih tržišta, uključujući i hrvatsko, s prilagođenim asortimanom, digitalnim iskustvom i pogodnostima. Prema našim predviđanjima za ovu financijsku godinu, očekuje se rast bruto vrijednosti prodane robe (GMV) za 31 – 36 posto na 14,0 – 14,6 milijardi eura, kao i porast prihoda za 26 – 31 posto na 10,1 –10,5 milijardi eura. Samopouzdani smo kada je riječ o 2022. godini, a radimo i na nekoliko strateških inicijativa koje će oduševiti i korisnike i partnere, i dodatno pospješiti realizaciju našeg programa održivosti“.

tportal

Izvor: Promo fotografije / Autor: Promo

Pandemija je izbrisala granice između online i offline poslovanja

Pandemija uzrokovana bolešću COVID-19 ubrzala je određene promjene unutar modne industrije, čije je uvođenje u trenutku izbijanja pandemije već trajalo neko vrijeme. Osim toga, uzrokovala je nestanak jasnih granica između offline i online poslovanja. „Zamijetili smo sve veću popularnost internetske kupovine na našoj platformi. Tijekom proteklih dvanaest mjeseci više od deset milijuna aktivnih kupaca pridružilo se Zalando platformi, pa smo tako krajem trećeg tromjesečja ove godine imali više od 46 milijuna aktivnih kupaca. Osim toga, angažman kupaca sa Zalandom puno je češći, pa je broj prosječnih narudžbi po aktivnom kupcu porastao na rekordnih pet godišnje“, naglašavaju u Zalandu. Povratak kupaca u fizičke trgovine nakon ublažavanja većine mjera ograničenog kretanja diljem Europe u drugoj polovici godine, utjecalo je na normaliziranje stope rasta tijekom trećeg tromjesečja, što je bilo i očekivano nakon njihovih izrazito visokih razina tijekom prve polovice ove godine.

Pa ipak, očekivani rast inflacije neće zaobići niti jedan segment globalne ekonomije. Kako on već sada utječe na njihovo poslovanje, dolazi li do smanjenja potražnje na nekim tržištima? „Prema ključnim pokazateljima uspješnosti koji se odnose na kupce, u posljednjih dvanaest mjeseci bili smo iznimno uspješni u privlačenju kupaca i tzv. customer developmentu. Trenutno bilježimo više od 46 milijuna aktivnih kupaca (u usporedbi s više od 35 milijuna kupaca iz istog razdoblja prošle godine) i gotovo 56 milijuna narudžbi (za razliku od 44 milijuna narudžbi zabilježenih u istom razdoblju prošle godine)“.

tportal

Izvor: Promo fotografije / Autor: HGEsch

Globalna kretanja još uvijek neće utjecati na opskrbu

Jesu li već počele rasti cijene dobavljača i jesu li ta poskupljenja ugradili u cijene za kupce? U Zalandu objašnjavaju kako na njihove cijene utječe nekoliko čimbenika poput, primjerice, preporučene maloprodajne cijene proizvođača, dostupnosti i potražnje, a njihov je prioritet kupcima pružiti najbolji izbor i najbolju moguću dostupnost. Kada je riječ o problemima u globalnom opskrbnom lancu i potencijalnim problemima s isporukama i povratom robe kupcima, u Zalandu su vrlo realni: „Kao platforma s više od 4500 brendova, općenito smo dobro pozicionirani na tržištu i uvjereni smo da ćemo nastaviti s opskrbom kupaca i u nadolazećim mjesecima. Budući da se naš asortiman prodaje putem različitih kanala, našeg vlastitog veleprodajnog asortimana i naših partnera iz Partnerskog programa, prilično smo dobro opskrbljeni i očekujemo nastavak snažnog poslovanja naših partnera, posebice u aktualnoj glavnoj sezoni. Stoga smo, usprkos sve većoj inflaciji i neizvjesnostima u opskrbnom lancu, i dalje sigurni kako ćemo ostvariti predviđanja za cijelu 2021. godinu i radujemo se što ćemo razveseliti svoje kupce i podržati svoje partnere u ovo blagdansko vrijeme. Početna tromjesečja 2022. godine mogla bi donijeti više neizvjesnosti kada govorimo o zalihama. Blisko surađujemo s našim partnerima kako bismo korisnicima pružili najbolje iskustvo“.

tportal

Izvor: Promo fotografije / Autor: Daniel Hofer

Održivost visoko na ljestvici prioriteta

U Zalandu često naglašavaju važnost održivosti u modnoj industriji, što je priličan iskorak za jednu shopping platformu. „Svjesni smo činjenice da je modna industrija dio društvenih i ekoloških izazova s kojima je svijet trenutno suočen. Želimo biti dio rješenja s obzirom na to da smo vodeća europska internetska platforma za modu i lifestyle. Naša je odvažna vizija biti održiva modna platforma s neto pozitivnim učinkom na ljude i planet. Dugoročno gledajući, održivi (modni) brendovi mogu i hoće profitirati iz te tranzicije – iskustvo kupaca bit će još bolje i kvalitetnije, dok daljnje širenje asortimana održivosti ima i komercijalnu vrijednost. Jednostavno rečeno, kupci će im se češće vraćati i vjerovati im kao brendovima“. U skladu s tom vizijom i strategijom održivosti, u rujnu su uložili u grupu za kružnu modu i tekstilnu tehnologiju Infinited Fiber Company. „Ustrajni smo u primjeni načela kružnoga gospodarstva i produljivanju vijeka trajanja najmanje 50 milijuna modnih proizvoda omogućavanjem kružnih odabira i poticanjem promjena u ponašanju kako bi kupce usmjerili na kružne proizvode i iskustva. Važan korak u nastojanju da dostignemo naš cilj vezan za kružno gospodarstvo i ostvarimo potpuno kružno poslovanje jest suradnja sa stručnjacima i partnerima u ispitivanju i optimiziranju kružnih usluga i rješenja, čime podupiremo sustavne promjene unutar same industrije. Uloživši u Infinited Fiber Company, započeli smo suradnju s inovatorima na području kružne tehnologije kako bismo povećali udio industrije u tekstilu recikliranom u novi tekstil, koji trenutno iznosi tek jedan posto. Prva smo platforma koja se pridružila obitelji Infinited Fiber“.

tportal

Izvor: Promo fotografije / Autor: Oliver Tjaden

Distribucija i povrat robe – dva ključna preduvjeta za dobar odnos s kupcima

Zalando trenutačno ima mrežu koja se sastoji od trinaest aktivnih centara za izvršavanje narudžbi na sedam različitih tržišta (Njemačka, Poljska, Francuska, Italija, Švedska, Španjolska i Nizozemska). Baš kao i na svim ostalim tržištima, u sjedištu u Berlinu oformljeni su snažni timovi koji poznaju lokalna tržišta i koji će pomoći prilagoditi ponudu potrebama hrvatskih kupaca. „Trenutno smo usredotočeni na uspješno pokretanje poslovanja na novim tržištima, pa ćemo narudžbe kupaca isporučiti koristeći postojeću logističku mrežu. Ta razgranata mreža omogućuje nam da budemo što bliže kupcima i skratimo udaljenost između nas, što je u skladu s našim nastojanjima da smanjimo svoj utjecaj na okoliš“, objašnjavaju. Mogućnost povrata neodgovarajuće robe ključan je čimbenik poslovanja na svim tržištima, a i tu Zalando ima učinkovit sustav. Naime, vraćene proizvode provjeravaju i ponovno stavljaju u prodaju. Proizvode koje više ne mogu prodati putem trgovine Zalando Shop (npr. proizvodi iz prijašnjih sezona), prodaju putem kluba Zalando Lounge. Takve proizvode, kao i one s manjim nedostacima (poput komada odjeće kojem nedostaje gumb, primjerice) prodaju i u njihovih dvanaest outlet trgovina u Njemačkoj. Preostale proizvode doniraju različitim organizacijama, a roba se uništava isključivo u iznimnim slučajevima, primjerice, zbog zdravstvenih razloga. To se odnosi na otprilike 0,05 posto svih modnih proizvoda.

tportal

Izvor: Promo fotografije / Autor: Promo

Hrvatski kupci imaju svoja očekivanja

Prve povratne informacije kupaca o ponudi sa šest novih tržišta na koja su ušli ove godine (Hrvatska, Estonija, Latvija, Litva, Slovačka i Slovenija), su izrazito povoljne. „To nas čini sretnima i potvrđuje nam da nudimo pravu kombinaciju svestranog asortimana i pogodnosti kako bismo bili tzv. Starting Point for Fashion na novim tržištima“, dodaju.

Razumijevanje domaćih kupaca uvijek je prvi korak u planiranju ulaska na novo tržište jer se čak i u Europi zemlje međusobno prilično razlikuju. Prema Zalandovim dosadašnjim iskustvima, Hrvati preferiraju dostavu na kućnu adresu, dok Estonci, primjerice, više vole paketomate. Nadalje, hrvatski kupci uglavnom biraju plaćanje pouzećem – udio plaćanja pouzećem gotovo je dvostruko veći od istog udjela u baltičkim zemljama. Kada je u pitanju politika povrata kupljene robe, Hrvati imaju najveća očekivanja od svih kupaca na novim tržištima – većina njih očekuje rok za povrat od 30 dana. „Upravo zato oformljavamo lokalne timove koji poznaju svoja tržišta i blisko surađuju s lokalnim partnerima kako bi kupcima pružili očekivano iskustvo kupovine – iskustvo koje je prilagođeno njihovim pojedinačnim potrebama. To se odražava na sva područja koja su od važnosti za kupce: pogodnosti, nadahnuće i široki asortiman robe“.

Kupci u Hrvatskoj naručene proizvode mogu platiti pouzećem, unaprijed ili putem kreditnih/debitnih kartica, a prelazak s kune na euro također ne vide kao problem: „Na hrvatskim je vlastima i nadležnim financijskim institucijama da osiguraju bezbolan prijelaz na novu valutu, baš kao što je to bio slučaj i u ostatku eurozone. I kuna i euro će najmanje dva tjedna imati statuse zakonskih sredstava plaćanja pa ne predviđamo nikakve probleme u poslovanju.“

tportal

Izvor: Promo fotografije / Autor: Promo

Prilika za hrvatske brendove i dizajnere

Širenje na hrvatsko tržište predstavlja dodatne prilike za rast lokalnih brendova, koji se mogu prijaviti za članstvo u Zalandovom Partnerskom programu i zatim putem platforme započeti s internetskom prodajom svojih proizvoda postojećim aktivnim kupcima, njih više od 46 milijuna u 23 europske zemlje. Zalando tako podržava rast domaće industrije i njezinu internacionalizaciju, te istovremeno nadopunjuje digitalne strategije spomenutih brendova. U ponudi trenutno ima proizvode hrvatske dizajnerice Marije Kulušić, i to zahvaljujući suradnji s platformom Not Just A Label.

A što je s konkurencijom? Zalando ima pomalo neobičan stav: „Pažljivo pratimo sve što rade naši konkurenti, no radije se fokusiramo na vlastito poslovanje i na prilagodbu vlastite ponude potrebama kupaca“.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!