Radnici u tvornicama američkog proizvođača automobila Ford u Kölnu spremaju se po prvi put stupiti u štrajk u znak prosvjeda protiv planiranog gašenja radnih mjesta, objavio je u ponedjeljak sindikat IG Metall
Zaposlenici dviju tvornica, utemeljenih 1930. godine, trebali bi obustaviti rad od srijede ujutro, a štrajk bi trebao trajati do kraja noćne smjene u četvrtak ujutro, najavio je sindikat. Uprava planira do 2027. godine ukinuti 2900 radnih mjesta u Kölnu.
Sindikati optužuju šefove Forda da su postupili bez koncepta i tako doveli u pitanje opstanak Fordova njemačkog ogranka. IG Metall je jedan od najmoćnijih njemačkih sindikata koji predstavlja radnike u različitim proizvodnim sektorima, a zalaže se za kolektivni ugovor koji predviđa visoke otpremnine za radnike i njihovu financijsku sigurnost.
Pregovori između dviju strana su zapeli, što je dovelo do toga da IG Metall prošli tjedan provede prvo izjašnjavanje radnika, u kojem je čak 93,5 posto članova sindikata glasalo za nezapamćen prosvjed radnika kako bi se povećao pritisak na menadžment.
'Vrijeme je da poslodavac poduzme korake i pronađe opće rješenje za radnike u Kölnu', rekao je voditelj radničkog vijeća u njemačkom ogranku Forda Benjamin Gruschka. Međutim, mogućnosti vodstva Fordove njemačke podružnice su ograničene budući da tvrtka u konačnici ovisi o američkoj matičnoj tvrtki.
Pogođena proizvodnja
Od 11.500 Fordovih zaposlenika u Kölnu, približno 4500 radi u proizvodnji, a 3500 u razvoju proizvoda, navodi sindikat. U centru za rezervne dijelove zaposleno je oko 1700 ljudi, a ostatak u administrativnim i drugim odjelima. Utjecaj štrajkova vjerojatno će biti značajan, budući da su zaposleni u velikoj većini članovi sindikata, a među njima vlada velika ogorčenost zbog trenutne situacije.
Fordov europski ogranak već dugo stvara gubitke, a 2023. godine obustavljena je proizvodnja Forda Fieste, malog automobila koji se proizvodio u Kölnu i u početku je bio vrlo uspješan. Ford trenutno u Kölnu proizvodi dva električna automobila čija je prodaja znatno ispod očekivanja, unatoč ulaganjima u iznosu od gotovo dvije milijarde eura.
Prema službenim podacima, Fordovi modeli činili su tek 3,5 posto novoregistriranih automobila u Njemačkoj prošle godine, u usporedbi s pet posto u 2022. godini.
Iako će Fordove tvornice dobiti financijski poticaj od nekoliko stotina milijuna eura od američke matične tvrtke za daljnja ulaganja u razdoblju od četiri godine, stručnjaci iz autoindustrije smatraju da je to daleko premalo.
'Situacija loša; izgledi još gori'
Prema stručnjaku za autoindustriju Ferdinandu Dudenhöfferu, budućnost Forda u Europi ne izgleda dobro. 'Situacija je loša, a izgledi su još gori', rekao je direktor Centra za automobilska istraživanja iz Bochuma Dudenhöffer.
'Ford je premalen u segmentu osobnih automobila da bi mogao profitabilno poslovati u Europi. To je sada slučaj i vrlo vjerojatno će tako ostati i u budućnosti', rekao je.
Dudenhöffer je iznio pesimistične prognoze za Fordove operacije u Europi, rekavši da je broj prodanih vozila premalen, dok su troškovi rada previsoki. Ford već duže vrijeme gubi tržišni udio u Njemačkoj i Europi, primijetio je stručnjak.
'Ford se smanjuje i smanjuje. Sada je toliko malen u Europi da nema smisla nastaviti poslovati u sadašnjoj situaciji', rekao je. Prema Dudenhöfferu, postoje dva rješenja za Fordove europske probleme.
Jedna bi opcija bila da američka matična tvrtka proda svoje europsko poslovanje s automobilima kako bi se 'riješila problema', rekao je. Proizvodnja automobila mogla bi ostati u Kölnu, ali bi odjel za razvoj i administrativni odjeli prešli kupcu, smatra stručnjak.
Druga opcija bila bi osnovati zajedničku tvrtku s drugim proizvođačem automobila i time postići veće količine i niže troškove, rekao je Dudenhöffer. Na taj bi način Ford Europe 'mogao konačno postati konkurentan', rekao je, predlažući francuskog proizvođača automobila Renaulta kao jednog od mogućih partnera.