kontroverzna odluka

Biste li pristali da vas izvažu prije leta? Finci to traže, a imaju dobar razlog

22.02.2024 u 21:38

Bionic
Reading

Finski nacionalni zrakoplovni prijevoznik Finnair nedavno je uveo praksu dobrovoljnog vaganja putnika. Iako stručnjaci i piloti podržavaju aviokompaniju u tome jer podaci o težini putnika i prtljage pomažu u poboljšanju sigurnosti zračnog prometa, Finnair se suočio s lavinom kritika

Vaganje se odvija prije letova koji polaze iz zračne luke u Helsinkiju i trajat će do kraja svibnja.

'Putnike dobrovoljce važemo s njihovom ručnom prtljagom. Ne tražimo osobne podatke, već se ukupna težina putnika i ručne prtljage, dob, spol i putna klasa bilježe u baze podataka. Ne prikupljaju se informacije koje bi omogućile identifikaciju sudionika', rekao je Satu Munnukka, voditelj zemaljskih procesa u Finnairu.

Podaci o težini proslijedit će se Finskoj agenciji za promet i komunikacije, a ona će ih koristiti za izradu proračuna ravnoteže zrakoplova i opterećenja za razdoblje od 2025. do 2030. godine, piše BBC.

Američka glumica i plus-size model Hayley Hasselhoff osvrnula se na tu praksu tijekom nedavnog pojavljivanja u emisiji 'Good Morning Britain', rekavši da iako se podaci o težini ne objavljuju javno, to još uvijek može izazvati negativne emocionalne reakcije kod osoba koje imaju poremećaje u prehrani.

Drugi su to kritizirali putem društvenih medija, uz komentare poput 'miriše na diskriminaciju' i 'neću putovati preko @Finnaira jer me neće #fatshamed prokleti zrakoplovni prijevoznik'.

Hasselhoff je također izrazila zabrinutost da bi dobrovoljni program potencijalno mogao postati obavezan u budućnosti.

Predstavnik Finske udruge pilota (FPA) rekao je da podržavaju inicijativu Finnaira.

'Koliko smo shvatili, cilj je ponovno procijeniti informacije o standardnoj težini putnika i utvrditi jesu li i dalje točne ili postoji potreba za prilagodbom vrijednosti', rekao je Lauri Soini, predsjednik Odbor za sigurnost FPA-e.

Soini je dodao da, iako Finnair zna težinu svih ostalih aspekata povezanih s letenjem, nema točne podatke o težini putnika i njihove ručne prtljage.

Zrakoplovna tvrtka istaknula je isto to u svom priopćenju za medije, objašnjavajući da se trenutačno oslanja na podatke o prosječnoj težini putnika i prtljage koje je prikupila i dostavila Upravi za civilno zrakoplovstvo još 2017. godine. Kako mora ažurirati te brojke svakih pet godina, sada ponovno prikuplja podatke o težini.

'Ova će operacija osigurati točnije vrijednosti za različite izračune performansi', objasnio je Soini. 'Težina je bitan faktor koji utječe na performanse polijetanja, slijetanja i penjanja, kao i za to koliko goriva zrakoplov koristi tijekom leta. Što je zrakoplov teži, to više troši goriva.'

Svi zrakoplovi imaju ograničenja ukupne težine koju mogu podnijeti i s kojom mogu poletjeti, dodao je George Ferguson, voditelj odjela zračnog prijevoza Bloomberg Intelligencea.

Imati točne informacije o težini također je važno za ravnotežu letjelice jer 'ne možete staviti previše težine u prednji ili stražnji dio aviona', objasnio je Ferguson.

Podaci za ove izračune trenutno se temelje na prosječnoj težini putnika i prosječnoj težini ručne prtljage, a ti su se prosjeci vjerojatno promijenili tijekom vremena, rekao je Ferguson. Osim toga, zrakoplovne tvrtke uvele su visoke naknade za prijavu prtljage i sve više putnika sada nastoji ponijeti sa sobom što više stvari u kabinu.

To nije sve što se vjerojatno promijenilo tijekom vremena. Kako aviokompanije sve više postaju niskotarifne, često pokušavaju maksimizirati svoje prihode tako što smanjuju troškove i povećavaju kapacitete aviona, tj. ubacuju više sjedala u avione.

'Nadam se da će, kada je riječ o sigurnosti, što više ljudi prihvatiti vaganje kako bi zrakoplovni prijevoznik mogao ponovno kalibrirati svoje podatke', rekao je Ferguson.

Finnair nije prva zrakoplovna tvrtka koja javno prikuplja informacije o težini putnika. Air New Zealand je prošle godine privukao pažnju provođenjem sličnog programa.

Brian Sumers, osnivač i urednik časopisa The Airline Observer, rekao je da postoji mnogo stvari potrebnih za sigurno upravljanje avionom, a koje šira javnost ne razumije.

'Dosta je matematičkih izračuna kojima se osigurava to da putnički zrakoplov može sigurno uzletjeti i letjeti na velikim udaljenostima', kaže Sumers.

'Postoji ograničenje toga koliko avion može biti težak prilikom polijetanja s piste. Ako premaši tu maksimalnu dopuštenu težinu, neće dobiti dopuštenje da napusti stajanku i poleti. To je zato što prekomjerna težina može uzrokovati probleme sa sigurnošću leta i može mu otežati ili čak onemogućiti uspješno polijetanje.

Što se tiče dužine piste, teži avion obično zahtijeva dulju pistu kako bi dosegao brzinu potrebnu za uzlijetanje. Uzimajući u obzir masu aviona i ostale čimbenike, kao što su brzina vjetra, temperatura zraka i nadmorska visina aerodroma, dužina piste koja je potrebna za uzlijetanje može se razlikovati. Stoga je važno imati precizne informacije o težini aviona kako bi se osigurali sigurno polijetanje i let', objasnio je Sumers.