Executive Sedan

Vozili smo Lexus ES 300h F Sport: Agresivan, hrabar, drukčiji. Kakav automobil!

18.10.2019 u 14:02

Bionic
Reading

Sedma generacija modela ES prvi put došla je na europsko tržište, kao da poručuje konkurenciji: 'Nije me briga kako vi izgledate, ja sam u svom filmu!'

Lexus je oduvijek bio pojam luksuznih modela japanskog proizvođača automobila Toyota i upravo se ove godine navršava 30 godina ovog po mnogočemu naročitog brenda. Na testu smo imali model ES 300h SD E-CVT F Sport Premium, a kada je riječ o modelu ES Lexusa, treba reći da nema baš puno ljudi koji su upoznati s genezom ovog modela.

Tako je mnogima nepoznanica da je ovo već sedma generacija ovog modela koji svoje ime zahvaljuje dvoslovnoj oznaci u proizvodnoj paleti Lexusa. Tako je oznaka ES skraćenica od Executive Sedan, a upravo je ES uz model LS ili Luxury Sedan prisutan na tržištu od prvih dana postojanja Lexusa, od 1989., i to primarno zbog sjevernoameričkog tržišta.

Ipak, upravo je ova sedma generacija modela ES, koja je izašla na tržište 2018., dobila težak zadatak nositi se s europskom konkurencijom u premium segmentu srednje velikih limuzina, u kojem tradicionalno dominiraju modeli BMW serije 5, Mercedes-Benz E-klasa i Audi A6.

Za nas koji već imamo iskustva s modelima Lexusa, četvrta generacija nešto manjeg modela GS 300h iz 2013. bila je prilično zanimljiva i usporediva, prije svega zbog svoje kombinacije benzinskog motora i elektromotora, ali i stražnjeg pogona. Iako se može reći da je četvrta generacija modela GS bila dosta veliki, prije svega dizajnerski napredak u odnosu na svoju treću generaciju, europsko je tržište zahtijevalo nešto više. Stoga je Lexus za zahtjevne europske kupce umjesto GS-a ponudio 2018. za 125 milimetara duži model ES, ali i moderniji prednji pogon. Novost je i to da prvi put model ES ima verziju F Sport.

Lexus ES 300h F Sport Izvor: Promo fotografije / Autor: Lexus

Što se tiče vanjskog izgleda, model koji smo imali na testu ima onu finesu koja ga podosta razlikuje od ciljane europske konkurencije - prije svega, kad pogledate ES sa strane, vidjet ćete da su njegove linije kupeovske i dinamičnije, gotovo kao da poručuje konkurenciji: 'Nije me briga kako vi izgledate, ja sam u svom filmu!'

Fluidne linije modela ES, naravno, počinju od njegova niskog prednjeg kraja, što i nije čudno s obzirom na to da je sedma generacija prešla na potpuno novu platformu GA-K (Global Architecture-K). Sedma generacija modela ES duga je 4975 mm (+65 mm), široka 1865 mm (+45 mm), visoka 1445 mm (-5 mm), a međuosovinski razmak je 2870 mm (+50 mm). A s obzirom na to da su i prednji i stražnji trag kotača prošireni za 10, odnosno 37 mm, ES je dobio još veću stabilnost na podlozi.

S velikom dozom hrabrosti po pitanju elemenata dizajna, prije svega agresivne i prilično složene prednje maske u obliku pješčanog sata, posebnih Bi-LED prednjih svjetala sastavljenih od po tri svjetleća elementa te dinamičnih strelastih linija prednjeg branika, koje kao da streme zamišljenoj ispupčenoj točci, ES sada budi u promatrača strast i emociju. Posebna su priča virtualni, u slovo L isprepleteni elementi vretenaste mreže hladnjaka te vanjski kutovi prednjih svjetala koji sugeriraju da je riječ o Lexusu i kad ne vidite amblem marke L.

Naša testna verzija F Sport ima prednju crnu masku koja još više naglašava agresivnost. Dizajnerski se prednji kraj nadovezuje na linije krova koje naglašavaju nizak položaj vozila i njegovu efikasnu aerodinamiku. Stražnji kraj naizgled je jednostavan, ali oštro isklesan, a stražnja LED svjetla odlično se uklapaju u kontinuirane linije cijelog automobila, dok stražnji spojler verzije F Sport i donji dio stražnjeg branika obojan u crno naglašavaju sportske karakteristike modela ES.

U trenutku u kojem uđete u kabinu našeg testnog modela F Sport jasno vam je da je izraz sportski luksuz dobio neku novu dimenziju. Sjedala s ugraviranom oznakom F Sport na gotovo stopljenim naslonima za glavu i djelomično perforiranom kožnom oblogom Tahara nevjerojatno su dobro profilirana, upravo onako kako se očekuje od premium sportskog automobila. Kožom obloženi, također djelomično s perforiranom kožom, volan nosi u dnu oznaku F Sport i gotovo je bezobrazno velikog presjeka, ali leži sjajno u rukama.

Aluminijske pedale kočnice i gasa te aluminijske trake inspirirane tradicionalnom japanskom tehnikom izrade katana, hadori, koje se nenametljivo pružaju kabinom, naglašavaju dodatne sportske aspiracije uređenja ES-a. I sve to će vam se možda činiti kao da nema neki poseban smisao dok ne prijeđete u mod vožnje Sport S i Sport S+, no o tome kad dođemo do dijela o samoj vožnji.

Mjesta na prednjim sjedalima ima i više nego dovoljno i za visoke osobe, a straga komotno još za dvije odrasle jer je srednje sjedalo drugačije strukturirano zbog naslona za laktove. No, ako zatreba, i pet odraslih će stati straga. Zbog kupeovske linije krova koji se spušta prema stražnjem kraju osobe više od 185 cm mogle bi imati problema s visinom krova. S druge strane, zbog duljine međuosovinskog razmaka, prostora za noge u stražnjem redu neće nedostajati.

Sve je u kabini podređeno vozaču, barem što se tiče upravljačkih elemenata, npr. središnja instrumentna ploča – zaslon u kojem se nalazi kružni instrument. Nekoliko je kombinacija izgleda ovog zaslona, na kojima su pokazivači, primjerice za praćenje temperature vode, za hlađenje motora, razine goriva, vanjske temperature, sata, trenutne potrošnje goriva, ograničenja brzine na prometnici. Istodobno, na središnjem kružnom instrumentu pratite razinu ekonomičnosti vožnje te u kojem se trenutku puni baterija ili kad se ta ista energija troši na dodatnu snagu motora. U modu Sport i Sport+ taj gotovo neprimjetan zaslon postaje bijele boje i svi dodatni pokazatelji nestaju.

Ostaje samo brojač okretaja motora koji je bijele boje do nekih 5500 o/min., pa do 5800 o/min. narančaste, a nakon toga do 8000 o/min. narančasto-crvene boje, jer to znači da ste u visokom sportskom režimu rada motora. Brzina se pokazuje samo kroz digitalnu brojku u gornjem dijelu kružnog instrumenta, no vi se osjećate povlašteno i u tom trenutku vam automobil daje do znanja da će vas pratiti u vašoj sportskoj vožnji. Sjajno! Tu je, naravno, i head-up displej koji pruža vozaču potrebne informacije da ne mora skretati pogled s ceste.

Na sredini gornje ploče, u visini vrha volana, nalazi se veliki multimedijski 12,3-inčni zaslon, savršeno ergonomski smješten, kojim je moguće upravljati glasovnim nalozima ili putem dodirne plohe. Funkcija podijeljenog prikaza na zaslonu omogućava istodobni pristup podacima, kao što je Lexus Premium Navigation i upravljanje klima-uređajem ili uživanje u savršenom zvuku sustava ozvučenja Mark Levinson Surround sa 17 zvučnika raspoređenih po cijeloj kabini.

Što se sigurnosnih funkcija tiče, F Sport ima sustav sigurnosti Lexus Safety System +, koji uključuje sustav čitanja prometnih znakova (Road Sign Assist), sustav praćenja kolničkih crta (Lane Tracing Assist), sustav kočenja u slučaju opasnosti (Pre-Collision System), dinamički tempomat s radarom (Dynamic Radar Cruise Control), sustav prilagođavanja dugih svjetala u dva koraka (Adaptive High Beam System) i sustav pomoći pri parkiranju/prikaz panoramskog pogleda na središnjem zaslonu. Tu se nema što ni dodati ni oduzeti.

Što se hibridnog pogona tiče, ES 300h je opremljen najnovijom, 4. generacijom sustava Lexus Hybrid Drive, koji samostalno nadopunjava količinu električne energije u bateriji, a koja se sada nalazi ispod stražnjih sjedala, ispred stražnjih kotača, a ne više ispod prtljažnika. Baterija je nikl-metal hibridna (NiMH) nominalnog napona istosmjerne struje od 244,8 volti. Sastoji se od 204 ćelije.

Hibridni sustav pogona kombinacija je četverocilindričnog benzinskog, poprečno postavljenog rednog motora VVT-i obujma 2487 cm³, snage 178 KS (131 kW) i najvećeg okretnog momenta 221 Nm pri 3600 do 5200 o/min. Treba reći da je ovdje riječ o Atkinsonovom ciklusu jer prilikom malih napora i niske potrebe za snagom, osim korištenja visokog kompresijskog omjera, motor radi na način da usisni ventil namjerno ostavlja otvorenim u kratkom dijelu kompresijskog ciklusa. Time se dio usisane smjese zraka i goriva vraća u usisnu granu kojoj se smanjuje podtlak. S obzirom na to da se goriva smjesa efektivno sabija samo u dijelu kompresijskog takta, teoretski omjer kompresije dodatno se povećava.

Drugi dio sustava uključuje elektromotor (AC, izmjenična struja, sinkron s permanentnim magnetima) snage 120 KS (88 kW), a koji je ujedno generator za punjenje baterije strujom. Njegov okretni moment je 202 Nm. Ukupno cijeli hibridni sustav daje snagu od 218 KS (160 kW), a prijenos snage na kotače je omogućen, kao i u svim hibridnim pogonima, elektronikom upravljanim E-CVT bezstupanjskim mjenjačem.

Ovaj mjenjač, inače, ako se ne radi o lančanom, već o remenom prijenosu, ima nedostatak jer pri naglom ubrzanju (većoj vrtnji) zna proklizavati. Buka motora raste proporcionalno njegovom broju okretaja, a kako se u tom slučaju snaga motora ne može istodobno prenijeti na kotače, imate osjećaj kao da se motor 'dere', a auto ne ide nikamo. Ne i u slučaju našeg ES-a, baš kao ni u slučaju Corolle hatchback, koju smo nedavno testirali. Posebno ne u našem F Sportu, jer na izbor imate mogućnost ovaj bezstupanjski mjenjač manualno pretvoriti u 6-stupanjski mjenjač. U tom slučaju u modu Sport S i, još bolje, u Sport S+ ručno mijenjate brzine polugicama na kolu volana, a odziv gasa i program prijenosnog omjera mjenjača koji sada trpi puno veći broj okretaja motora pojačani su, kao i osjetljivost kola volana koji postaje direktniji.

Uz sve to, u ovom sportskom modu do izražaja dolaze poseban ovjes Adaptive VariableSuspension (AVS) u F Sportu s prilagodljivim prigušivačima. Slično sustavu koji je prvi put predstavljen na Lexus LC coupéu, ovaj sustav pruža 650 razina automatskog i neprimjetnog podešavanja sile prigušivanja na svakom kotaču za postizanje optimalne kvalitete vožnje i precizne kontrole na bilo kojoj cesti. Ta podešavanja temelje se na podacima senzora koji mjere linearna i okomita G opterećenja, brzinu vozila, kut upravljača, rotaciju i tlak glavnog cilindra, uz dodatne informacije s računala za upravljanje motorom i računala za kontrolu proklizavanja.

U vožnji to izgleda u ES 300h F Sportu tako da imate osjećaj da automobil sjajno leži, u zavojima i pri većim brzinama gotovo i nema bočnog nagibanja, a gume Bridgestone Potenza RE 050 A dimenzija 235/40R19 svojim niskim bočnim profilom i čvrstoćom konstrukcije dodatno umanjuju efekt eventualnog bočnog nagibanja. Položaj sjedenja u izvanredno profiliranim sportskim sjedalima i osjećaj na kolu volana u odnosu na upravljivost su izvanredni.

Ubrzanje od 0 do 100 km/h od 8,9 sekundi nije na razini nekog jakog električnog automobila, ali treba znati da je originalna namjera modela ES prije svega udobna vožnja, po mogućnosti uz podosta vremena provedenog u električnom modu, i jako niska potrošnja goriva. Za ovu limuzinu, tešku između 1680 i 1742 kg, Lexus deklarira potrošnju goriva u mješovitim uvjetima od 4,6 litara na 100 km, no ovo treba uzeti s vrlo malom dozom rezerve jer vas F Sport poziva na ipak malo bržu vožnju, ali ispod šest litara u svakom slučaju. Treba reći i to da je riječ o ukupnoj snazi našeg ES-a od – samo 218 KS ukupno! Gotovo vam dođe žao što se u Europi ne prodaje 'američka' verzija ES 350 F Sport s V6 3,5-litrenim benzinskim motorom snage 302 KS. Ako vas ne zabrinjava to što mu je krajnja brzina zbog hibridnog sustava ograničena na 'samo' 180 km/h, naš testni ES 300h F Sport izvanredan je automobil za koji bismo mogli naći samo jednu 'smiješno ozbiljnu' zamjerku, a to je da kad sjednete na prednje vozačko sjedalo uz maksimalno otvorena vrata – teško dohvatite 'kvaku' na unutarnjoj strani vrata potrebnu da biste zatvorili vrata.

Što se cijene tiče, ES 300h s opremom Comfort kreće od 415.900 kuna (cijena s trošarinom), a F Sport bez dodatne opreme stoji 535.000 kuna (s trošarinom).

  • +32
Lexus ES 300h F Sport Izvor: Ostale fotografije / Autor: Samo Drab